اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌‌شرقی خبر داد

عملیاتی شدن طرح آبرسانی به تالاب بین‌المللی قوریگل

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از عملیاتی شدن طرح آبرسانی به تالاب بین‌المللی قوریگل طی سال آبی 90-91 خبر داد.

عملیاتی شدن طرح آبرسانی به تالاب بین‌المللی قوریگل

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ارسلان هاشمی صبح امروز در گقت‌وگو با خبرنگاران ضمن گلایه از عدم اختصاص اعتبار آبرسانی به تالاب قوریگل در سال‌جاری اظهار کرد: برای ادامه پروژه در سال 91 و 92 با توجه به صعوبت مسیرهای انتقال آب به دریاچه قوریگل سالانه باید منابع اعتبار مورد نیاز تامین شود تا بهره‌برداری و نگهداری سالانه تالاب براساس شرایط موجود انجام شده و از خشکیدن آن جلوگیری شود.

وی در تشریح پروژه آبرسانی تالاب قوریگل اظهار کرد: عملیات آبرسانی به قوریگل با وجود محدودیت‌های شدید اعتباری و با استفاده از منابع مختلف از سال 83 آغاز شده اما به دلیل صعب‌العبور بودن و شرایط اقلیمی منطقه، عملیات اجرایی آن با کندی پیش رفته است.

هاشمی یادآور شد: با وجود تمام کاستی‌های یاد شده، عملیات انتقال آب به تالاب بین‌المللی قوریگل در آذرماه سال 89 اتفاق افتاده است.

وی آغاز عملیات بازگشایی کانال آب تالاب قوریگل را از سال 89 اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه وضعیت آب و هوای این تالاب به دلیل شرایط اقلیمی خاص خود در طول سال همیشه دمای زیر صفر دارد عملیات اجرایی به سختی پیش می‌رود.

هاشمی ادامه داد: عملیات لایروبی، برف‌روبی و ترمیم لوله‌های مدفون مسدود شده تالاب در شرایط نامناسب جوی و سرمای شدید توسط پیمانکار از سال 89 آغاز شد و جریان آب در کانال آبرسانی تالاب در آذرماه همان سال برقرار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اعتبار هزینه شده برای عملیات ترمیمی در سال 89 را حدود 700 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: لایروبی بندهای انحرافی و اصلاح شیب‌های منفی در محدوده روستای هراب و نوجه‌ده و ایجاد پانل‌های بتنی برای جلوگیری از مسدود شدن کانال آب‌آور به طول 300 متر از سایر اقدامات انجام شده در این سال است.

هاشمی در خصوص ادامه پروژه در سال 90 نیز گفت: انجام اقدامات اصلاحی اعم از احداث کانال خاکی جایگزین، لایروبی لوله‌های مدفون به صورت دستی و مکانیکی در سال گذشته روند آبرسانی به تالاب را بهبود بخشید؛ به طوری که تراز تالاب در اردیبهشت‌ ماه سال‌‌جاری شش سانتیمتر بالاتر از مدت زمان مشابه سال 90 بوده است.

وی از آغاز مطالعات مرمتی کانال آب‌آور تالاب در سال‌‌جاری خبر داد و افزود: اسناد و نقشه‌های فاز اول و دوم تهیه شده و مناقصه فاز اول اجرا شده است.

هاشمی گفت: از سال 1383 تا 1390 تعمیرات عمومی به منظور برقراری جریان همه ساله انجام و از سال 1391 وارد تعمیرات اساسی شده است.  

وی ادامه داد: طرح مرمت و بازسازی کانال آبرسانی در قالب فاز اول از 20 اردیبهشت آغاز شده است و در صورت تامین اعتبار لازم عملیات اجرایی فاز اول تکمیل و فاز دوم طرح به مناقصه گذاشته خواهد شد.

تالاب بین‌المللی "قوریگل" در 30 کیلومتری جنوب شرق تبریز و در 15 کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد قرار گرفته ‌است.

منابع تأمین‌کننده آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از بارش برف و باران و از طریق سه حوضه آبریز نوجه‌ده، هراب و صبری چای و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

تالاب قوریگل در کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌های رامسر ثبت شده و برای شماری از پرندگان مهاجر آبزی و حمایت شده از نظر زیستگاهی حائز اهمیت جهانی است.

در این تالاب 111 گونه پرنده و 280 گونه گیاهی شناسایی و به ثبت رسیده است.

با این حال با توجه به عوامل فوق، طرح آبرسانی به این مجموعه از نظر اکولوژیکی دارای اهمیت حیاتی بسیاری است و همه ساله برای جلوگیری از کاهش ذخیره آبی دریاچه تامین و تخصیص منبع مالی ضرورت اساسی دارد.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول