اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

ساحت خبرنگاری را از چنگ خبرنگاران قلابی نجات دهید

خبرگزاری فارس: این روزها خبرنگار شدن خیلی آسان شده و هر کسی از راه می‌رسد می‌شود خبرنگار؛ با توجه به حساسیت موجود در عرصه این حرفه، این موضوع دلسوزان عرصه خبر را به شدت نگران کرده است و چشمشان به متولیان این امر است تا برای نجات "خبرنگاری" دست به کار شوند.

ساحت خبرنگاری را از چنگ خبرنگاران قلابی نجات دهید

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر با توجه به نزدیک شدن به روز خبرنگار از تمام افرادی که می‌خواهند در این یک روز از هدایای روز خبرنگار بهره‌مند شوند دعوت می‌شود تا با وصل کردن خود به یکی از رسانه‌های استان، نام وزین خبرنگار را بر خود نهاده و در جلسات تقدیر و تشکر روز خبرنگار شرکت کنند.

هر چند برای خبرنگار قلابی شدن خیلی نباید عجله کرد چون فردا که روز خبرنگار هم تمام شد در آینده هم می‌توان با حضور در برخی نشست‌ها و داشتن قلم و کاغذ و نوشتن چند خط از یک مراسم عنوان خبرنگار را بر خود نهاد و از این عنوان نیز سوء‌استفاده هم کرد.

این‌ها و خیلی دیگر از اتفاقاتی از این حیث برای خبرنگاران حرفه‌ای و تلاشگر که واقعا شبانه‌روز خود را برای این کار صرف می‌کنند جای بسی تأسف دارد اما تاسف سودی ندارد و با این اوضاع و احوال فضای رسانه‌ای استان باید سوخت و ساخت.

این روزها به ویژه در شهر و استان ما برای خبرنگار شدن نیاز به هیچ تلاش و کوششی نیست و با فرا رسیدن روز خبرنگار بسیاری از افرادی که هیچ آشنایی به الفبای این حرفه ندارند را در جلسات و نشست‌های مختلف خبری و مراسم تقدیر از خبرنگاران مشاهده می‌کنیم که جای بسی تأسف برای خبرنگاران حرفه‌ای است.

 

چه باید کرد؟

راستی برای رفع این معضل اساسی چه باید کرد؟ برای ورود به همه مشاغل و حرفه‌ها بی‌شک نیاز به شاخص‌ها و ویژگی‌هایی است اما برای خبرنگار شدن شاید مهم‌ترین ویژگی و شاخصه یک عدد خودکار و یک برگ کاغذ است و نهایتا اینکه همان صفحه را با نوشتن جملاتی ناقص از این مراسم سیاه کنیم.

واقعا خبرنگار شدن این روزها خیلی ساده شده و ظاهرا خیلی‌ها هم از اینکه نام خبرنگار دارند راضی‌اند. چرا راضی نباشند هم نام باکلاسی است هم اینکه خیلی راحت و بی‌دردسر می‌توان وارد این عرصه شد و همه جا سرک کشید.

 

برای نجات خبرنگاری بکوشیم

حرفه خبرنگاری حرفه مقدس و با افتخاری است اما افسوس و صد افسوس که این روزها این عرصه به مکانی برای سوءاستفاده‌های اقتصادی تبدیل شده و کسانی که هیچ دغدغه‌ای در این زمینه ندارند، وارد کار شده و فقط به فکر جیب خود هستند و متاسفانه زحمت خبرنگاران زحمتکش و پرتلاش به راحتی نادیده گرفته می‌شود.

می‌گویند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. هنوز برای طراحی ساز و کار لازم برای خبرنگار شدن دیر نشده و مسئولان در کنار متخصصان عرصه رسانه و مشاوره باید از خبرنگاران با تجربه برای این امر استفاده کنند تا بیش از این شاهد نامهربانی در حق خبرنگاران تلاشگر و نه خبرنگاران قلابی نباشیم.

آنقدر اتفاقات تلخ در مورد حضور غیرحرفه‌ای‌ها در این عرصه زیاد است که نمی‌دانم از کدام بگویم، وقتی شخصی از راه خبرنگاری به دنبال رسیدن به آمال خود است و یا وقتی عده‌ای فقط در روزهای تجلیل و تقدیر خبرنگار می‌شوند و یا... خیلی مصداق زیاد است و مجال ما کم.

اما دوستان خبرنگار پر تلاش و زحمتکش باید دست به کار شده و راه را برای حضور افراد غیر حرفه‌ای و کسانی که خبرنگاری را بازیچه و مسیری برای رسیدن به اهداف خود کرده‌اند ببندند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یادداشت از ایمان ندومی – بوشهر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول