اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فومن و شفت:

سوزاندن کاه و کلش سرطان ریه را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت محیط زیست فومن و شفت گفت: سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت برنج سرطان ریه را افزایش می‌دهد و موجب تشدید بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی می‌شود.

سوزاندن کاه و کلش سرطان ریه را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، علی اصغری روشنی عصر امروز در جلسه حفاظت محیط زیست این شهرستان با اشاره به سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت برنج اظهار کرد: چند سالی است که گیلان از دود سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت برنج رنج می‌برد و این رسم غلط  که از گذشتگان طبق یک باور قدیمی مبنی بر تقویت زمین برجای مانده است، هر ساله تکرار می‌شود.

وی مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آتش زدن مزارع را آلوده کردن هوا دانست و تصریح کرد: انتشار گاز دی‌اکسیدکربن، تشدید پدیده گازهای گلخانه‌ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک، از بین رفتن موجودات زنده محیط به ویژه کرم خاکی، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین نتیجه سوزاندن کاه و کلش است.

این مسئول، مهم‌ترین عوارض جبران‌ناپذیر ناشی از سوزاندن کاه و کلش را به محیط زیست و سلامت شهروندان دانست و تصریح کرد: مشکلات تنفسی، تندی ضربان قلب، فشار مراکز خون‌ساز بدن به ویژه سلول‌های مغز استخوان، ناراحتی چشم، تخریب زودرس گلبول‌های قرمز به خاطر ترکیب آلاینده اکسید کننده و عامل بروز سرطان ریه و تشدید بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی است.

وی اذعان کرد: انتظار می‌رود کشاورزان به ویژه ساکنان مناطق مورد نظر از هرگونه آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند تا موجبات برخورد قانونی با عوامل این اقدام فراهم نشود.

روشنی از زارعان و کشاورزان خواست تا با به‌کارگیری تجهیزات و امکانات مناسب مانند تراکتور، نسبت به زیر و رو کردن خاک و فرو بردن لاشه کاه و کلش به زمین در افزایش بهره‌وری خاک اقدام کنند.

وی تصریح کرد: به منظور تامین علوفه دامی، کاه و کلش باقیمانده را می‌توان برای استفاده دام‌ها جمع‌آوری و بسته‌بندی کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فومن و شفت با تاکید بر ضرورت برخورد با افراد خاطی ابراز کرد: با افرادی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش کنند برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: طبق ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم کند ممنوع است.

روشنی با اشاره به اینکه مسئولان باید کشاورزان را نسبت به استفاده بهینه از کاه و کلش توجیه کنند، تصریح کرد: هنوز بسیاری از کشاورزان نمی‌دانند چگونه می‌شود از کاه و کلش در زمینه‌های دیگر استفاده مطلوب کرد که برای آنها نفع اقتصادی داشته باشد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول