اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خبر داد

آسیب به محیط زیست فارس با آتش زدن کاه و کلش

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: با افزایش دما در فصل تابستان، آتش زدن کاه و کلش و پسماند‌های برداشت غلات در استان در محیط زیست اثر منفی گذاشته است.

آسیب به محیط زیست فارس با آتش زدن کاه و کلش

حسینعلی ابراهیمی‌کانامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: گسترش روند آتش‌زدن کاه و کلش باقی‌مانده محصول کشاورزی در بین کشاورزان از روی آگاهی یا بدون آگاهی ضررهای جبران‌ناپذیری را متوجه محیط زیست استان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام غیربهداشتی علاوه بر تشدید آلودگی هوا منجر به از بین‌بردن عناصر زنده خاک می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر هماهنگی لازم با فرمانداری‌ها، دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی، مراکز بهداشتی، نیروی انتظامی و حوزه‌های قضایی به عمل آمده و از این عمل ضد زیست‌محیطی به شدت جلوگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: کشاورزان و زارعان می‌توانند با به کارگیری تجهیزات و امکانات مناسب مانند تراکتور نسبت به زیر و رو کردن خاک و فرو بردن لاشه کاه و کلش به زمین به منظور افزایش بهره‌وری و بازدهی خاک اقدام کنند.

ابراهیمی‌کارنامی اضافه کرد: با توجه به فرارسیدن فصل برداشت گندم و جو، کشاورزان بهتر است به منظور تامین علوفه دام، کاه و کلش باقی‌مانده را برای استفاده دام‌ها جمع‌آوری و بسته‌بندی کرده و پس از چرای دام برای حفظ رطوبت خاک اقدام به شخم‌زنی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: کشاورزان باید از آتش‌زدن کاه و کلش جلوگیری کنند؛ در غیر این صورت با افراد متخلف برخورد قانونی می‌شود.

وی گفت: آلودگی هوا ناشی از آتش‌زدن کاه و کلش باعث تشدید مشکل تنفسی، تندی ضربان قلب، فشار به مراکز خون‌ساز بدن به ویژه سلول‌های مغز استخوان و تخریب زودرس گلبول‌های قرمز به دلیل ترکیبات آلاینده اکسید کننده شده و همچنین عامل بروز سرطان ریه و تشدید بیماری‌های عفونی و تنفسی است.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول