اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اصفهان:

خط قرمز آزادی قلم در ایران امنیت ملی است

خبرگزاری فارس: استاندار اصفهان گفت: خط قرمز آزادی قلم و بیان در جمهوری اسلامی کرامت انسان‌ها و امنیت ملی است.

خط قرمز آزادی قلم در ایران امنیت ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، علیرضا ذاکر اصفهانی با اشاره به سالروز شهادت محمد صارمی، روز خبرنگار را به تمام فعالان عرصه جذاب و پر مخاطره خبرنگاری تبریک و تهنیت گفت و افزود: یکی از پیام‌های انتخاب این روز به عنوان روز خبرنگار، اشاره به خطرپذیری این حرفه است.

وی به برخی تفاوت‌ها در قوانین و روابط انسانی غربی با ایران اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: برابر قوانین موجود، میزان خطرپذیری خبرنگاران فعال در کشور ما بسیار بالاتر از سایر کشورهای جهان است.

استاندار اصفهان در تشریح این موضوع اظهار کرد: همان‌طوری که در آمریکا حمل انواع اسلحه توسط افراد عادی آزاد است و هر از چند گاهی فجایع انسانی رخ می‌دهد، آنها به گفتمان رسانه‌ای نیز اهمیت نمی‌دهند و در مواردی حریم خصوصی افراد در رسانه‌ها مورد تعرض قرار می‌گیرد و هیچ فردی پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: اما در جمهوری اسلامی تمام آحاد جامعه برابر قانون اساسی و قوانین قضایی و فقهی به طور یکسان از کرامت و حرمت خاصی برخوردارند، گرچه برخی این واقعیات را قبول نمی‌کنند و از حد و حدود قوانین و مقررات می‌گریزند، لذا خبرنگاران در بیان حقایق باید سرعت، صحت، مستندات محکمه پسند و اخلاق انسانی را به طور همزمان در نظر بگیرند در غیر این صورت پاسخگوی اظهارات خود هستند و بدیهی است که این نوع خبرنویسی از حساسیت و خطرپذیری بالایی برخوردار است.

ذاکراصفهانی تصریح کرد: خط قرمز آزادی قلم و بیان در جمهوری اسلامی کرامت انسان‌ها و امنیت ملی است و ما به این خط قرمز افتخار می‌کنیم.

وی گفت: البته می‌پذیرم که خبر به هر سو یک یا چند مخالف دارد و این ذات خبر است که افرادی با انعکاس آن مخالف باشند و غیر از این هر آنچه نوشته شود، آگهی تبلیغاتی است اما خبر آن طور نوشته شود که مخالفان نیز در برابر مستندات خبرنگار، تسلیم شوند.

در همین راستا، استاندار اصفهان از مدیران و مسئولان استان خواست در برابر خبرنگاران پاسخگو باشند زیرا خبرنگاران، نمایندگان بلامنازع افکار عمومی هستند.

وی در این بین به استقلال خبرنگاران و رسانه‌های خبری اشاره کرد و گفت: رسانه‌های ما به تشخص، رسالت رسانه‌ای، انصاف و وجدان رسانه‌ای خویش آگاه هستند و به آن اعتقاد دارند و آنها باید حرمت قلم را محفوظ دارند و خدای ناکرده قلم خود را که باید در خدمت فکر متعالی آنها و همچنین اهداف بلند نظام و مردم باشد با نفسانیات نیالایند و به صاحبان ثروت و قدرت و دنیامداران وا نگذارند، چرا که نفس عزیز را نباید ذلیل ساخت و به همین نسبت نباید ارزش و اعتبار قلم را فرو گذاشت که افرادی که چنین هستند نه از اصحاب رسانه‌ها هستند و نه پایبند به ارزش‌های انسانی‌اند.

ذاکراصفهانی تاکید کرد: بدون شک خبرنگاری که رسالت خویش را نیک می‌شناسد و در پرتو آن به امر خبرنگاری می‌پردازد، در خود احساس هویت می‌کند و به موجودیت خود افتخار می‌کند و در عین حال جامعه نیز به او می‌بالد. 

وی با توجه به اهمیت گسترش خبر در جهان از خبرنگاران خواست در انتخاب واژه‌ها، ادبیات نوشتاری و زاویه دید خود نسبت به انعکاس صحیح و واقعی اخبار سلیقه به خرج دهند و اخبار را هر چه جذاب‌تر ارائه دهند.

استاندار اصفهان همچنین توجه خبرنگاران جوان و غیر حرفه‌ای را به اهمیت تحلیل و تفسیر خبر جلب کرد و افزود: با گذراندن دوره‌های آموزشی در دانشگاه خبر، وارد عرصه تحلیل و تفسیر خبر شوند.

وی گفت: بدون تردید خبرنگاران و اصحاب رسانه وظایف خطیری بر عهده دارند که مهم‌ترین آن کشف حقایق و انعکاس سریع و صحیح وقایع و همچنین هشدار جدی و بدون اغماض نسبت به آنچه منافع ملی، فرهنگ، اعتقادات و امنیت مردم را به خطر می‌اندازد، است.

ذاکراصفهانی در پایان، اصحاب رسانه اصفهان را به فضاسازی رسانه‌ای در حوزه میراث غنی فرهنگی، از جمله شیوه‌های حفظ میراث فرهنگی موضوعات مربوط به فرهنگ و هنر اصفهان، چالش‌های استان از قبیل خشکسالی و مسائل کلان استان دعوت کرد.

وی تاکید کرد: هر گونه توسعه پایدار، منوط به پیوست‌های فرهنگی است و اصحاب رسانه در این راستا می‌توانند از سهم بسزایی برخوردار باشند.

انتهای پیام/صا30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول