اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه قم:

اسلام اهمیت فراوانی برای حقوق بشر و کرامت انسانی قائل است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: ادیان الهی و در رأس تمام آنها اسلام، مسئله حقوق بشر و کرامت انسانی را در اولویت قرار داده‌اند.

اسلام اهمیت فراوانی برای حقوق بشر و کرامت انسانی قائل است

حجت‌الاسلام محسن ملک‌افضلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به حقوق بشر به عنوان یکی از مباحث عمیق بشری اظهار کرد: این مسئله ارتباط وسیعی با کرامت انسانی دارد.

وی افزود: کرامت انسانی چیزی نیست که تنها در معاهده‌های بین‌المللی یا قوانین داخلی کشورها به آن پرداخته شده باشد بلکه این امر یکی از داعیه‌های تمام ادیان الهی از جمله دین مبین اسلام است به طوری که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «ما بنی آدم را کرامت عطا کردیم و آنها را تکریم کردیم».

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه ادیان الهی و در رأس تمام آنها اسلام، مسئله حقوق بشر و کرامت انسانی را در اولویت قرار داده‌اند گفت: پیشوایان دینی نیز بر روی این مسئله تاکید فراوانی داشته‌اند تا آنجا که حضرت علی(ع) نسبت به جسارت برخی افراد در خصوص یک زن غیر مسلمان می‌فرماید «اگر انسان از این ماجرا دق کند و بمیرد تأسفی بر او نیست».

وی اسلام را دین پاسداری از ارزش‌ها و کرامت انسانی دانست و تصریح کرد: در همین راستا حقوق انسانی مورد توجه اسلام و حاکمان اسلامی بوده و باید باشد.

ملک‌افضلی با اشاره به حاکمیت قدرت‌های استکباری در برخی نقاط گفت: در حال حاضر حقوق بشر دارای قرائتی بر مبنای خواسته این قدرت‌هاست و در واقع هر چه آنها بخواهند حقوق بشر نامیده می‌شود و این مسئله سبب شده است که حقوق بشر رفته رفته از آموزه‌های الهی دور شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم فجایع انسانی در برخی نقاط جهان را نقض آشکار حقوق بشر دانست و خاطر نشان کرد: آنچه امروز در بعضی کشورهای اسلامی روی می‌دهد نقض حقوق بشر است اما سازمان‌های بین‌المللی چنین نظری ندارند.

وی ادامه داد: در مقابل این امر برخی مسائل کم اهمیت و پیش پا افتاده در کشورهایی اتفاق می‌افتد که اصولاً مغایر کرامت انسانی هستند، اما سازمان‌های بین‌المللی و برخی دولت‌ها از آن حمایت می‌کنند که نمونه آن حمایت از هم‌جنس‌بازان است.

ملک‌افضلی با بیان اینکه اقدامات وحشیانه علیه مسلمانان نقض صریح حقوق بشر است عنوان داشت: آزادی در انجام مناسک دینی و مذهبی، تشکیل حکومت، انتخاب مسیر سیاسی و اقتصادی و مسائلی از این جزو حقوق بشر هستند اما حکومت‌های دیکتاتور در برخی کشورها این آزادی‌ها را سلب کرده و گاهی همراه با این سلب آزادی، حق حیات ملت‌ها را نیز از آنها می‌گیرند و در این شرایط تمام انسان‌های آزاداندیش انتظار دارند که سازمان‌های حقوق بشری و مؤسسات بین‌المللی تحرکاتی داشته باشند هر چند آنها در خواب غفلت فرو رفته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ابراز کرد: بر اساس معاهده‌های بین‌المللی همه اقلیت‌های مذهبی مادامی که حقوق اکثریت را پایمال نکنند دارای آزادی دینی در خصوص شعائر مذهبی خود هستند و این حق حیات برای آنها در نظر گرفته شده است اما در میانمار شاهد هستیم که مسلمانان مظلوم این کشور مورد هجوم کفار بودایی قرار گرفته و اموال آنها غارت می‌شود و حتی جانشان نیز در معرض خطر است.

وی ادامه داد: این اقدامات در میانمار با هیچ معیار بین‌المللی قابل توجیه و دفاع نیست و چنانچه یک صد هزارم این قضیه در کشور دیگری علیه فرد غیرمسلمان اتفاق می‌افتاد تمام بلندگوهای استکباری صدای خود را بلند کرده و آن را محکوم می‌کردند در حالیکه اکنون سکوتی مرگ‌آور آنها را فرا گرفته است.

ملک‌افضلی با تاکید بر لزوم پرداختن دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای کشورهای مسلمان برای نشان دادن مظلومیت مسلمانان میانمار تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت‌های قانونی این مسئله پیگیری شود تا شر دشمنان اسلام از سر مسلمانان این منطقه کنده شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول