اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم ‌مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):

حقوق بشر تنها در سایه ادیان الهی تامین می‌شود

خبرگزاری فارس: قائم ‌مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حقوق واقعی انسان‌ها تنها در سایه عمل به آموزه‌های ادیان الهی تامین می‌شود و اسناد بشری در این زمینه نمی‌توانند راهگشا باشند.

حقوق بشر تنها در سایه ادیان الهی تامین می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فرا رسیدن روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اظهار کرد: اعلامیه جهانی حقوق بشر از دیدگاه‌ بسیاری از اندیشمندان مورد خدشه است و امروز بسیاری در جهان بر ضرورت بازنویسی این اعلامیه تاکید دارند.

وی با اشاره به مواردی که موجب خدشه‌دار شدن این اعلامیه شده است، ابراز داشت: کسانی که این اعلامیه را تنظیم کردند خود از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر بودند و این اعلامیه در زمانی امضا شد که در آمریکا هنوز برده‌داری به صورت علنی رواج داشت.

قائم ‌مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: این اعلامیه دستاویزی برای رسیدن به اهداف استکباری بوده و به همین دلیل از تعابیر مبهم و کلی برای نگارش این اعلامیه استفاده شده که امکان سوءاستفاده را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی عنوان داشت: یکی از تفاوت آنچه در اسلام به عنوان قوانین حقوق بشر وجود دارد با اعلامیه حقوق بشر غربی همین شفاف بودن احکام اسلام در این زمینه است.

رجبی ادامه داد: مطلب دیگر این است که رویکرد اعلامیه حقوق بشر به سوی ابعاد مادی انسان بوده و بعد فرامادی در این نظام قانون‌گذاری مورد غفلت واقع شده است.

وی گفت: در نگاه عمیق قرآنی برای بشر زندگی جاودانه‌ای وجود دارد و مسائل مربوط به او به این جهان محدود نمی‌شود از این رو باید در تبیین حقوق او هر دو بعد مادی و معنوی را در نظر گرفت.

قائم‌ مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: ارزش‌های مسلم انسانی که عقل بشری به آن قضاوت می‌کند، در بسیاری از موارد در اعلامیه حقوق بشر مورد غفلت بلکه مورد نفی قرار گرفته است.

وی افزود: این اعلامیه از اساس برای اهداف خاص تنظیم شده و در عین حال که در به کارگیری عبارات دچار مشکل است، جامعیت لازم برای پوشش دادن تمام ابعاد مادی و معنوی انسان و ارزش‌های او را ندارد.

رجبی اضافه کرد: بسیاری از مواردی که در اعلامیه حقوق بشر به آن اشاره شده اموری است که اسلام برای حیوان قائل است و فضیلت‌ها و ارزش‌های والای انسانی در این اعلامیه نه تنها دیده نشده بلکه در مواردی نقض شده است.

وی عنوان داشت: اعلامیه حقوق بشر انسان را در حد یک حیوان تنزل داده و به خاطر همین نقص‌های بزرگی که دارد فجایع فراوانی را برای بشریت به ارمغان آورده است.

قائم‌ مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: این موضوعات سبب شده تا با استناد به همین سند بالاترین تجاوزها به حقوق بشر انجام شود و این اعلامیه ابزاری برای پیشبرد اهداف قدرت‌های زورگو باشد.

وی افزود: این اعلامیه با نقص‌ها و مشکلاتی که دارد نمی‌تواند راهی برای رسیدن بشر به سعادت باشد و بشر حقوق بسیار متعالی‌تر و پیشرفته‌تری دارد که در این اعلامیه به آنها اشاره نشده است.

رجبی ادامه داد: امروز مرکز حقوق بشر اسلامی در حال فعالیت‌های گسترده‌ای است تا این دیدگاه اسلامی را به جهان عرضه کند و به مردم جهان ثابت کند که حقوق آنها تنها در سایه ادیان الهی تضمین می‌شود.

وی یادآور شد: برای غرب معیار حرکت منافع خودش است و هیچ‌گاه برای بشریت احترامی قائل نبوده تا حقوق او را به رسمیت بشناسد.

قائم‌ مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که اگر در کشوری مانند ایران کسانی که جنایت انجام داده‌اند محکوم به مرگ شوند، سازمان‌های حقوق بشری موضع‌گیری‌های شدید انجام می‌دهند اما در عین حال از اینکه هزاران مسلمان در مناطق مختلف جهان به خاک و خون کشیده شوند، هیچ نگرانی ندارند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول