اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره تبلیغات عقیدتی‌سیاسی انتظامی گیلان:

صلح امام حسن (ع) مانع از برادرکشی شد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره تبلیغات عقیدتی‌سیاسی فرماندهی انتظامی گیلان گفت: امام حسن (ع) با پذیرش صلح از برادرکشی و خونریزی که هدف اصلی معاویه بود و می‌خواست ریشه شیعیان آل علی (ع) را قطع کند، جلوگیری کرد.

صلح امام حسن (ع) مانع از برادرکشی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حجت‌الاسلام مجید برخوردار ظهر امروز در مراسمی به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) در نمازخانه فرماندهی انتظامی استان فرازی از زندگینامه این امام همام را بیان کرد.

وی با اشاره به وضو گرفتن امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: طبق روایت امام حسن مجتبی (ع) وقتی وضو می‌گرفت و به نماز می‌ایستاد بدنش به لرزه می‌افتاد و رنگش زرد می‌شد و امام حسن مجتبی (ع) سه نوبت دارایی خود را با خدا تقسیم کرد و دو نوبت از تمام مال خود برای خدا گذشت.

این مسئول با اشاره به اینکه امام حسن (ع ) فرزند امیر مؤمنان علی (ع) و فاطمه زهرا دختر پیامبر خدا (ص ) است افزود: امام حسن (ع) در شب نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در مدینه تولد یافت و نخستین پسری بود که خداوند متعال به خانواده علی و فاطمه عنایت کرد.

وی درباره نامگذاری امام حسن (ع) ادامه داد: این نوزاد را  حسن نام گذاشتند و این نام در جاهلیت سابقه نداشت و کنیه او ابومحمد و تنها کنیه ایشان است و دیگر لقب‌هایش سبط، سید، زکی و مجتبی است که «مجتبی» معروف‌ترین است.

برخوردار با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) به حسن و برادرش حسین علاقه خاصی داشت گفت: پیامبر بارها می‌فرمود که حسن و حسین فرزندان من هستند و امام حسن (ع) هفت سال و اندی داشت که زمان جد بزرگوارش را درک کرد و در آغوش مهر آن حضرت به ‌سر برد و پس از رحلت پیامبر (ص) که با رحلت حضرت فاطمه (س) دو ماه یا سه ماه بیشتر فاصله نداشت، تحت تربیت پدر بزرگوار خود قرار گرفت.

به گفته وی، امام حسن (ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت به امامت رسید و مقام خلافت ظاهری را نیز عهده‌دار شد و حدود شش ماه به اداره امور مسلمانان پرداخت.

سرپرست تبلیغات عقیدتی‌ سیاسی انتظامی گیلان با اشاره به اینکه امام حسن (ع) در کمالات انسانی یادگار پدر و نمونه کامل جد بزرگوار خود بود افزود: تا زمانی که پیغمبر (ص) زنده بود، او و برادرش حسین در کنار آن حضرت جای داشتند و گاهی آنها را بر دوش خود سوار می‌کرد و می‌بوسید و می‌بویید.

وی اضافه کرد: از پیامبر اکرم (ص) روایت کرده‌اند که درباره امام حسن و امام حسین (ع) می‌فرمود این دو فرزند من، امام هستند خواه برخیزند و خواه بنشینند.

برخوردار با تصریح بر اینکه امام حسن (ع) 25 بار پیاده حج را به جای آورد گفت: هرگاه از مرگ و قبر یاد می‌کرد می‌گریست و هر گاه به یاد ایستادن به پای حساب می‌افتاد آن چنان فریاد می‌زد که بیهوش می‌شد و چون به یاد بهشت و دوزخ می‌افتاد به خود می‌پیچید و از خدا طلب بهشت می‌کرد و از آتش جهنم به خدا پناه می‌برد.

وی درباره صلح امام حسن (ع) ابراز کرد: وضعی برای امام (ع) پیش آمد که جز صلح با معاویه راه حل دیگری نماند اما این تنها بدین منظور بود که او را در قید و بند شرایط و تعهداتی گرفتار کند که معلوم بود کسی مانند معاویه دیر زمانی پایبند آن تعهدات نخواهد ماند.

این مسئول ادامه داد: امام حسن (ع) با پذیرش صلح از برادرکشی و خونریزی که هدف اصلی معاویه بود و می‌خواست ریشه شیعه و شیعیان آل علی (ع) را به هر قیمتی که هست قطع کند، جلوگیری فرمود.

وی خاطر نشان کرد: امام حسن (ع) در تمام مدت امامت خود که 10 سال طول کشید، در نهایت شدت و اختناق زندگی کرد و هیچ‌گونه امنیتی نداشت و حتی در خانه نیز در آرامش نبود و سرانجام در سال 50 هجری به تحریک معاویه به دست همسر خود (جعده) مسموم و شهید و در بقیع مدفون شد.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول