اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده کشاورزی استان اردبیل:

اردبیل 700 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در سطح استان 700 هزار هکتار اراضی قابل کشت و ده‌ها هکتار اراضی مستعد نهال‌کاری و توسعه باغات وجود دارد.

اردبیل 700 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اسماعیل چمنی صبح امروز در جلسه تخصصی فعالان بخش کشاورزی اردبیل اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در از بین بردن توان و قدرت خاک مصرف زیاد کودهای شیمیایی است که جا دارد در این زمینه برای آگاهی کشاورزان و باغداران برنامه‌های آگاهی‌سازی و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها انجام شود.

رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل تصریح کرد: هر چند مصرف کود شیمیایی با توجه به افزایش قیمت آن کاهش یافته اما همچنان مشکلات این بخش موجود و پابرجاست به طوری که روش بهینه مصرف و زهکشی اراضی زراعی و باغی از اولویت‌های مناسب برای حفظ خاک حاصلخیز است.

چمنی در ادامه به تنوع خوب آب و هوایی و اقلیمی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در شمال این استان و در منطقه مغان شرایط جوی گرم و مرطوب و در مرکز استان به سمت جنوب شرایط آب و هوایی سرد و گاه  معتدل را شاهد هستیم که این تنوع خود به تنوع کشت و عمل‌آوری محصولات متنوع کشاورزی کمک کرده است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: بخشی از تولیدات باغی ما به شکل سنتی بوده و عمدتاً در مناطق سردسیر محصولات باغی دانه‌دار و هسته‌دار نظیر سیب، گلابی و به و در مشگین‌شهر نیز محصول هلول و شلیل و در برخی از مناطق نیز گیلاس و آلبالو را شاهد هستیم.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل در توسعه محصولات، مسئله آب و هوا است، افزود: ما هرگز نمی‌توانیم مدعی باشیم که در شرایط آب و هوایی استان اردبیل کشت و عمل‌آوری محصول مرکبات و یا پسته جوابگو است در حالی که چنین ادعایی هیچ سازگاری با شرایط  آب و هوایی و منطق رشد و عمل‌آوری محصول ندارد.

وی ادامه داد: به دلیل سرمای دیر رس بهاره و معضل سرما زدگی باغات، کشت چنین محصولاتی توصیه نمی‌شود و به جای آن می‌توان از محصولات باغی دانه‌دار و هسته‌دار استفاده کرد.

انتهای پیام/صا20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول