اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 3 ماه امسال

10 مبتلای به ایدز در همدان شناسایی شده است.

خبرگزاری فارس: معاون سازمان بهزیستی استان همدان گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 10 مبتلای به ایدز در استان همدان شناسایی شده است.

10 مبتلای به ایدز در همدان شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ابوالفضل باب‌الحوائجی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته کاهش آسیب ایدز در سازمان بهزیستی همدان با اشاره به وضعیت بیماری ایدز در کشور اظهار داشت: مسائل جنسی رتبه نخست را در زمینه ابتلا به بیماری ایدز در ایران به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در اروپا ایدز به عنوان کابوس هزاره سوم شناخته شده است و در دنیا بیش از 400 میلیون نفر با این بیماری درگیر هستند و در ایران نیز 25 هزار نفر دارای این بیماری ثبت شده که سه تا چهار برابر آن نیز ثبت نشده است.

معاون سازمان بهزیستی استان همدان تصریح کرد: آمار موجود از بیماران ثبت شده مربوط به افرادی است که تزریقی هستند و شکل ظاهری آن‌ها نیز وجود این بیماری را نشان ‌می‌دهد اما آن چیزی که امروز مطرح است 75 درصدی است که به صورت ناشناخته در جامعه زندگی می‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: در طی سال‌های اخیر ما موفق شدیم تا انتقال بیماری را به وسیله سرنگ به حداقل برسانیم که در کشور رتبه دوم را در ابتلا به بیماری به خود اختصاص داده و این در حالی است که ابتلا به بیماری ایدز از راه جنسی در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

باب‌الحوائجی اذعان کرد: در رابطه با بحث مسائل جنسی و ابتلا به ایدز باید اقدامات پیشگیرانه بیشتری در جامعه و اقشار مختلف آموزش‌ داده شود و فرهنگ‌سازی بر اساس فرهنگ مذهبی و دینی صورت گیرد.

وی در رابطه با تعداد مراکز DIC در همدان خاطرنشان کرد: 16 مرکز DIC در کرمانشاه و هشت مرکز در لرستان وجود دارد و این در حالی است که در استان همدان فقط سه مرکز DIC وجود دارد و ایجاد دو مرکز دیگر را نیز در دستور پیگیری داریم و همچنین درصدد هستیم تا یک مرکز بانوان را دایر کنیم.

معاون سازمان بهزیستی استان همدان تأکید کرد: در بحث پیشگیری می‌توانیم با قرار دادن بسته‌های بهداشتی در اختیار بیماران تزریقی از شیوع این بیماری در جامعه جلوگیری کرده و این بسته‌ها به صورت رایگان به خصوص در مراکز پرخطر و حاشیه شهر داده می‌شود.

وی در ادامه افزود: گروه‌های هدف ما در بحث آموزش اقشاری چون دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین در بعضی مواقع سربازان در سربازخانه‌ها هستند و در بحث ورود و خروج مسافران به کشورهای خارجی نیز باید دقت کافی داشته باشیم چرا که تاکنون هیچ کنترلی بر بحث مسافران نداشتیم.

باب‌الحوائجی تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال گذشته شش نفر را در ارتباط با این بیماری ایدز در استان شناسایی کردیم که این تعداد در سه ماهه نخست سال 91 به 10 نفر رسیده است و همچنین 264 بیمار تزریقی در سه ماه نخست امسال داشتیم که در سال گذشته این تعداد 235 نفر بوده است.

وی به مشکلات موجود اشاره و عنوان کرد: از جمله مشکلات موجود کمبود اعتبارات برای اجرای برنامه‌های مد نظر و نبود آمار و اطلاعات از بیماران ایدزی در یک جای معین است.

معاون درمان مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در این جلسه تصریح کرد: ما نباید فقط بحث ایدز را در پایین شهر پیگیری کنیم چرا که در بالای شهر نیز مشکل حادتر و پر رنگ‌تر است و نیاز است که در این بخش دقت بیشتری داشته باشیم چرا که این مشکل در بالای شهر به صورت پنهان خود را نشان می‌دهد.

محمدجواد موسوی‌بهار بیان داشت: ما آمار تمام معتادان تزریقی را در اختیار داریم اما از آن جایی که لیست اسامی این افراد برای پزشک به صورت اختصاصی است نمی‌توانیم در اختیار دیگر افراد قرار دهیم.

وی در پایان گفت: در شهر همدان و نهاوند درمانگاه متادون داریم و به جز این دو شهرستان در هیچ شهر استان درمانگاه نداریم پس باید فکری برای ایجاد مکان‌های جدید باشیم و این در حالی است که 80 درصد معتادان HIV مثبت باید سرنگ به صورت رایگان دریافت کنند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول