اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت خبر داد

آلوده شدن روزانه 7 هزار نفر در جهان به ویروس ایدز

خبرگزاری فارس: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: بر اساس اعلام مشترک دفتر ایدز سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت روزانه 7 هزار نفر در جهان به ویروس ایدز آلوده می‌شوند.

آلوده شدن روزانه 7 هزار نفر در جهان به ویروس ایدز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عباس صداقت عصر امروز در نخستین کنگره بین‌المللی ایدز، زنان و کودکان اظهار داشت: بر اساس آمار منتشر شده توسط دفتر ایدز سازمان ملل متحد و همچنین سازمان جهانی بهداشت روزانه در جهان 7 هزار نفر به ویروس ایدز آلوده می‌شوند که 97 درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه، کشورهای با درآمد پایین و متوسط است.

وی افزود: از این 7 هزار نفر یک‌هزار مورد جدید آلودگی به ویروس ایدز، یک‌هزار مورد مربوط به کودکان زیر 15 سال و 51 درصد این مبتلایان زنان و 41 درصد آن را افراد 15 تا 24 سال تشکیل می‌دهند.

صداقت در زمینه وضعیت ایدز در ایران بیان کرد: سیمای اپیدمی بیماری ایدز در ایران مربوط به مصرف‌کنندگان مواد مخدر به‌ویژه مصرف‌کنندگان تزریقی است که با اجرای برنامه‌های کاهش آسیب در کشور توانسته‌ایم شیوع HIV را در این گروه پرخطر در حدود 15 درصد نگه داریم که این سکون در شیوع بیماری HIV بیانگر موفق بودن ایران در اجرای برنامه‌های کاهش آسیب است.

وی بیان کرد: آمارهای جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نشان می‌دهد که تعداد موارد جدید ابتلا به HIV رو به کاهش بوده اما سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز بیماری در حال افزایش بوده به گونه‌ای که در سال 89، 329 مورد ثبت شده ابتلا به HIV از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده در کشور داشته‌ایم که این امر نشان‌دهنده خطر آغاز موج سوم بیماری ایدز در کشور است. بنابراین توجه به الگوی انتقال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در زمینه وضعیت ابتلا زنان و کودکان گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه تعداد موارد ابتلا به بیماری HIV روند کاهشی را نشان می‌دهند با این حال سهم زنان در ابتلا به بیماری رو به افزایش است و زنان به عنوان یک گروه در معرض خطر باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: بررسی روند کودکان مبتلا متولد شده از مادران مبتلا به بیماری HIV نشان می‌دهد که تعداد موارد از حدود 14 مورد ابتلا به 38 مورد در سال 89 رسیده است.

صداقت ادامه داد: براساس تخمین‌های علمی انجام شده پیش‌بینی می‌شود که در سال 2011 حدود 93 هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور داشته‌ایم که با توجه به آمار بیش از 20 هزار نفر شناسایی شده، تخمین زده می‌شود حدود 70 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که هیچگونه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی را دریافت نمی‌کنند.

صداقت در مورد سومین برنامه استراتژیک کشوری ایدز در کشور نیز تصریح کرد: این برنامه پس از تصویب در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیئت دولت رسیده است.

وی گفت: این برنامه بر الگوی جدید انتقال HIV/ایدز مانند انتقال از طریق ارتباطات جنسی به‌ویژه ارتباطات جنسی در سوءمصرف کنندگان مواد روانگردان، توجه ویژه به زنان آسیب‌پذیر و جوانان و نوجوانان، توجه به تغییر الگوی انتقال بیماری تاکید ویژه دارد و همچنین در این برنامه همچنان بر لزوم توجه به برنامه‌های کاهش آسیب و ادامه این برنامه‌ها در مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر تاکید شده است.

به گزارش فارس، نخستین کنگره بین‌المللی ایدز، زنان و کودکان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تاریخ 13 اردیبهشت سال جاری به مدت سه روز و با حضور اساتید، صاحب‌نظران ملی و بین‌المللی در حال برگزاری است.

در این کنگره تحقیقات و تجارب بین‌المللی، منطقه‌ای و کشوری به منظور ارتقای سطح مراقبت‌های منطقه‌ای و پیشگیری، کنترل و درمان بیماری ایدز در گروه زنان آسیب‌پذیر و کودکان ارائه می‌شود.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول