اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

گیلان 215 بیمار شناخته شده ایدز دارد

خبرگزاری فارس: رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: گیلان 215بیمار شناخته شده اچ‌آی‌وی و ایدز دارد.

گیلان 215 بیمار شناخته شده ایدز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید محمود رضوانی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی گیلان با بیان اینکه ایدز از طریق مواد ضد عفونی کننده و حرارت از بین می‌رود اظهار کرد: نیش حشرات، خوردن و آشامیدن همراه دیگران و اشک و بزاق موجب انتقال بیماری ایدز نمی‌شود.

وی تعداد بیماران مبتلا به ایدز در ایران را حدود 23 هزار نفر اعلام کرد و افزود: ایدز یک بیماری عفونی ساده و موضوع بهداشتی مهم است.

رضوانی بیماران مبتلا به ایدز را نیازمند مهارت‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: بیماران مذکور باید بتوانند موقعیت‌های خطرناک را تشخیص داده و با آن مقابله کنند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را ناشی از رفتارهای بیماران مبتلا به ایدز دانست و خاطرنشان کرد: بیماران مذکور افراد با خطرپذیری بسیار بالا محسوب می‌شوند و بیش از دیگران در معرض خطر آلودگی هستند.

وی مجموع موارد شناخته شده افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی و ایدز در گیلان از آغاز اپیدمی تاکنون را 215 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد 47 نفر از افراد مذکور فوت کردند.

رضوانی با اشاره به مهاجرت دو نفر از بیماران اچ‌آی‌وی از گیلان، خاطرنشان کرد: پرونده تنها 54 نفر فعال است و به ما مراجعه می‌کنند.

این مسئول بسیاری از مشاوره بیماران مبتلا به ایدز را به صورت تلفنی خواند و ابراز کرد: بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی صلاح نمی‌دانند خود را نمایان کنند.

وی آمار تعداد بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی در گیلان را 4 تا 5 برابر بیماران گزارش شده عنوان کرد و یادآور شد: پراکندگی بیماران مبتلا به ایدز در تمام شهرستان‌ها وجود دارد.

رضوانی بیماران گزارش شده مبتلا به ایدز در آستارا را 6 نفر دانست و اذعان کرد: تعداد 11 نفر در آستانه اشرفیه، 3 نفر در انزلی، 10 نفر در صومعه‌سرا و 127 نفر در رشت مبتلا به بیماری اچ‌آی‌وی هستند ضمن اینکه در شهرستان املش موردی از بیماری ایدز گزارش نشده است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان 79 درصد موارد ابتلا به بیماری ایدز را در گروه‌های اعتیاد و تزریقی اعلام کرد و افزود: 12 درصد مربوط به روابط جنسی و 9 درصد مربوط به سایر موارد است.

وی با بیان اینکه سایر موارد در تمام کشورها وجود دارد، خاطرنشان کرد: راه انتقال جنسی الگوی دنیا در پیشرفت بیماری ایدز شده است.

به گفته رضوانی، سال 88 هیچ مورد انتقال ایدز از طریق جنسی در گیلان نداشتیم و به تدریج انتقال از راه جنسی افزایش داشته است.

این مسئول 25 درصد از موارد شناسایی شده ایدز در سال جاری در گیلان را از طریق جنسی عنوان کرد و گفت: این امر برای استان گردشگرپذیر خیلی دور از ذهن نیست. وی ادامه داد: اگر به ورود میلیون‌ها نفر گردشگر به عنوان فرصت نگاه می‌شود، تهدیدهایی نیز به همراه دارد.

رضوانی 89 درصد بیماران مبتلا به ایدز در گیلان را مردان دانست و بیان کرد: زنان 11 درصد مبتلایان به ایدز در استان را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول