اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

صنایع دستی بهترین راه برای رسیدن به اقتصاد غیرنفتی است

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: صنایع دستی و گردشگری بهترین و ایده‌آل‌ترین مسیر برای رسیدن به اقتصاد بدون نفت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

صنایع دستی بهترین راه برای رسیدن به اقتصاد غیرنفتی است

محمدحسن صالحی‌مرام در حاشیه بازدید یک روزه‌ای که از اماکن تاریخی و بازارچه‌های سنتی شهر قزوین داشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: در حال حاضر 162 رشته در صنایع دستی به صورت فعال مشغول هستند که در تلاش هستیم تا به‌زودی این تنوع به بیش از 400 رشته و گرایش افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: صنایع دستی، گردشگری و علوم دانش بنیان بهترین و شاید ایده‌آل‌ترین مسیر برای رسیدن به اقتصاد بدون نفت است.

صالحی‌مرام ادامه داد: همانطور که می‌دانید، مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیرشان به این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت اشاره داشتند که باید به جایی در صنعت و اقتصاد برسیم که هرگاه اراده کردیم، بتوانیم لوله‌های نفت را ببندیم.

وی در ادامه افزود: توجه و گسترش صنایع دستی از هر لحاظ که مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد، حائز اهمیت است.

صالحی‌مرام تصریح کرد: احیا، حفظ و انتقال فرهنگ اصیل ایرانی با تمام خصیصه‌های ملی، مذهبی و تاریخی، عدم نیاز به نرم‌افزار و سخت افزارهای آنچنانی، عدم نیاز به نیروهای خارجی و تأثیر ‌بسزا در اشتغال و ممانعت از خروج ارز از جمله ویژگی‌های مورد توجه در صنایع دستی است.

وی در ادامه تأکید کرد: تمام تلاش من و سازمان صنایع دستی و گردشگری بر این است که امسال قریب به 1/5 میلیون دلار از صادرات صنایع دستی به سود رسیده و گامی مؤثر در تحقق شعار تولید ملی داشته باشیم.

وی در ادامه هدف از ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی را حمایت مؤثر از هنرمندان و تولیدات این صنعت‌کاران دانست و تأکید کرد: هرگز به حذف واسطه‌ها فکر نمی‌کنیم، اما وقتی برخی از واسطه‌ها با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها موجب کاهش میل به استفاده از این آثار در بازارهای اقتصادی می‌شوند، باید وارد عمل شد و یکی از اهداف ما نیز از ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و سنتی همین است که تولیدات و آثار با سودی مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.

صالحی‌مرام خرید آثار صنایع دستی ایران را یک انتخاب ایده‌آل دانست و گفت: خرید این آثار لطف در حق صنایع دستی ایران نیست، چراکه خریدار بهترین تولید در سطح دنیا را خریداری می‌کند و خرید بهترین اثر یک صنعت و هنر یک انتخاب ایده آل است.

وی با مطرح کردن این خبر که بازارچه‌های سنتی و صنایع دستی در کشورهایی مانند قطر، مالزی، انگلیس، سوئد، فرانسه و ... دایر می‌شود، از مسئولان قزوین نیز خواست تا با توجه به فضای مناسب سرای سعدالسلطنه تا عید فطر مقدمات برپایی نمایشگاه صنایع دستی در قزوین فراهم شود.

صالحی مرام با بیان این مطلب که صنایع دستی در کشورمان از لحاظ تنوع و کیفیت در جهان بی‌نظیر است، تأکید کرد: 116 اثر صنایع دستی در کشورمان توانسته‌اند تا نشان برتر و نشان مرغوبیت یونسکو را دریافت کنند و امسال نیز 100 اثر دیگر این نشان مرغوبیت را دریافت و ثبت جهانی می‌شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: صنایع دستی از دل طبیعت تهیه می‌شود و در نهایت نیز به دامان همین طبیعت بازمی‌گردد.

صالحی‌مرام تولید بیشتر محصولات داخلی صنایع دستی را عاملی برای رقابت با کشورهای خارجی دانست و تأکید کرد: این رقابت با کالای خارجی به ارزآوری برای کشور کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول