به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجتالاسلام علی قهرمانی عصر امروز در برنامه نقد فیلم «شاهزاده ایرانی» در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، با اشاره به اینکه اسلام هراسی و ایران هراسی یکی از اشکال اسلام ستیزی است، اظهار کرد: نکته مهمی که مخاطبان چنین فیلمهایی باید در نظر بگیرند توجه و اکتفا نکردن به ظاهر فیلم و تحلیل و بررسی عمیق محتوای آن است.
وی با بیان اینکه باید خوب بدانیم که دل سازندگان این دست فیلمها برای مخاطبان ایرانی نمیسوزد، افزود: آنها میلیونها دلار خرج میکنند تا فیلمها، سریالها و بازیهای رایانهای طراحی کرده و بسازند و هدف آنها سرگرم کردن جوان و نوجوان ایرانی نیست بلکه به اهداف بلند فراوانی پشت اینگونه محصولات غربی نهفته که ما از آن بیاطلاع هستیم و تنها با دیدن این فیلمها مجذوب سینمای آنها میشویم.
این مسئول با اشاره به روایت قصه فیلم شاهزاده ایرانی ابراز کرد: دقت در محتوا و ریزبینی در اینگونه فیلمها به ما خط سیر اندیشه دشمن را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: این فیلم مانند فیلم 300 به طور صریح و آشکار توهین نمیکند و رمز موفقیت آن نیز در جذب مخاطب ایرانی، رعایت همین نکته است اما در باطن خباثتی دارد که کمتر از آن نیست و این نکته با دقت و تیزبینی حاصل میشود.
قهرمانی، درباره استفاده از نوع داستان و اسامی و شخصیتهای این فیلم اذعان کرد: نقشه ابتدایی فیلم و برخی معماریها تداعی کننده دوره سلجوقیان یا دوران ایام باستان بوده و فیلم از نظر تاریخی دچار تشویش و بینظمی است و حتی برخی از پلانها به حکومت عثمانی و گاه به سرزمین هندوستان یا عربستان ارجاع دارد.
دبیر گروه علمی معنویت در رسانه ادامه داد: در ابتدای فیلم گوینده از ایرانی بزرگ و با تمدن سخن میگوید که از شرق مدیترانه تا غرب چین امتداد داشت و به جای ارتش فیل سوار سپاهیان شتر سوار را نشان میدهد و همه میدانیم ایران در هیچ دوره زمانی دارای سپاهیان شتر سوار نبوده و برخلاف آنچه در فیلم به تصویر کشیده میشود در دوران کهن ایران از ارتشیانی که فیل سوار بودهاند بهره میگرفت و این مسئله که ایران تمدن فیل سوار بوده مشهور است در حالی که شتر سواری پس از اسلام رایج شد.
وی، فیلم سینمایی شاهزاده ایرانی یا «شازاده پارسی» را فیلمی پر هزینه و حرفهای خواند که در قالب یک افسانه شرقی به روایت بخشی از فرهنگ و تاریخ گذشته ایران میپردازد و پرداخت قوی و مثبت فیلم از آنچه به سرزمین پارس تعلق دارد و نیز جذابیت ساختار، خط سیر قوی داستانی و کش و قوس فیلمنامه آن موجب شده که کم و بیش از طرف مخاطبان خارجی و ایرانی مورد استقبال قرار گیرد.
قهرمانی با بیان اینکه ایده اصلی این فیلم از بازی رایانهای با همین نام که نخستین نمونه آن در سال 2008 ساخته شد، گرفته شده است، خاطرنشان کرد: داستان و درون مایه آن اثری مستقل است که ارتباط چندانی با بازی نداشته و باید به عنوان یک اثر رسانهای مستقل مورد بررسی قرار گیرد.
این منتقد سینمای هالیوود، تنوع کاراکترها و شخصیتهای داستانیِ فیلم، بهرهگیری از جلوههای ویژه قوی، قابل حدس نبودن روند داستانی از طرف عامه مخاطبان، بهرهگیری از بازیگران خوش نقش و بازی خوب بازیگران فیلم، بهکارگیری فراوان از نمادها و نشانهها «بهرهگیری از زبان رمز»، قوت موسیقی، تنوع و همخوانی بالای متن فیلم و خط سیر قوی این فیلم را از نقاط قوت آن دانست.
وی اذعان کرد: بهکارگیری اسامی مانند دستان (لقب رستم و نماد ایرانی و پهلوانی در شاهنامه) به عنوان منجی ایران در این فیلم، تهمینه، حسنین اسم مثنی حسن و حسین، نظام تداعی کننده خواجه نظامالملک توسی، هاساسین یا حشاشین به عنوان یکی از گروههای مبارزه شیعی فرقه اسماعیلیه، ترسیم برای سبک زندگی ایرانیان باستان از جمله مواردی است که باید در این فیلم و محتوای آن مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس موسسه ندای فطرت، با اشاره به اینکه فیلم سینمایی شاهزاده ایرانی را باید آغاز یک خط سیر رسانهای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران و ارزشهای آن به شمار آورد افزود: در این راستا میتوان انتظار داشت محصولات دیگر این خط رسانهای در دیگر قالبهای تصویری یا نوشتاری، در آینده نزدیک عرضه شود.
وی تصریح کرد: شاهزاده ایرانی تقابل دو جبهه خیر و شر در ایران را به تصویر میکشد که هر ی، از عناصر کاملا مشخص و هدفمندی قوام یافتهاند و تمام این عناصر برای مخاطب ایرانی معنای خاص و روشنی را تداعی میکنند.
قهرمانی فیلم را سرشار از نمادهای اسلامی دانست و تصریح کرد: از نظر فرهنگی، تمام مؤلفههای اسلامی و حتی ایرانی را در مناسبات روزمره حذف کرده و همه روابط با الگویی امروزی و غربی شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه در این فیلم از فرهنگ ایرانی تنها به مواردی چون تعدد زوجات و حرمسرا، زنبارگی پادشاهان، خوشگذرانی و جنگ افروزی اشاره شده است، یادآور شد: نوشیدن شراب و انواع مست کنندهها، ادبیات گفتاری و رفتاری ناشایست و ارزشهای انسان غربی از جمله مواردی است که در فیلم مذکور به نحو بسیار نامحسوس به مخاطب القا میکند.
این کارشناس رسانه متذکر شد: رسانه هالیوودی به دنبال مخاطب منفعل میگردد تا هر چه دوست دارد در دل او بکارد اما وظیفه جوان اهل بصیرت نکته سنجی و دقت و ظرافت است تا در دام وسواسهای خناس نیفتد.
به گزارش فارس، فیلم شاهزاده ایرانی (پرنس اف پرشیا) به کارگردانی مایک نویل، نویسندگی جردن مکنر، ساخت 28 می 2010 با ژانری ماجرایی، فانتزی، اکشن و افسانهای است که در طول مدت 116 دقیقه سعی دارد با توهینی نامحسوس به بزرگان ایرانی مانند رستم دستان و تهمینه و خواجه نظامالملک و نیز ادغام داستان با نمادهای اسلامی و شخصیتهای دینی و معرفی آنها به عنوان افراد خائن ذهن ناآگاه مخاطب ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد و نوعی اسلام هراسی و ایران هراسی ایجاد کند.
انتهای پیام/ی10