اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

منتقد سینمای هالیوود:

فیلم شاهزاده ایرانی پروژه ایران هراسی است

خبرگزاری فارس: منتقد سینمای هالیوود گفت: فیلم شاهزاده ایرانی تولید استودیوی والت دیزنی هالیوود یک پروژه ایران هراسی و اسلام ستیزی است.

فیلم شاهزاده ایرانی پروژه ایران هراسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام علی قهرمانی عصر امروز در برنامه نقد فیلم «شاهزاده ایرانی» در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، با اشاره به اینکه اسلام هراسی و ایران هراسی یکی از اشکال اسلام ستیزی است، اظهار کرد: نکته مهمی که مخاطبان چنین فیلم‎هایی باید در نظر بگیرند توجه و اکتفا نکردن به ظاهر فیلم و تحلیل و بررسی عمیق محتوای آن است.

وی با بیان اینکه باید خوب بدانیم که دل سازندگان این دست فیلم‎ها برای مخاطبان ایرانی نمی‌سوزد، افزود: آنها میلیون‎ها دلار خرج می‌کنند تا فیلم‎ها، سریال‎ها و بازی‎های رایانه‎ای طراحی کرده و بسازند و  هدف آنها سرگرم کردن جوان و نوجوان ایرانی نیست بلکه به اهداف بلند فراوانی پشت اینگونه محصولات غربی نهفته که ما از آن بی‎اطلاع هستیم و تنها با دیدن این فیلم‌ها مجذوب سینمای آنها می‌شویم.

این مسئول با اشاره به روایت قصه فیلم شاهزاده ایرانی ابراز کرد: دقت در محتوا و ریزبینی در اینگونه فیلم‌ها به ما خط سیر اندیشه دشمن را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: این فیلم مانند فیلم 300 به طور صریح و آشکار توهین نمی‎کند و رمز موفقیت آن نیز در جذب مخاطب ایرانی، رعایت همین نکته است اما در باطن خباثتی دارد که کمتر از آن نیست و این نکته با دقت و تیزبینی حاصل می‎شود.

قهرمانی، درباره استفاده از نوع داستان و اسامی و شخصیت‌های این فیلم اذعان کرد: نقشه ابتدایی فیلم و برخی معماری‌ها تداعی کننده دوره سلجوقیان یا دوران ایام باستان بوده و فیلم از نظر تاریخی دچار تشویش و بی‌نظمی است و حتی برخی از پلان‌ها به حکومت عثمانی و گاه به سرزمین هندوستان یا عربستان ارجاع دارد.

دبیر گروه علمی معنویت در رسانه ادامه داد: در ابتدای فیلم گوینده از ایرانی بزرگ و با تمدن سخن می‌گوید که از شرق مدیترانه تا غرب چین امتداد داشت و به جای ارتش فیل سوار سپاهیان شتر سوار را نشان می‌دهد و همه می‌دانیم ایران در هیچ دوره زمانی دارای سپاهیان شتر سوار نبوده و برخلاف آنچه در فیلم به تصویر کشیده می‎شود در دوران کهن ایران از ارتشیانی که فیل سوار بوده‎اند بهره می‎گرفت و این مسئله که ایران تمدن فیل سوار بوده مشهور است در حالی که شتر سواری پس از اسلام رایج شد.

وی، فیلم سینمایی شاهزاده ایرانی یا «شازاده پارسی» را فیلمی پر هزینه و حرفه‌ای خواند که در قالب یک افسانه شرقی به روایت بخشی از فرهنگ و تاریخ گذشته ایران می‌پردازد و پرداخت قوی و مثبت فیلم از آنچه به سرزمین پارس تعلق دارد و نیز جذابیت ساختار، خط سیر قوی داستانی و کش و قوس فیلمنامه آن موجب شده که کم و بیش از طرف مخاطبان خارجی و ایرانی مورد استقبال قرار گیرد.

قهرمانی با بیان اینکه ایده اصلی این فیلم از بازی رایانه‌ای با همین نام که نخستین نمونه آن در سال 2008 ساخته شد، گرفته شده است، خاطرنشان کرد: داستان و درون مایه آن اثری مستقل است که ارتباط چندانی با بازی نداشته و باید به عنوان یک اثر رسانه‎ای مستقل مورد بررسی قرار گیرد.

این منتقد سینمای هالیوود، تنوع کاراکترها و شخصیت‌های داستانیِ فیلم، بهره‌گیری از جلوه‎های ویژه قوی، قابل حدس نبودن روند داستانی از طرف عامه مخاطبان، بهره‌گیری از بازیگران خوش نقش و بازی خوب بازیگران فیلم، به‌کارگیری فراوان از نمادها و نشانه‎ها «بهره‌گیری از زبان رمز»، قوت موسیقی، تنوع و همخوانی بالای متن فیلم و خط سیر قوی این فیلم را از نقاط قوت آن دانست.

وی اذعان کرد: به‌کارگیری اسامی مانند دستان (لقب رستم و نماد ایرانی و پهلوانی در شاهنامه) به عنوان منجی ایران در این فیلم، تهمینه، حسنین اسم مثنی حسن و حسین، نظام تداعی کننده خواجه نظام‌الملک توسی، هاساسین یا حشاشین به عنوان یکی از گروه‌های مبارزه شیعی فرقه اسماعیلیه، ترسیم برای سبک زندگی ایرانیان باستان از جمله مواردی است که باید در این فیلم و محتوای آن مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس موسسه ندای فطرت، با اشاره به اینکه فیلم سینمایی شاهزاده ایرانی را باید آغاز یک خط سیر رسانه‌ای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌های آن به شمار آورد افزود: در این راستا می‎توان انتظار داشت محصولات دیگر این خط رسانه‎ای در دیگر قالب‌های تصویری یا نوشتاری، در آینده نزدیک عرضه شود.

وی تصریح کرد: شاهزاده ایرانی تقابل دو جبهه خیر و شر در ایران را به تصویر می‎کشد که هر ی، از عناصر کاملا مشخص و هدفمندی قوام یافته‌اند و تمام این عناصر برای مخاطب ایرانی معنای خاص و روشنی را تداعی می‎کنند.

قهرمانی فیلم را سرشار از نمادهای اسلامی دانست و تصریح کرد: از نظر فرهنگی، تمام مؤلفه‎های اسلامی و حتی ایرانی را در مناسبات روزمره حذف کرده و همه روابط با الگویی امروزی و غربی شکل می‎گیرد.

وی با بیان اینکه در این فیلم از فرهنگ ایرانی تنها به مواردی چون تعدد زوجات و حرمسرا، زن‌بارگی پادشاهان، خوشگذرانی و جنگ افروزی اشاره شده است، یادآور شد: نوشیدن شراب و انواع مست کننده‎ها، ادبیات گفتاری و رفتاری ناشایست و ارزش‎های انسان غربی از جمله مواردی است که در فیلم مذکور به نحو بسیار نامحسوس به مخاطب القا می‌کند.

این کارشناس رسانه متذکر شد: رسانه هالیوودی به دنبال مخاطب منفعل می‎گردد تا هر چه دوست دارد در دل او بکارد اما وظیفه جوان اهل بصیرت نکته سنجی و دقت و ظرافت است تا در دام وسواس‎های خناس نیفتد.

به گزارش فارس، فیلم شاهزاده ایرانی (پرنس اف پرشیا) به کارگردانی مایک نویل، نویسندگی جردن مکنر، ساخت 28 می 2010 با ژانری ماجرایی، فانتزی، اکشن و افسانه‌ای است که در طول مدت 116 دقیقه سعی دارد با توهینی نامحسوس به بزرگان ایرانی مانند رستم دستان و تهمینه و خواجه نظام‌الملک و نیز ادغام داستان با نمادهای اسلامی و شخصیت‌های دینی و معرفی آنها به عنوان افراد خائن ذهن ناآگاه مخاطب ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد و نوعی اسلام هراسی و ایران هراسی ایجاد کند.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول