اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه رواج بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز بین نوجوانان

تیر خشونت هالیوود به سمت کودکان و نوجوانان ایرانی

خبرگزاری فارس: این روزها بازی‌‌های خشونت‌بار رایانه‌ای که سوغات تهاجم فرهنگی و غرب برای کشور است در بین کودکان و نوجوانان ایرانی رواج یافته و این غفلت مسئولان فرهنگی و خانواده‌ها در این زمینه پیامدهای خوشی را برای تربیت نسل آینده ما ندارد.

تیر خشونت هالیوود به سمت کودکان و نوجوانان ایرانی
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، همانطور که می‌دانیم جامعه ما یک جامعه در حال توسعه یا به عبارتی جامعه‌ای در حال گذار است که به ویژه در سال‌های اخیر که آهنگ حرکت به سوی مدرنیته با سرعت بیشتری قوت گرفته است، بسیاری از فرآیندهای زندگی اجتماعی ما نیز دچار تحولات چشمگیری شده‌اند و در این میان آنچه که بیش از همه مورد تسامح و غفلت واقع شده است و در واقع همان روابط میان خانواده‌ها و فرزندان است که به واسطه گسترده شدن دامنه فعالیت‌های اقتصادی و کاهش حضور والدین در فضای خانه، روز به روز از میزان ارتباط سازنده والدین و سرپرستان با فرزندان کاسته شده و این شرایط، فرصت ظهور و بروز آلترناتیوهای جدیدی را در محدوده تعاملات کودکان و نوجوانان تسهیل می‌کند.
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایرانیان در این زمینه بیان کرد: یکی از این دل‌مشغولی‌های تازه، بازی‌ها و سرگرمی‌های رایانه‌ای هستند که بخش عظیمی از وقت و فضاهای ذهنی و فکری کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان را به خود معطوف ساخته‌اند، در مورد کودکان و نوجوانان باید عرض کنم که متأسفانه این دو مقطع سنی بیشترین آسیب‌پذیری را در این گیرودار دارا هستند چراکه گرایش کودکان و نوجوانان به سمت بازی‌های رایانه‌ای در شرایطی اتفاق می‌افتد که مصادف است با اوج دوران رشد، شکوفایی استعدادها و از همه مهم‌تر یادگیری فعال آنها و در چنین شرایطی تمام توانایی‌های این دو نسل پایه در غیاب اصول صحیح تربیتی و نظارت والدین به چالش کشیده می‌شوند و در بسیاری از موارد نتایج منفی را در حوزه‌های رفتاری و اعتقادی فرزندان ما از خود بر جای می‌گذارد.

* بازی‌های رایانه‌ای محملی برای پیشرفت خلاقیت کودکان باشد
کورش محمدی تصریح کرد: فراموش نکنیم که این بازی‌ها مهیج و پرکشش هستند و ساعت‌ها کودک و نوجوان ما را در مقابل صفحه نمایشگر میخکوب کرده و او را از دنیای واقعیات به عالم تخیلات فرو می‌برد و در این گیرودار یا چیزی را به او می‌آموزد یا چیزی را از او می‌گیرد، یا اینکه او را در تخیلات بی‌پایان به حال خود رها می‌کند و این بازی‌ها در کنار محاسنشان، گاه آثار مخرب روحی و جسمی در کودکان و نوجوانان بر جای می‌گذارند که با توجه به ظرافت فکر و ذهنشان جبران آنها شاید برای همیشه ناممکن یا بسیار دشوار شود.
وی ادامه داد: لذا وظیفه ما والدین و دست‌اندرکاران امور فرهنگی است که به استفاده کودکان و نوجوانان از بازی‌های رایانه‌ای، چه در جامعه و چه در خانواده، سمت و سو داده، آنها را به محملی برای پیشرفت و خلاقیت آنان تبدیل کنیم و از تأثیرات مخرب آنها بکاهیم.
این آسیب‌شناس اجتماعی در مورد بازی‌های رایانه‌ای در دسترس کودکان گفت: اگر به انبوه بازی‌های موجود در بازارهای خودمان، نگاهی توأم با اندکی تأمل داشته باشیم، به راحتی درمی‌یابیم که قریب به اتفاق این بازی‌ها وارداتی و محصول کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای غربی هستند که بی‌گمان سازندگان آنها در ساخت هر یک از این بازی‌ها به دنبال اهدافی هستند که شناسایی این اهداف با توجه به شرایط فعلی کشور ما که از هر سو مورد تهاجم فرهنگی غرب و بلوک‌های وابسته به آن قرار دارد، کار چندان سختی نیست و در واقع می‌توان اینگونه تصور کرد که این موضوع نیز بخشی از پروسه تهاجم فرهنگی دشمنان ما به حساب می‌آید که در قالب تولیدات فرهنگی و متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی ما روانه بازارهای فرهنگی شده‌اند.
وی اظهار داشت: در چنین شرایطی لازم است تا دستگاه‌های فرهنگی کشور در راستای خنثی‌سازی تهاجمات فرهنگی، نسبت به افزایش تولیدات فرهنگی اقدام کرده که متأسفانه کشور ما در این زمینه به پیشرفت‌های قابل توجهی دست نیافته است و شرکت‌هایی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای مشغول فعالیت هستند و تولیداتی نیز عرضه کرده‌اند که پاسخگوی نیازهای نسل امروز جامعه نیست و باید برای این امر مهم و حیاتی، توسط مسئولان ذی‌ربط تدابیری اندیشیده شود.
محمدی با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه‌ای که امروزه در دسترس کودکان و نوجوانان ما قرار دارند در حیطه‌های مختلفی عرضه می‌شوند، تصریح کرد: برخی در قالب بازی‌های فکری، برخی در قالب بازی‌های ورزشی، برخی در قالب بازی‌های اکشن، ماجراجویانه و حادثه‌ای، برخی در قالب بازی‌های جنگی و برخی نیز در قالب بازی‌های تخیلی عرضه می‌شوند.
وی با بیان اینکه بحث در مورد هر یک از این بازی‌ها نیاز به مجال بیشتری دارد، اما آنچه قابل تأمل است اینکه هر یک از این بازی‌ها برای مقاطع مختلف سنی ساخته شده و همانگونه که دیگر تولیدات فرهنگی مانند، کتاب، مجله و فیلم از این قاعده مستثنا نیستند، آنچه در این زمینه اتفاق می‌افتد، استفاده بی‌ضابطه مقاطع سنی مختلف از این بازی‌هاست، تاکید کرد: به عنوان مثال یک کودک هشت تا 10 ساله از یک بازی اکشن و خشونت‌بار که سراسر آن پر از کشت و کشتار و فجایع غیر قابل تحمل است، استفاده می‌کند و اینگونه استفاده‌های نابجا و حتی بجای بیش از حد می‌تواند آسیب‌های روانی و تربیتی بسیاری را به دنبال داشته باشند که یکی از مهم‌ترین این آسیب‌ها ترویج و تقویت حس پرخاشگری و خشونت در کودکان و نوجوانان است.

* رواج خشونت در بازی کودکان والدین را در تربیت فلج می‌کند
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایرانیان با اشاره به اینکه بسیاری از سازندگان بازی‌های رایانه‌ای که به دنبال جذب مشتری و افزایش سود خویش هستند، به مدد فناوری‌های پیچیده و نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند که تا حد امکان جذابیت این بازی‌ها را برای کودکان و نوجوانان افزایش دهند و سعی دارند با استفاده از این تکنیک‌ها و بهره بردن از ماجراجویی‌های مورد توجه کودکان و نوجوانان به بازار گرم این بازی‌ها رونقی دو چندان بخشند، بیان کرد: به همین منظور خشونت و استفاده از اسلحه‌های گوناگون جزو لاینفک بسیاری از این بازی‌هاست.
وی افزود: مهم‌ترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای حالت جنگی بیشتر آنهاست و این فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد و خشونت مهم‌ترین محرکه‌ای است که در طراحی جدیدترین و جذاب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای به حد افراط از آن استفاده می‌شود.
محمدی با اشاره به اینکه چهره‌های معروف هالیوود که در فرهنگ ما، انسان‌هایی ضد ارزش و غیر اخلاقی‌ هستند در این بازی‌ها به صورت قهرمانانی شکست‌ناپذیر جلوه‌گر می‌شوند و خشونت‌های بی‌شمار آنها که برای کودکان و نوجوانان جذاب است، ادامه داد: البته بدون آنکه خود آنها یا والدینشان متوجه باشند، نخستین الفبای خشونت و پرخاشگری در وجودشان می‌پاشد و بر اثر استمرار و اصرار بر استفاده از این بازی‌ها، وابستگی‌های شدید و اعتیاد به این بازی‌ها در کودکان شکل می‌گیرد.
وی با بیان اینکه البته فراموش نکنیم که در تمام مدت استفاده از این بازی‌ها به واسطه علاقه و پیوند شدیدی که بین کودکان و بازی‌های رایانه‌ای شکل می‌گیرد، یادگیری و الگوبرداری‌های رفتاری هم در آنان اتفاق می‌افتد به طوریکه پس از مدتی خانواده‌ها شاهد نشانه‌هایی واضح و بدون دلیل از پرخاشگری و ستیزه‌جویی در فرزندانشان هستند، گفت: علاوه بر این باید این نکته مهم را هم یادآوری کنم که بر اساس نتایج برخی تحقیقات جدید، بازی‌های رایانه‌ای پر تحرک سبب بروز بیماری‌های استخوانی و عصبی در ناحیه دست‌ها و بازوها می‌شوند و به احتمال قوی یکی از دلایل شب‌ادراری در کودکان، انجام بازی‌های ترسناک رایانه‌ای است.
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایرانیان تاکید کرد: نکته قابل تأمل در این مورد این است که همه ما باید بپذیریم که هیچ انسانی در بدو تولد خویش، اهل خشونت و پرخاشگری نیست بلکه اینها در واقع همان نمودهای رفتاری هستند که به طور اکتسابی در طول زندگی در رفتار فرد نهادینه می‌شوند.

*رسانه نقش مهمی در رفتارهای فرزندان جامعه دارد
وی با اشاره به اینکه در مورد استفاده از بازی‌های رایانه‌ای نیز همین امر مصداق دارد، به طور طبیعی یک کودک یا یک نوجوانی که ساعات بسیاری از اوقاتش را با بازی‌های رایانه‌ای خشن یا جنگی و پر زد و خورد سپری می‌کند، در واقع بخش مهمی از اوقات خویش را با مسایلی غیر واقعی سپری می‌کند که پس از مدتی همان کودک یا نوجوان با آن مسایل ارتباط برقرار می‌کند و فاجعه بارترین حالت زمانی اتفاق می‌افتد که همان مسایل غیر واقعی به مجموعه‌ای از خشونت‌ها، جنگ‌ها و کشت و کشتارها تبدیل می‌شوند به واقعیات و ارزش‌های کودک، یعنی خشونت به عنوان یک واقعیت در ذهن و سپس در رفتارهای کودک باز تعریف می‌شود و اینجاست که والدین احساس می‌کنند فرزندانشان با آنها غریبه‌اند و توان کنترل آنها را تا حدود زیادی از دست می‌دهند.
محمدی تاکید کرد: امروزه رسانه‌ها به عنوان تأثیرگذارترین نهادهای اجتماعی و فرهنگی، تأثیرات مهمی را بر رفتارهای فرزندان ما برجای می‌گذارند و این در حالیست که همین بازی‌های رایانه‌ای نیز در واقع به عنوان بخشی از ابزار تکنولوژی و در امتداد رسانه‌های تأثیرگذار می‌توانند طبقه‌بندی شوند که تحقیقات بسیاری در کشورهای مختلف از جمله آمریکا حکایت از تأثیر مستقیم این بازی‌های رایانه‌ای در تولید خشونت در جامعه جوانان و نوجوانان آمریکا دارد که در بسیاری از موارد رفتارهای خشونت‌آمیز نوجوانان، حتی منجر به قتل و آدمکشی نیز شده است.
وی با بیان اینکه والدین باید با رایانه و طریقه استفاده از آن و تا حدی با بازی‌های رایانه‌ای و نحوه عملکردشان آشنا باشند، ادامه داد: همچنین بدانند که هر بازی برای چه سنی است و در این راه می‌توانند از کارشناسان امر و مدارسی که فرزندانشان در آنجا تحصیل می‌کنند، کمک بگیرند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول