اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی مازندران:

اتحادیه اروپا مشتری برنج مازندران شد/ ضایعات برنج در کشور معادل واردات آن است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مازندران گفت: برنج مازندران در اتحادیه اروپا در قالب محصول ارگانیک بسته‌بندی شده و به فروش می‌رود.

اتحادیه اروپا مشتری برنج مازندران شد/ ضایعات برنج در کشور معادل واردات آن است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، یحیی ابطالی ظهر امروز در کمیته زراعت و باغبانی کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران، اظهار داشت: معرفی ارقام جدید، نهاده‌های تغذیه‌ای و مدیریت تغذیه و ماشین‌های بخش کشاورزی سه عامل مهم در توسعه بخش کشاورزی در دنیا است.

وی تصریح کرد:‌ در هر نقطه از دنیا که این سه عامل را به هم به کار بستند، به جایی رسیدند که در زمینه کشاورزی حرفی برای گفتن دارند.

ابطالی افزود: ‌سه موضوع را در زیر پروژه‌های امنیت غذایی در جهادکشاورزی در برنامه داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مازندران یادآور شد:‌ مکانیزاسیون، معرفی ارقام جدید، مدیریت تغذیه و مدیریت آبیاری از زیرشاخه‌های اقتصادی شدن تولید با نگرش بر امنیت غذایی است.

ابطالی با اشاره به اینکه ضریب کشت بالا از ویژگی‌های کشاورزی مازندران است، گفت:‌ در مازندران از ظرفیت بالای ارقام برخورداریم که از نظر اقتصادی سطح زیر کشت بالایی دارند.

وی با تاکید بر اقلیم بسیار خوب مازندران که از دیگر ویژگی‌های بخش کشاورزی است، متذکر شد: ‌اگرچه در بعضی موارد، تاوان این نعمت خداوندی را می‌دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه مازندران پنج درصد از آب‌های سطحی را مهار کرده در حالی که این رقم در کشور حدود 40 درصد است، افزود:‌ از دیگر بحث‌های مورد توجه در مازندران، شکاف در تولید است.

این مسئول اذعان داشت: باغدار نمونه استان از هر هکتار باغ مرکبات 100 تن برداشت می‌کند اما، متوسط تولید در استان 18 تن است و در محصولات دیگری مانند مانند برنج، علوفه و ...هم به همین‌گونه است که به اقتصادی شدن کشاورزی ضربه می‌زند.

ابطالی با اشاره به اینکه به علت خرده مالکی و نداشتن حمایت‌های ملی، جایگاه ما در کشاورزی مناسب نیست، گفت:‌ اگر روزی در این زمینه درست عمل شود، مازندران باید پاسخگوی نیاز بخش زیادی از جامعه 75 میلیونی کشور باشد.

وی با بیان اینکه از دیگر مسائل مورد توجه در این زمینه بحث معرفی ارقام است، متذکر شد:‌ اگر تحقیقات درست با استفاده از امکانات روز دنیا، ارقام جدید معرفی کند کمک شایانی به بخش کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه در این زمینه کار صورت گرفته است، تصریح کرد: تا نقطه‌ای که سقف انتظارات از مازندران است، فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه از افتخارات مازندران، اخذ برند نهال سالم در سال جاری بود، گفت: این موضوع برای نخستین بار در کشور رقم خورد.

‌معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه به ازای هر بیماری در حالت عادی، پنج درصد از ظرفیت تولید کاهش می‌یابد، اظهار داشت:‌ در مازندران حداقل 10 مورد می‌شناسیم که پنج درصد بیماری در آن محصول وجود دارد و در مجموع 50 درصد محصول تولید را از دست داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر کشاورزی ما اقتصادی نشود، زمین‌هایی که از غرب مازندران شروع شده، به ویلا تبدیل می‌شود.

ابطالی تصریح کرد:‌ میزان ضایعات برنج در کشور تقریبا معادل با واردات برنج است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مازندران  اظهار داشت:‌ سه سال قبل وقتی مازندران پرچمی بلند کرد که برنج‌های وارداتی آلوده هستند قطعا آنهایی که برای تبلیغ برنج خود به صدا و سیما پنج میلیارد تومان پرداخت کردند، بیکار ننشستند و فورا اعلام کردند که برنج مازندران به دلیل استفاده از سموم آلوده است.

ابطالی ادامه داد:‌ اما دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی سال گذشته اعلام کرد حتی در یک مورد، باقی مانده آفت‌کش در برنج مازندران نبوده است اما، زمانی که خواستیم همین موضوع را اطلاع‌رسانی کنیم، رسانه‌ها همراهی نکردند.

وی افزود: برنج مازندران در اتحادیه اروپا در قالب محصول ارگانیک بسته‌بندی شده و به فروش می‌رود.

انتهای‌پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول