اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی محمودآباد در گفت‌وگو با فارس خبر داد

تولید 10 هزار تن شلتوک از شالیزارهای محمودآباد در برداشت رتون

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی محمودآباد با اشاره به اینکه سطح زیر کشت رتون در محمودآباد 8 هزار و 500 هکتار است، گفت: این میزان سطح کشت تولیدی برابر 10 هزار و 710 تن شلتوک را به همراه خواهد داشت.

تولید 10 هزار تن شلتوک از شالیزارهای محمودآباد در برداشت رتون

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، تغییر مدیریت در اداره جهادکشاورزی بهانه‌ای شد تا در زمینه‌های مختلف کاری جهادکشاورزی و سئوالات مدنظر کشاورزان با مدیر جدید این اداره به گفت‌وگو بنشینیم.

بهرام مهدوی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس به سئوالات مطرح شده پاسخ داد.

فارس: برنامه‌های مدنظرتان در مقام ریاست اداره جهادکشاورزی چیست؟  

مهدوی: با توجه به هزینه نسبتا زیاد تولید برنج که عملا سوددهی برای کشت برنج را کاهش می‌دهد، هدف اصلی کاهش هزینه تولید است پس برای تحقق این مهم توسعه مکانیزاسیون از قبیل بانک‌های نشا و برداشت مکانیزه مدنظر بوده و در این راستا ارتقای دانش بهره‌برداران، استفاده بهینه از دانش موجود، توسعه طرح تجهیز و نوسازی اراضی از دیگر برنامه مدنظر برای توسعه بخش کشاورزی شهرستان است.

فارس: با توجه به اینکه مهم‌ترین محصول زمین‌های زراعی محمودآباد برنج بوده، سطح زیر کشت برنج در این شهرستان چه میزان است؟

مهدوی: سطح زیر کشت برنج در سال جاری زراعی به میزان 20 هزار و 650 هکتار بوده که از این میزان 20 هزار و 235 هکتار سطح زیر کشت برنج محلی است بقیه آن را ارقام پرمحصول شامل می‌شود.

فارس: در مورد تولید رتون در محمودآباد چه کارهایی صورت گرفته و میزان آن چقدراست؟

مهدوی: پیش بینی سطح زیر کشت رتون در شهرستان محمودآباد 8 هزار و 500 هکتار بوده که تولیدی برابر 10 هزار و 710 تن شلتوک را به همراه خواهد داشت که میزان قابل توجهی است.

فارس: در زمینه مکانیزاسیون صنعت کشاورزی و همچنین بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات بانکی برای تجهیز کشاورزان این شهرستان به ادوات مدرن در سال جاری ترتیبی اتخاذ شده است؟

مهدوی: در بحث مکانیزاسیون زراعت و خرید ادوات کشاورزی به ویژه کمباین، تراکتور و تجهیزات بانک نشا در قالب تسهیلات بانکی از کمک‌های فنی، اعتباری و کارگروه توسعه بخش کشاورزی تعداد زیادی از بهره‌برداران برای دریافت تسهیلات و خرید به بانک عامل معرفی شده‌اند.

فارس: عملکرد ناظران فنی برنج در شهرستان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مهدوی: شرکت‌های مشاوره‌ای طرف قرارداد ناظران فنی برنج، دو شرکت بوده که 11 نفر ناظر برنج با سطح زیر کشت زیرپوشش 935 هکتار است که با نظارت دقیق مدیریت جهادکشاورزی و مدیران عامل شرکت‌های مشاوره‌ای دارای عملکرد خوبی در مرحله کاشت و داشت برنج بوده‌اند.

فارس: جایگاه طرح مدرسه در مزرعه محمودآباد کجاست؟

مهدوی: در واقع این طرح یک ره‌یافت مشارکتی کشاورزمدار است که از بذر تا بذر در مزرعه صورت می‌گیرد و سالانه حدود 30 نفر از بهره‌برداران به صورت هفتگی شرکت کرده و هر کدام به عنوان مدیر یک مزرعه در طرح آموزش بذر تا بذر قرار می‌گیرند تا باعث افزایش بازدهی محصول شوند و اجرای این طرح از سال 85 تاکنون در روستاهای مختلف محمودآباد انجام گرفته است.

فارس: آیا طرح ترویجی تسریع انتقال یافته‌های تحقیقاتی برنج در محمودآباد صورت گرفته است؟

مهدوی: این برنامه هر سال با حضور 25 نفر از کشاورزان و به تعداد 250 نفر در روز انجام می‌شود و این برنامه نیز از سال 85 تاکنون در سطح روستا صورت گرفته است و باعث افزایش عملکرد آنان و نزدیک شدن به عملکرد کشاورزان شاخص و نمونه در سطح شهرستان شد البته این برنامه با حضور محققان و اساتید دانشگاهی به‌عنوان مدرس انجام می‌شود.

---------------------------

گفت‌وگو از علی یوسفی

-----------------------------

انتهای‌پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول