اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

آماده‌سازی جلد 8 و 9 مجموعه عظیم "نصوص فی علوم قرآن"

خبرگزاری فارس: معاون گروه علوم قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از آماده‌سازی جلد 8 و 9 مجموعه عظیم علوم قرآنی« نصوص فی علوم قرآن» خبر داد.

آماده‌سازی جلد 8 و 9 مجموعه عظیم "نصوص فی علوم قرآن"

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، محمدحسن مؤمن‌زاده، اظهار کرد: تاکنون هفت جلد از مجموعه « نصوص فی علوم قرآن» تهیه و به چاپ رسیده است و هم‌اکنون جلد هشت و 9 از این مجموعه آماده سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه تالیف این مجموعه یکی از مهم‌ترین کارهای گروه علوم قرآنی زیر نظر آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی است، افزود: این اثر بر اساس مباحث و موضوعات قرآنی شکل گرفته و به تمام آثار کتبی که در آنها موضوعات علوم قرآنی آماده است مراجعه می‌شود.

مؤمن‌زاده در خصوص موضوعات قرآنی مورد بررسی شده در این مجموعه گفت: وحی و کیفیت آن، نزول قرآن، نحوه کتابت قرآن، ترتیب و تنزیل سوره‌های قرآن، ترتیب آیات و مسائلی از این قبیل که از آن به علوم قرآنی تعبیر می‌شود، در یک سیر منظم تاریخی از قرن اول تا زمان معاصر و با استفاده از منابع و کتب مختلف علوم قرآنی، تفسیری، فقهی، اصولی و... در یک‌جا تنظیم و تألیف شده است.

موضوعات مجموعه نصوص فی علوم القرآن

وی خاطرنشان کرد: در مجلد اول و دوم این اثر در بحث «نزول قرآن و بدء الوحی و کیفیته»، مجلد سوم این مجموعه در موضوع «جمع قرآن»، مجلد چهارم در بحث«صیانة‌القرآن عن التحریف» و مجلد پنجم آن در بحث «مصاحف الصحابه و نقط و شکل و رسم‌القرآن» و مجلد ششم نیز «اسماء القران و معنی الایه و السوره و تناسب الآیات و السور» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی ابراز داشت: جلد هشتم این کتاب که در حال تدوین و آماده‌سازی برای چاپ است به بحث مهم اختلاف القرات و جمع‌ها و أثرها اختصاص یافته که در آن همه نصوصی که از قرن اول هجری تاکنون مرتبط به موضوع مورد نظر است با حذف و ارجاع مکررات گردآوری و تنظیم شده‌اند.

بررسی تواتر یا عدم تواتر القرات در جلد نهم

معاون گروه علوم قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تصریح کرد: در جلد نهم مجموعه نصوص فی علوم قرآن موضوع حجیة تواتر القرات  مورد بررسی قرار گرفته که در آن مجموعه مفصلی از نصوص مربوط به بحث تواتر یا عدم تواتر القراءات در آن به سبک دیگر جلدهای این مجموعه گردآوری شده تا زمینه‌ای برای تحقیقات علاقه‌مندان به این قبیل مباحث باشد.

تمام علوم و فنون قرآنی در مجموعه نصوص فی علوم القرآن

وی همچنین کتاب نصوص فی علوم القرآن را در برگیرنده تمام علوم و فنون قرآنی دانسته و گفت: اهمیت مجلدات این مجموعه در این است که دیدگا‌ه‌های اهل سنت و شیعیان را ذکر کرده و در این راه از قدیمی‌‌ترین منابع موجود بهره برده است.

وی اضافه کرد: به گفته صاحب‌نظران، این اثر را باید از جمله آثاری دانست که موجب تقریب مذاهب اسلامی شده و مذاهب با دیدن ویژگی‌های مشترک میان خود، به وحدت بیشتر پی خواهند برد.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول