اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

احداث تصفیه‌خانه آب چالوس نیازمند اعتبارات استانی

خبرگزاری فارس: با توجه به مشکلات کمبود آب شرب در بخش مرکزی چالوس، راه برون رفت از این معضل احداث هرچه سریع‌تر تصفیه‌خانه است.

احداث تصفیه‌خانه آب چالوس نیازمند اعتبارات استانی

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، کمبود آب شرب در برخی از روستاهای بخش مرکزی چالوس موجب بروز مشکلاتی برای اهالی این روستاها شده است.

در این بین شهر تازه تاسیس هچیرود نیز در مقاطعی مشکلات متعددی را داشت که ناشی از خشک شدن چشمه‌های تامین‌کننده آب شرب این منطقه بوده است.

رفع کمبود آب آشامیدنی این شهر و در کل بخش مرکزی چالوس نیازمند برنامه‌ریزی اصولی از سوی مسئولان ذی‌ربط است.

در همین خصوص بخشدار مرکزی چالوس خواستار تخصیص اعتبارات ویژه استانی برای احداث تصفیه‌خانه آب شرب این بخش شد.

علی ردایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس افزود: مشکل کمبود آب شرب در شهر و روستاهای بخش مرکزی چالوس ساکنان آن را دچار مشکل کرده است.

وی اظهار داشت: این کم‌آبی در برخی از روستاها به ویژه ذوات شرق، سیبده، تازه‌آباد، کریم‌آباد، اجاکله و شهر هچیرود در محله‌های محمدحسین‌آباد، هرطه کلا، دلگشا و چاخانی بیشتر نمود دارد.

ردایی ادامه داد: هرساله با فرا رسیدن تابستان و هجوم مسافران مشکل کم‌آبی در بخش مرکزی چالوس فراگیر می‌شود که به منظور رفع این معضل در ایجاد زیرساخت لازم که همان احداث تصفیه‌خانه آب شرب است جدیت بیشتری لحاظ شود.

*حفر دو حلقه چاه عمیق به ‌صورت اضطراری

عضو شورای اسلامی شهر هچیرود نیز در گفت‌وگو با فارس از حفر دو حلقه چاه عمیق در این شهر خبر داد.

محمد خدری افزود: با توجه به مشکل بی‌آبی و کم‌آبی شدیدی که اخیرا در این منطقه شاهد بودیم دو حلقه چاه عمیق به صورت اضطراری با پیگیری نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر هچیرود برای رفع موقتی مشکل آب و التیام درد مردم این شهر در مناطق هرطه کلا و مسده شهر زیبای هچیرود با نصب تاسیسات سرچاهی از جمله پمپاژ مخازن و تصفیه و کلرزنی در حال اجراست تا به شبکه فرسوده شهری هچیرود اضافه شود.

وی افزود: هرچند رفع مشکل بی‌آبی در منطقه به یک استراتژی واحد در گام اول و طرح جامع شبکه آبرسانی شهر هچیرود نیاز دارد اما برای تامین آب به احداث تصفیه‌خانه بر رودخانه سردآبرود که در سفر قبلی هیئت دولت مصوب شده بود امیدواریم.

خدری ادامه داد: هرچند پس از مصوب شدن احداث این تصفیه‌خانه تاکنون گزارشی به افکار عمومی داده نشده که در چه مرحله‌ای قرار دارد اما احداث آن می‌تواند نه تنها هچیرود بلکه قسمت عمده‌ای از مشکل آب غرب شهرستان چالوس را برطرف سازد.

وی تصریح کرد: با همکاری شورا و همچنین نگاه ویژه شهرداری با توجه به اینکه در شرح وظایف شهرداری نیست اما از خدمات اندک موجود نظیر تانکر سیار و کمک آب و فاضلاب شهری و روستایی همچنان در حال برطرف کردن مشکل آب منطقه هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر هچیرود تصریح کرد: جمعیت روزهای تعطیل ما هم‌اکنون بیش از 200 هزار نفر ساکن در ویلاها و مجموعه‌های گردشگری، توریستی و تفریحی و نیز 5 تا 20 برابر در روز براساس معیار جمع‌آوری زباله است، ولی خدمات آبرسانی ما کفاف جمعیت دائم که حدود 10 هزار نفر است را نمی‌دهد.

مدیر آب و فاضلاب روستایی چالوس نیز با اشاره به کمبود آب شرب به ویژه در روزهای پایانی هفته در بخش مرکزی چالوس گفت: ساخت مخزن 500 مترمکعبی برای دلگشا، سنگوارث و اکبرآباد در دستور کار قرار دارد که در حال خاک‌برداری است.

خلیل اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه روستاهای کلارستاق شرق و کلارستاق غرب بخش مرکزی زیرپوشش آبفار قرار دارند، گفت: با توجه به اینکه شهر هچیرود نیز از ادغام 13 روستای این بخش به وجود آمد، 10 روستای گذشته که اکنون از مناطق شهری محسوب می‌شوند زیرپوشش آبفار قرار دارند.

وی تصریح کرد: از این مناطق هچیرود، چاخانی و محمدحسین‌آباد زیر پوشش آبفار نبودند و به صورت هیئت امنایی اداره می‌شد و به دلیل نداشتن متولی خاص مشکلاتی داشتند که در زمان کم‌آبی سعی شد با آبرسانی سیار تا حدی از این مشکلات کاسته شود.

مدیر آبفار چالوس ادامه داد: مطالعات فاز یک، دو و سه تصفیه‌خانه آب شرب انجام شده و مشاور گزینه‌هایی برای احداث چاه‌های فلمن اعلام کرده است اما برای شروع عملیات اجرایی نیازمند اعتبارات هستیم.

وی افزود: چاه روتاری با آبدهی 15 لیتر در ثانیه نیز در اجاکله حفر شد و موقتا به شبکه آبرسانی این بخش اضافه شد.

اسماعیلی قسمتی از مشکل آب شرب این بخش را وابستگی به منابع زیرزمینی و چشمه‌ها عنوان کرد که با توجه به گرمای هوا و کمی بارش در میزان آن کمبود مشاهده می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه باید از آب شرب تنها در همین بخش استفاده کرد، خواستار توجه مشترکان به مشکلات آب شرب منطقه و عدم استفاده از این آب در باغات و مواردی غیر از شرب شد.

-------------------------------

گزارش از لاله انگورج تقوی

-------------------------------

انتهای‌پیام/ز10/گ1003

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول