اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بهره‌برداری از طرح پمپاژ فتحعلی

700 خانوار عشایری پارس‌آباد اسکان می‌یابند

خبرگزاری فارس: فرماندار پارس‌آباد گفت: با بهره‌برداری از پروژه پمپاژ دشت فتحعلی بیش از 700 خانوار عشایری پارس‌آباد اسکان می‌یابند.

700 خانوار عشایری پارس‌آباد اسکان می‌یابند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ولی کریمی صبح امروز در جلسه امور عشایری شهرستان پارس‌آباد با بیان اینکه این پروژه یکی از طرح‌های عظیم و اشتغال‌آفرین در منطقه به شمار می‌رود، اظهار داشت: بعد از سال‌ها چشم انتظاری در آینده نزدیک این پروژه ارزشمند به بهره‌برداری می‌رسد تا عشایر منطقه بتوانند به کشت و زرع مشغول شوند.

وی گفت: با افتتاح این مجموعه 5 هزار هکتار از اراضی مرتعی و قابل کشت منطقه عشایری در قالب 16 قشلاق سیراب از آب شده و امکان کشت و زرع و اسکان عشایر در قشلاقات فراهم می‌شود.

فرماندار پارس‌آباد با بیان اینکه برای اجرای این پروژه در یک دهه اخیر بیش از 18 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده، افزود: این سرمایه‌‌گذاری‌ها اغلب از منابع ملی و استانی انجام شده است.

وی یکی دیگر از مزایای افتتاح این طرح را تامین آب شرب مورد نیاز برخی از قشلاقات در محدوده پارس‌آباد و بیله‌سوار اعلام کرد و ابراز داشت: به نظر می‌رسد با اجرای چنین طرح‌هایی می‌توان بستر اسکان عشایر را به شکل مطلوب فراهم کرد و از بسیاری مشکلات و تنگناها کاست.

کریمی بیان داشت: جامعه عشایری ما امروز افتخار بزرگی برای استان و منطقه ما به شمار می‌‌رود که وجود و حضور آنها خود زمینه‌ساز آرامش و امنیت بیشتر در دفاع از مبانی اسلام و ارزش‌های دینی است.

فرماندار پارس‌آباد با بیان اینکه خدمت به جامعه عشایری خدمت به شریف‌ترین و صادق‌ترین قشر تولید کننده و مولد در حوزه اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: اگر بتوانیم کاستی‌ها و مشکلات جامعه عشایری منطقه را برطرف کنیم و از ظرفیت این قشر بهره‌برداری کامل انجام شود قادر خواهیم بود بخشی از تولید را به سمت اشتغال و کارآفرینی سوق دهیم.

وی ضرورت راه‌اندازی و ایجاد پاسگاه‌های انتظامی سیار به منظور گشت‌زنی در مناطق عشایرنشین را ضروری اعلام کرد.

کریمی تصریح کرد: در ایام کوچ عشایر این کنترل‌ها و بازرسی‌ها باید تشدید شود تا مبادا در صیانت از اموال و سرمایه‌های جامعه عشایری خدشه و خللی وارد شود.

این مسئول حمایت همه جانبه از جامعه عشایری را زمینه‌ساز پویایی و تحول در منطقه توصیف کرد و گفت: اگر به شکل مستمر و دامنه‌دار این حمایت‌ها را انجام دهیم می‌توانیم از توان اقتصادی و تولیدی جامعه عشایری برای کاستن از برخی التهابات کاذب در بخش تامین مواد پروتئینی و لبنی بکاهیم.

کریمی بیان داشت: در این زمینه با فقدان صنایع تبدیلی در تبدیل مواد خام تولیدی به ویژه شیر روبرو هستیم که اگر بتوانیم چنین مجموعه‌هایی را در منطقه راه‌اندازی کنیم قادر خواهیم بود ایجاد اشتغال و ظرفیت تولیدی این بخش را افزایش دهیم.

این مسئول ضرورت راه‌اندازی خانه بهداشت در مناطق عشایر‌نشین را با هدف رفع کمبود امکانات بهداشتی، درمانی و رفاهی خاطرنشان کرد و افزود: یکی از مشکلات اساسی جامعه عشایری نبود آب لوله‌کشی بهداشتی است که در کنار آن این جامعه فعال و کوشا از نبود راه‌های ارتباطی مطلوب رنج می‌برند که به نظر می‌رسد همچون روستاهای بالای 50 خانوار باید در جامعه عشایری نیز آسفالت راه‌های روستایی در اولویت باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرماندار پارس‌آباد در پایان سخنان خود ابراز داشت: عشایر پارس‌آباد با داشتن بیش از 600 هزار واحد دامی سهم بسزایی را در تولید و تامین فراورده‌های دامی و لبنی استان و منطقه دارند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول