اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با انجام رسوم مختلف

مردم جنوب کرمان ضیافت الهی روزه را مغتنم می‌شمارند

خبرگزاری فارس: مردم جنوب کرمان از دیرباز تاکنون همپای سایر مسلمانان ضیافت الهی روزه را مغتنم شمرده و با پرهیز از خوردن و آشامیدن و روزه دل و زبان، در حفظ شعائر اسلامی و کسب رضای پروردگار مبادرت می‌ورزند.

مردم جنوب کرمان ضیافت الهی روزه را مغتنم می‌شمارند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، در میان ماه‌های سال قمری ماه رمضان از قداست و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چنان که در دعای مخصوص آن می‌خوانیم: «... و هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور ...»؛ (اقبال الاعمال/24).

«و رمضان ماهی است که آن را عظمت و کرامت و شرافت و فضیلت دادی، نسبت به ماه‌های دیگر.»

این مطلب را مردم مؤمن و خداجوی جنوب کرمان به خوبی درک کرده و همه ساله با  شور و هیجان خاصی به استقبال این ماه پرخیر و برکت می‌روند.

مردم جنوب استان کرمان از هفته آخر ماه شعبان مرسوم است با انجام مقدماتی خود را برای ورود به میهمانی پربرکت خداوند مهیا می‌کنند.

به گونه‌ای که غبارروبی از مساجد و تکایا در جای جای این منطقه آغاز شده و مردمان مؤمن آن در روزهای معینی در مساجد و تکایا جمع شده و با ذکر سلام و صلوات علاوه بر غبارروبی از این مکان‌ها و عطرافشانی آن، نوع دیگری از همبستگی میان مسلمانان را به نمایش می‌گذارند.

دیگر سنت پسندیده مردم این دیار گرفتن روزه در روزهای واپسین ماه شعبان است که اصطلاحا آن را روزه پیشواز می‌نامند.

مردم جنوب استان کرمان از دیرباز تاکنون همپای سایر مسلمانان این ضیافت الهی را مغتنم شمرده و با پرهیز از خوردن و آشامیدن و روزه دل و زبان، در حفظ شعائر اسلامی و کسب رضای پروردگار مبادرت می‌ورزند.

شرکت در کلاس‌های ترجمه، تفسیر و حفظ قرآن کریم، برپایی آیین‌های باشکوه ختم کلام الهی، اطعام روزه‌داران و کمک به نیازمندان، مسکینان و یتیمان از آداب ویژه مردم این شهرستان در ماه ضیافت‌الله است.

مردم جنوب استان کرمان از غذاهایی مانند عدس پلو و انواع خورشت‌ها و ... در غذای سحری خود استفاده می‌کنند؛ روزه خود را نیز بیشتر با خرما، شیر، آش،  پنیر، سبزی، چای نبات، آبجوش و... افطار می‌کنند.

یکی از رسومی که در شهرستان جیرفت رواج فراوان دارد؛ نذری دادن در این ماه است به این صورت که غذاهایی مانند شله‌زرد و استامبولی طبخ شده و میان همسایگان، دوستان و به ویژه مستمندان و نیازمندان در خانه، مساجد و یا تکایا توزیع می‌شود، همچنین توزیع زولبیا و خرما برای افطار نیز مرسوم است.

اما در کنار این آداب و رسوم که بیشتر با مردم سایر نقاط کشور مشابهت دارد، برخی از جمله‌ رسوم دعوت از اقوام و خویشان و دادن افطاری بوده که اکنون بیشتر در روستاها رواج داشته و هنوز فراموش نشده است.

شب‌های قدر و عزاداری مولا علی (ع) نیز در میان مردم جنوب استان کرمان حال و هوای خاص خود را دارد. شب‌زنده‌داری، قرائت قرآن کریم، دعای جوشن کبیر، نماز و همچینن سینه‌زنی باشکوه جزو جدایی‌ناپذیر این مراسم است.

مردم مسلمان این خطه همچنین در روز عید فطر با شکوه خاصی نماز عید را برپا کرده و زکات فطره خود را طبق مبلغ اعلام شده به صندوق‌ها و مکان‌های مشخص شده، واریز می‌کنند.

البته در میان برخی خانوارها مرسوم است که این مبلغ را به خانواده‌های مستحق آبرومند داده، پس از آن به زیارت اهل قبور می‌شتابند و سپس به دیدار بزرگان می‌روند.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

 

..............................

گزارش از میثم جهانبخش

..............................

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول