اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر مسائل اجتماعی افغانستان:

سکولاریسم جدایی حوزه دین از سیاست است

خبرگزاری فارس: پژوهشگر مسائل اجتماعی افغانستان گفت: سکولاریسم جدایی حوزه دین از سیاست است.

سکولاریسم جدایی حوزه دین از سیاست است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمزه واعظی عصر امروز در نشست "افغانستان بر دو راهی سنت و سکولاریسم" در کمیسیون سیاسی اتحادیه اسلامی دانشگاهیان افغانستان در مشهد، اظهار کرد: سکولاریسم در جامعه سنتی افغانستان به عنوان یک تابو و ضد دین مطرح و استنباط می‌شود.

وی در ارتباط با تئوری‌های موجود در مورد سکولاریسم تصریح کرد: درحالی که تئوری‌های ارائه شده برای سکولاریسم جنبه غیر دینی آن را مطرح می‌کند، اما من معتقدم دین به عنوان یک نهاد می‌تواند در جامعه باشد ولی نمی‌تواند در حکومت دخالت کند. پژوهشگر مسائل اجتماعی افغانستان افزود: دخالت نکردن دین در مدیریت و  دخالت‌ نکردن حکومت در امور دینی یکی از مفاهیم سکولاریسم است.

وی خاطر نشان کرد: سکولاریسم در جامعه شناسی به معنای این است که حکومت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی از مذهب استفاده نکند،‌ همچنین از آموزه‌ها و پیش داوری‌های دینی در سیاست نیز استفاده نکند.

واعظی ادامه داد: فلسفه سکولاریسم بر عناصر بهبود زندگی جهانی با ابزارهای مادی، علم معجزه زمان به طوری که ما همه سنجش‌ها، تطبیق‌های دینی و عقلانی را با علم امروز ثابت کنیم و نیکی کردن استوار است و این تعریف کاملا بر خلاف تصورات ما از سکولاریسم است.

پژوهشگر مسائل اجتماعی افغانستان اظهار کرد: مهم‌ترین دلایلی که وجود سکولاریسم را موجه می‌سازد تساوی حقوق زن و مرد در احوال شخصیه، تساوی بین آحاد ملت، طرد قبیله‌گرایی، عقل منشا قانون‌گذاری، مشروعیت حکومت متعلق به ملت، در جامعه سکولار حقوق همه اقلیت‌ها، مذاهب، گروه‌های نژادی و دینی به رسمیت شناخته می‌شود، همچنین دین از سیطره حکومت و حکومت از سیطره دین جداست.

وی در مورد افغانستان تاکید کرد: افغانستان جامعه‌ای سنتی است که 98 درصد مردم آن اسلام را پذیرفته‌اند اما این بدان معنی نیست که مطرح‌کردن سکولاریسم نفی اعتقادات آن 98 درصد باشد و هیچ منطق و دموکراسی منکر دین و نهادهای دینی نیست و نمی‌تواند باشد.

واعظی خاطر نشان کرد: دلیل مطرح نشدن صریح سکولاریسم در جامعه سنتی افغانستان وجود بی‌سوادی، کندی روند شهر نشینی، استبداد دینی و دین استبدادی، ناکامی روشنفکران در این جامعه، عقب ماندن برنامه مدرنیسم که پیش شرط جامعه سکولار تکوین مدرنیسم در جامعه است.

پژوهشگر مسائل اجتماعی افغانستان تصریح کرد: روشنفکران هر ملت تکثیرگر نگرش‌های موجود در جامعه هستند و اگر در افغانستان به دنبال پیشرفت هستیم باید مسیر عرفی شدن رفتارهای اجتماعی، حکومت و تنظیم نظام اخلاقی را اعمال و اجرا کنیم.

وی در مورد ویژگی روند شهرنشینی در افغانستان ادامه داد: در این روند یک سری فرصت‌های شغلی آموزشی و همبستگی بین اقوام مختلف ایجاد می‌شود.

واعظی تشریح کرد: با وجود تنوع قومی و مذهبی که در جامعه افغانستان است جامعه دینی نمی‌تواند برای آوردن دموکراسی گزینه مناسبی باشد و عمدتا جامعه جوان کشور رفتارهای بدوی و قبیله‌ای را در عرصه حکومت و اجتماع بر نمی‌تابد.

پژوهشگر مسائل اجتماعی افغانستان تاکید کرد: توسعه رسانه‌ها در تدوین فکر جوانان و جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کند،‌حضور نهادهای مدنی، برگشت مهاجران و علم و دانش زمینه‌ساز یک جامعه ایده‌آل است.

وی اظهار کرد: نسل پس از جنگ گرایش‌های فراوانی به سکولاریسم دارد و این نیازمندی‌ها می‌خواهد جامعه را به سوی عرفی شدن پیش ببرد.

واعظی یادآور شد: امروز متاسفانه بدترین ضربه‌ها در افغانستان از آدرس دین برداشت می‌شود این در حالی است که افراد با سوء استفاده از دین به پیکر اسلام آسیب رسانده‌اند.

پژوهشگر مسائل اجتماعی افغانستان گفت: باید دین را به عنوان یک ارزش آسمانی از پدیده حکومت و پلشتی‌های دین‌داران جدا کرد و در دل مردم نهادینه و اخلاق را در بستر جامعه بپرورانیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز زنان در افغانستان به عنوان موجودی کم ارزش با بدترین سرنوشت اجتماعی روبه‌رو هستند که برای حقوق شهروندی زنان به طور جدی باید اقدام صورت گیرد.

واعظی ادامه داد: حقوق اقلیت‌های افغانستان نادیده گرفته شده و تمام نظام‌های اخلاقی نابود شده که از آثار جنگ‌های قومی و مذهبی به شمار می‌رود.

پژوهشگر مسائل اجتماعی افغانستان تصریح کرد: در جامعه سکولار به وحدت خواهیم رسید، زیرا همه شهروندان بر اساس حقوق شهروندی خود به شایستگی زندگی می‌کنند.

وی گفت: شهرنشینی، مهاجرت گسترده، تداوم جنگ، فناوری اطلاعات زمینه‌هایی را ایجاد کرده تا سنت در افغانستان دچار تزلزل شود.

واعظی اظهار کرد: سکولاریسم دین ستیز نیست بلکه خواستار جدایی دین از حوزه حکومت است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول