اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان کهگیلویه:

آموزش شرط نخست پی بردن به حقوق شهروندی است

خبرگزاری فارس: دادستان کهگیلویه گفت: در کشورهای توسعه یافته حقوق شهروندی در سطح وسیع و در مدارس به اولیا و سرپرستان آموزش داده می‌شود، بنابراین اگر آموزش نباشد این امر دست نیافتنی است.

آموزش شرط نخست پی بردن به حقوق شهروندی است

به گزارش خبرگزاری فارس از دهدشت، مجید کرمی امروز در همایش سازمان مردم نهاد مانا با موضوع حقوق شهروندی اظهار داشت: باید به نوبه خود در خصوص حقوق شهروندی و پیوندهای آن با دستگاه قضایی توجه کنیم.

این مسئول به مسائل موجود در خصوص حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: وقتی بحث از حقوق شهروندی به میان می‌آید، قطعا سؤال پیش می‌آید که این اصطلاحات از کی و از کجا آمده‌اند.

وی افزود: از زمانی که دولت‌ها در عرصه ملی پا به وجود گذاشتند، حقوق شهروندی به عنوان یک مهم مورد بحث قرار گرفت.

کرمی با بیان این که جامعه با دو گروه فرمانداران و فرمانبران روبرو است، عنوان داشت: در دوران گذشته اربابان خود را مقام برتر و رعیت را ملزم به تبعیت از خود می‌دانستند.

این مقام ارشد اجرایی بیان داشت: به تدریج دولت‌ها قدرت و اقتدار خود را از ملت‌ها گرفتند و حقوق شهروندی تحقق پیدا کرد.

دادستان شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: حقوق شهروندی در کشور ما از ابتدای تصویب در قانون اساسی ذکر شده اما مهم تحقق آن در قوانین عادی است.

کرمی با اشاره به اینکه در بعضی کشورها کمتر از 10 سال است که قانون حقوق شهروندی تصویب شده، ابراز کرد: در صدر این ماده اشاره شده که تمام دستگاه‌های قضایی مکلف به رعایت حقوق شهروندی هستند. طی 15 بند مجزا حقوق شهروندی مربوط به مردم و دستگاه قضایی آمده است.

این مسئول بند اول را کشف و تعقیب جرایم و مجرم دانست و اذعان داشت: مهم‌ترین منبعی که بر اساس آن جرم شناخته و حکم داده می‌شود، قانون است.

کرمی با اشاره به بند دوم اضافه کرد: محکومیت فقط طبق قانون است، یعنی فقط شخص گناهکار مجازات می‌شود. موضوع تحقیقات در مراحل اجرایی باید بر اساس اصول و موازین علمی باشد.

وی با بیان اینکه بازرسی و ورود به منازل برای کشف جرم باید با اجازه کتبی صورت بگیرد، متذکر شد: نظارت بر بازداشتگاه‌ها یکی از 15 بند حقوق شهروندی است.

وی به بند 15 این قانون اشاره کرد و گفت: رئیس قوه قضاییه موظف است هیئتی برای نظارت بر گزارش‌ها در سطح کشور تشکیل دهد.

این مسئول ارشد قضایی مهم‌ترین مطلب در بحث حقوق شهروندی را آموزش این حقوق دانست و تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته حقوق شهروندی در سطح وسیع و در مدارس به اولیا و سرپرستان آموزش داده می‌شود، بنابراین اگر آموزش نباشد این امر دست نیافتنی است.

دادستان کهگیلویه اذعان داشت: اگر به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم، جرم کاهش و امنیت افزایش می‌یابد و اگر با امنیت وقوع جرم کم شود، اقتصاد رو به رشد نیز محقق خواهد شد.

انتهای پیام/خ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول