اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر:

450 پزشک حج تمتع امسال در خدمت زائران هستند

خبرگزاری فارس: معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر گفت: امسال در قالب کاروان حج تمتع 450 نفر پزشک به زائران ایرانی خدمات ارایه می‌کنند.

450 پزشک حج تمتع امسال در خدمت زائران هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ولید دنده‌بر عصر امروز در نشست با جمعی از پزشکان و امدادگران فعال در حوزه حج و زیارت در هلال‌احمر اردبیل اظهار داشت: تاکنون 450 پزشک از طرف مرکز پزشکی حج و زیارت برای حضور در کاروان‌های حج تمتع امسال معرفی شدند که مدیران کاروان‌ها موظف هستند از بین آنها پزشکان مورد نظر و معتمد خود را انتخاب کرده و ابلاغ و احکام انتصاب آنها را صادر کنند.

وی تصریح کرد: البته در این زمینه برخی از اقدامات شروع شده و از این تعداد پزشک در مراحل آموزشی و آماده‌سازی حضور در کاروان‌ها قرار گرفته و احراز شرایط جسمی و توان حضور در این حرکت عظیم شده‌اند.

دنده‌بر در ادامه خاطرنشان کرد: یک سری دستورالعمل‌ها و کارهایی در زمین مانده است که در حال انجام هستیم و از اوایل مهرماه به حول و قوه الهی اعزام زائران انجام می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: هر پزشک کاروان با کیف پزشکی کامل در کنار کاروان قرار می‌گیرد اما در مورد پزشکان دیگر و کادر ستادی مرکزی پزشکی حج و زیارت علاوه بر تشکیلات 450 نفری کاروان آنها نیز در خدمت زائران بوده و در بیمارستان‌ها و پلی‌کلینیک‌ها ارایه خدمات می‌کنند.

وی از دایر بودن دو بیمارستان در مدینه و مکه مکرمه خبر داد و بیان کرد: در این بیمارستان‌ها تمام تخصص‌های مورد نظر حجاج و خدمات شایسته‌ای به افراد بیمار و مریض ارایه می‌شود که از خدمات قلب، داخلی، زنان و زایمان گرفته تا روان‌پزشکی و آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی انجام خدمات صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر به فعالیت کارشناسان بهداشت محیط اشاره کرد و ادامه داد: این افراد نیز موظف هستند مراکز اقامت زائران و آشپزخانه تهیه غذا را به همراه استراحتگاه بین راهی زائران ضد عفونی و پاکسازی کرده و بر مسایل بهداشتی و تنظیف آنها نظارت کنند.

دنده‌بر گفت: ما در مدینه یک ایستگاه سیار در میقات و همچنین مکه یک پایگاه سیار، در منا یک پلی‌کلینیک تخصصی و اورژانسی و همچنین در عرفات نیز یک پاراکلینیک تخصصی اورژانسی راه‌اندازی کردیم که در این مجموعه‌ها 320 نفر از نخبگان رشته پزشکی و متخصصان دانشگاه‌ها آماده و حاضر برای ارایه خدمات هستند.

وی به حضور امدادگران نخبه و نجاتگر در قالب کاروان‌های زیارتی حج تمتع اشاره کرد و افزود: این افراد نیز با کسب معیارها و شاخصه‌های مورد نظر انتخاب شدند تا توفیق خدمت به زائران را داشته باشند.

دنده‌بر تصریح کرد: ‌این خدمات در چهار سطح شامل سطح درمانی توسط پزشکان کاروان، سطح بیمارستانی در مدینه و مکه، سطح اعزام بیماران به بیمارستان‌های کشور عربستان در صورت نیاز به عمل جراحی و سطح چهارم نیز بازگشت زائران ایرانی به صورت اضطراری به کشورمان اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: در سطح سوم با هماهنگی‌های انجام شده با بیمارستان‌های عربستان اگر بیماری نیاز به عمل جراحی داشت به بیمارستان مقصد و مورد نظر کشور عربستان اعزام می‌شود و ما نیز به عنوان نظارت و مراقبت خدمات مورد نظر را ارایه می‌کنیم.

دنده‌بر اضافه کرد: در صورتی که زائران ما برای ادامه درمان طولانی مدت نیاز به حضور در کشور داشته باشند با همکاری هواپیمایی زائر مورد نظر به ایران برگشت می‌خورد.

استفاده از پزشک عمومی زن برای اولین بار در کادر پزشکی حج

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در ادامه سخنان خود بیان کرد: ما در کنار ارایه این خدمات در ابعاد بهداشتی و درمانی چهار سطح یاد شده تلاش می‌کنیم تا زائران ما در کمال امنیت روانی، روحی و آرامش جسمی سفر خود را انجام دهند و به آنها اطمینان می‌دهیم در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد چرا که ما در این سفر میهمان خداوند، رسول‌الله و ائمه اطهار و عنایت ویژه مکان‌های متبرکه مکه و مدینه هستیم و تلاش می‌کنیم بدون وقفه برنامه‌ریزی‌ها را به نحوی انجام دهیم تا کوچک‌ترین خلأیی به وجود نیاید.

وی ادامه داد: ما بدون وقفه با همکاری سایر دستگاه‌ها در طول یک سال فرصت حج تمتع به تربیت نیروهای توانمند خود اقدام می‌کنیم و هر سال متخصصان زنان و زایمان نیز در قالب تیم پزشکی اعزام می‌شوند.

این مسئول گفت: امسال برای اولین بار به درخواست بانوان و راحتی و سهولت دسترسی، پزشکان عمومی زن را نیز به کادر تخصصی خود اضافه می‌کنیم تا از این جهت مشکلات احتمالی در مراجعه بانوان برطرف شود.

دنده‌بر افزود: ایران با داشتن دو بیمارستان و دو پلی‌کلینیک و چندین تیم فوق‌تخصصی ریه، گوارش، قلب، گوش، حلق، بینی، چشم، مغز و اعصاب سعی می‌کند خدماتی را ارایه کند تا رضایت زائران بیت‌الله‌الحرام فراهم شود.

وی در پایان تصریح کرد: امسال ترکیب ما و آرایش تیم‌ها به گونه‌ای است تا بتوانیم بر مشکل گرمازدگی حجاج غلبه کنیم چرا که بیشترین مشکلات و تنگناهای ما نیز در این زمینه است.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول