اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر:

69 هزار زائر حج تمتع معاینه پزشکی شدند

خبرگزاری فارس: معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: تاکنون 69 هزار زائر بیت‌الله الحرام از نظر وجود بیماری‌های مختلف معاینه شدند.

69 هزار زائر حج تمتع معاینه پزشکی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ولید دنده‌بر ظهر امروز در گردهمایی پزشکان معتمد حج و زیارت استان در هلال احمر اردبیل اظهار داشت: از این رقم 52 هزار زائر در معرض خطر شناخته شده که 10 هزار نفر دارای قند خون، 18 هزار نفر دارای فشار خون بالا و بقیه نیز دارای نارسایی کلیه و قلبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: 22 هزار نفر از این زائران از بیماری خود اطلاع نداشتند و در صورتی که این زائران قبل از عزیمت به خانه خدا غربالگری و معاینه نمی‌شدند علاوه بر معضل‌آفرینی برای مدیران کاروان خطراتی نیز آنان را در عربستان تهدید می‌کرد.

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با یادآوری اینکه معاینه زائران نعمتی بزرگ محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در معاینه زائران قبل از اعزام از یک سیستم جامع استفاده می‌کنیم و به پزشکان نیز توصیه می‌کنیم علاوه بر یادداشت سیر بیماری از گفته‌های بیماران نیز استفاده شده و چنین نباشد که پزشک معالج به دلیل عدم ثبت و یادداشت وضعیت بیمار کاروان و خود زائر را با مشکل مواجه کند.

دنده‌بر با اشاره به اینکه احراز استطاعت جسمی مبنای فقهی دارد، گفت: احساسات، عواطف و پافشاری هیچ یک نباید بر تصمیم پزشک تاثیر بگذارد چرا که این احراز استطاعت تعارف‌بردار نیست و طبق استفتائات انجام شده کسی که استطاعت جسمی ندارد واجب‌الحج نیست.

این مسئول احراز استطاعت جسمی را اساس کار پزشکان کاروان اعلام و عنوان کرد: پزشک باید قبل از اعزام به طور قطع وضعیت بیمار را گزارش کند و با پرهیز از دلسوزی‌های بی‌مورد کاری نکند که زائر و مدیران کاروان ما در هنگام انجام مناسک حج با مشکل مواجه شوند.

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر بیان داشت: امسال یک ماه قبل از تشرف تمام بانوان زیر 45 سال تست بارداری انجام خواهند داد چرا که با این کار افراد در معرض خطر شناخته شده و از عزیمت زائر به حج جلوگیری خواهد شد.

دنده‌بر با یادآوری اینکه مسئولیت سلامت کاروان به عهده پزشک کاروان است،‌ افزود: پافشاری‌های بی‌مورد نباید سبب شود تا پزشک از بیماری فرد اغماض کند چراکه ما معتقدیم جان زائر در خطر است و این را نباید با هیچ چیزی معامله کرد.

وی داشتن بیماری‌های روانی، بیماری سرطان و بیماری‌های خاص را جزو موارد بسیار حساس اعلام کرد و ادامه داد: هر زائری که با این بیماری‌ها وارد هیئت شده و با مشکل مواجه شود ما عملکرد پزشک کاروان را در این باره ضعیف می‌دانیم.

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از در نظر گرفتن یک تست جدید برای زائران در سال جدید خبر داد و تصریح کرد: تمام زائران 60 سال به بالا امسال تست MMSE می‌شوند.

دنده‌بر گفت: سال گذشته برای بیماران مبتلا به فراموشی نیز با مشکل مواجه شدیم که امسال تست غربالگری فراموشی را در اختیار پزشکان قرار دادیم تا از نظر گفتاری و رفتاری زائران را معاینه کنند.

این مسئول اذعان داشت: امسال تا این لحظه 6 نفر زائر 100 سال به بالا داریم که کهنسال‌ترین این زائران از گیلان متولد 1282 و جوان‌ترین زائر نیز از همین استان متولد 1383 است.

دنده‌بر یادآور شد؛ 600 زائر 80 سال به بالا و 13 هزار زائر 65 سال به بالا نیز امسال به حج تمتع مشرف می‌شوند.

وی با یادآوری اینکه برای کاهش خطرات نکات آموزشی را به زائران ارائه داده‌ایم، گفت: همه مدیران کاروان‌های ما را درک بالایی که از وضعیت زائران دارند آنان را در جده و عربستان همراهی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اینکه مدیران کاروان‌های ما کمتر از مدرک لیسانس ندارند،‌ افزود: امسال حج تمتع ما به دلیل اعمال آمادگی‌های لازم دارای ویژگی خاصی است به طوری که در حج تمتع سال جاری برای کنترل گرمازدگی از متخصص طب اورژانس استفاده می‌کنیم و علاوه بر آن با برپا کردن چادر‌های مخصوص جلوگیری از گرمازدگی در منا و عرفات استفاده از دستگاه‌های یخ‌سازی که در هر ساعت 500 کیلو یخ تولید می‌کنند در خدمت زائران خواهیم بود.

دنده‌بر در پایان سخنان خود از تجهیز هتل‌های حجاج ایرانی در مکه به کولرهای آبی و گازی خبر داد و یادآور شد: پزشکان ما به مجهز شدن به کیف و امکانات کافی با 102 قلم دارو مجهز به وسایل احیا در خدمت کاروان خواهند بود.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول