اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر کشور:

تغییر نگاه در عملکرد مدیریت بحران ضروری است

خبرگزاری فارس: معاون وزیر کشور گفت: برای مقابله با حوادث طبیعی باید نگاهمان را تغییر دهیم.

تغییر نگاه در عملکرد مدیریت بحران ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسن قدمی پیش از ظهر امروز در سمینار آموزشی مدیریت بحران و نقش سازمان‌های امدادرسان اظهار داشت: برای مقابله با حوادث و بلاهای طبیعی باید نگاهمان را تغییر دهیم و در عملکردها مدیریت داشته باشیم.

معاون وزیر کشور گفت: مهم‌ترین مرحله از مدیریت بحران بحث پیشگیری است اما ما کمترین بها را به این حوزه اختصاص دادیم.

وی با اشاره به ضرورت مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده اضافه کرد: در حال حاضر حدود 72 هزار هکتار بافت فرسوده شهری و روستایی در سطح استان‌های مختلف کشور وجود دارد که نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند.

قدمی افزود: این میزان بافت فرسوده بیش از 10 میلیون نفر را به عنوان جمعیت ساکن در خود جای داده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران اظهار داشت: در استان فارس 3 هزار و 900 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که از این میزان یک‌هزار و 700 هکتار در شیراز قرار دارد.

وی با تاکید بر تجدیدنظر و تغییر نوع نگاه در عرصه مدیریت بحران اضافه کرد: باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد چرا که یک زلزله پنج ریشتری باعث ویرانی تمام آنها می‌شود.

قدمی ادامه داد: در دولت‌های نهم و دهم بیش از یک‌هزار و 400 نقطه روستایی فرسوده و تخریبی در سطح کشور مرمت، بازسازی و مقاوم‌سازی شده است.

به گفته وی، یکی از راهکارهای مهم برای اصل پیشگیری در مدیریت بحران، مقاوم‌سازی و بازسازی واحدها و بافت‌های فرسوده است که این مهم باید به عنوان یک فرهنگ حاکم در سطح کشور نهادینه شود.

قدمی با بیان اینکه 95 درصد کشور روی گسل زلزله قرار دارد، تصریح کرد: برای مقابله با حوادث و بلاهای طبیعی باید نگاهمان را تغییر دهیم و در عملکردها مدیریت داشته باشیم.

معاون وزیر کشور افزود: سازمان مدیریت بحران کشور تحت نظارت شورای عالی مدیریت بحران که به ریاست رئیس جمهوری و با عضویت 29 نفر از وزرا، مدیران و فرماندهان برخی دستگاه‌ها و نهادهای نظامی و انتظامی کشور تشکیل می‌شود، کار برنامه‌ریزی و هماهنگی برای مهار و مدیریت بحران به منظور کاهش خسارت‌های احتمالی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین جبران خسارت‌های ناشی از حوادث و بحران‌های انسانی و طبیعی تصریح کرد: هزینه‌های لازم برای پیشگیری از حوادث و خسارت‌ها در مواقع بحرانی، یک‌دهم هزینه‌های لازم برای جبران خسارت و امدادرسانی پس از حادثه است.

قدمی اظهار کرد: تدوین طرح جامع مدیریت بحران و خطرپذیری کشور، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و تشکیل شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رئیس‌جمهور از جمله اقداماتی است که در زمینه مدیریت بحران کشور انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مدیریت بحران در جوامع در حال توسعه نقش کلیدی دارد، خاطرنشان کرد: اگر جامعه‌ای در طرح جامع مدیریت بحران مشکل داشته باشد در هنگام وقوع حوادث با معضل بزرگی رو به رو می‌شود و از آنجایی که کشور ما در حال توسعه و حادثه‌خیز است توجه به مدیریت بحران در آن ضرورتی دوچندان دارد.

وی همچنین در پایان با انتقاد از عدم نظارت در ساخت‌ و سازهای غیرمجاز گفت: اگر قانون «آیین‌نامه 2800» که پس از زلزله منجیل در مورد ساخت ‌و سازها به تصویب رسیده بود اجرا می‌شد بسیاری از دغدغه‌هایی که برای زلزله تهران و سایر شهرها در حال حاضر وجود دارد را شاهد نبودیم.

به  گزارش فارس، سمینار آموزشی یک‌روزه مدیریت بحران و نقش سازمان‌های امدادرسان به همت مدیریت بحران استانداری، معاونت برنامه‌ریزی و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول