اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سه ماهه نخست سال جاری صورت گرفت

افزایش 19 درصدی اهدا کنندگان مستمر خون در خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی از افزایش 19 درصدی اهدا کنندگان مستمر خون خراسان‌رضوی در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.

افزایش 19 درصدی اهدا کنندگان مستمر خون در خراسان‌رضوی

محمداسماعیل خیامی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال جاری، درصد اهدا کنندگان مستمر خون به کل اهدا کنندگان خون استان 49 درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته تعداد اهدا کنندگان مستمر استان رشد 19 درصدی داشته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی گفت: اهدا کنندگان مستمر خون اهدا کنندگانی هستند که حداقل سالی دو بار خون اهدا می‌کنند و مطمئن‌ترین و سالم‌ترین اهدا کنندگان خون به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه تعداد اهدا کنندگان مستمر خون شاخصی از میزان مشارکت و توسعه اجتماعی است، افزود: در بررسی مقایسه‌ای فعالیت سه ماهه نخست سال با مدت مشابه در سال گذشته، تعداد داوطلبان اهدای خون استان 13 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خیامی بیان داشت: هم‌چنین در سه ماهه نخست سال تعداد 48 هزار و 917 نفر داوطلب به پایگاه‌های اهدای خون استان مراجعه کردند که از این میان 34 هزار و 303 نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: هم‌چنین تعداد 75 هزار و 601 فرآورده خونی در استان تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد 12 درصدی رو به رو بوده است.

خیامی با بیان اینکه در این مدت تولید خون کامل و خون شسته شده در استان به ترتیب 13 و 34 درصد کاهش داشته است، تاکید کرد: این کاهش بیانگر افزایش بهینه و صحیح مصرف فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و هم‌چنین ارتقای روش‌های تهیه مطلوب‌تر فرآورده‌های خونی در استان است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال جاری تعداد 29 مورد تهیه پلاکت به روش آفرزیس صورت گرفته که با این روش ضمن تهیه پلاکت بیشتر از اهدا کنندگان کم‌تر، کیفیت و کارایی محصول بیشتر و عوارض مصرف آن در گیرنده خون به مراتب کم‌تر است.

وی افزود: در بررسی مقایسه‌ای سه ماهه نخست سال 91 با سال 90، آزمون‌های آزمایشگاهی تایید شده در خون‌های اهدایی در مورد ویروس هپاتیت B یک درصد و در مورد ویروس HTLV نیز چهار درصد کاهش داشته است.

خیامی با اشاره به اینکه 92 درصد اهدا کنندگان استان را آقایان و 8 درصد اهدا کنندگان را بانوان شامل می‌شوند، بیان داشت: با توجه به اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور و طبعاً نیمی از مصرف ‌کنندگان خون را تشکیل می‌دهند، اهدای خون در بانوان نیز مانند آقایان با بررسی همه‌جانبه داوطلبان صورت گرفته و در نتیجه ضرر و آسیبی به اهدا کننده وارد نمی‌شود انتظار است تا بانوان محترم با مشارکت روزافزون در این اقدام خداپسندانه و حیاتی، نقش موثر خویش را در افزایش تامین فرآورده‌های سالم خونی ایفا کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی ادامه داد: هم‌چنین در سه ماهه نخست سال 91 تعداد فرآورده‌های خونی تولید شده با کیسه‌های خون فیلتردار در مجموع 3 هزار و 202 مورد بوده است.

وی با بیان اینکه محصولات خونی تولید شده با کیسه‌های فیلتردار فاقد گلبول‌های سفید خون بوده که عامل برخی از واکنش‌های ناشی از مصرف فرآورده‌های خونی در بیماران هستند، تصریح کرد: به این ترتیب تولید و مصرف این محصولات با کارآیی بیشتر و عوارض کم‌تر در بیمارانی است که نیاز به مصرف منظم خون و یا فرآورده‌های خونی دارند.

خیامی افزود: هم‌چنین در آمار مقایسه‌ای سه ماهه نخست سال‌ جاری با سال گذشته، تولید محصولات خونی با استفاده از کیسه‌های خون مخصوص اطفال 237 مورد بوده که رشد 21 درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این کیسه‌ها مسبب استفاده بهینه از یک واحد خون اهدایی برای مصرف در حداقل سه مورد تزریق خون مجزا در اطفال بیمار شده و هم‌چنین ضمن افزایش کارآیی محصول در بیماران، از بروز برخی واکنش‌های ناشی از مصرف محصولات خونی در اطفال بیمار نیز کاسته می‌شود.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول