اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سمینار علمی ذخیره خون بندناف اعلام شد

ذخیره‌سازی 35 هزار نمونه بندناف خون در بانک‌های کشور

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از ذخیره‌سازی 35 هزار نمونه بندناف خون در بانک‌های خصوصی و عمومی کشور خبر داد.

ذخیره‌سازی 35 هزار نمونه بندناف خون در بانک‌های کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مرتضی ضرابی در سمینار علمی ذخیره خون بند ناف در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: 28 هزار نمونه از آمار فوق در بانک خصوصی و هفت هزار نمونه نیز در بانک عمومی کشور ذخیره‌سازی شده است.

وی استاندارد بانک‌های عمومی خون را سختگیرانه‌تر از بانک‌های خصوصی توصیف کرد و افزود: جمع‌آوری و فریز خون در بانک‌های خون برای کارهای درمانی و تحقیقاتی انجام می‌شود.

به گفته ضرابی، یکی از ضرورت‌های پیوندخون بند ناف تطابق ژنتیکی فرد دهنده و گیرنده خون است و کسی که نیاز به سلول‌های بنیادی داشته باشد ذخیره خون بند ناف در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان به نخستین پیوند خون بندناف در سال 88 اشاره کرد و گفت: پس از آن بانک‌های خون بند ناف فعالیت خود را در این زمینه افزایش دادند به گونه‌ای که تاکنون بیش از 780 نمونه ذخیره خون بند ناف در 130 بانک در کشورهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: قریب 400 هزار نمونه خون بند ناف، در بانک کشورهای مختلف ذخیره‌سازی شده و این میزان در کردستان حدود 300 نمونه است.

وی بیشترین کاربرد درمانی سلول‌های بنیادی خون‌ساز خون بند ناف را در بیماری‌هایی خونی دانست و افزود: پیوند خون ناف در بیماران مبتلا به کم‌خونی مادرزادی و انواع سرطان خون، تالاسمی، فلج مغزی، دیابت و اختلالات کبدی انجام می‌شود.

وی با اشاره به بالا بودن میزان بیماران نیازمند به سلول‌های بنیادین در کشور گفت: سلول‌های خون بند ناف منبعی از سلول‌های خون‌ساز است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: در مواردی که خون بند ناف زیاد باشد می‌توان خون استحصال شده را در دو کیسه مجزا فریز کرد و در صورت نیاز در دو نوبت و یا در دو بیمار مورد استفاده قرار داد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان هم فعالیت جهاد دانشگاهی کردستان در زمینه عقد قرارداد خون بند ناف مطلوب خواند و ابراز ‌امیدواری کرد: این دستاوردها بتواند، منشا درمان بیماری‌های لاعلاج باشد.

حمیدرضا مجردی با اشاره به فعالیت بانک خون بند ناف کردستان از سال 88 با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، گفت: تاکنون 203 قرارداد در سنندج، شش مورد بیجار، یک مورد در قروه، هشت مورد سقز و هشت مورد در بانه و مریوان در زمینه خون بند ناف منعقد شده است.

وی تصریح کرد: خرداد ماه امسال نخستین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی در اربیل عراق برگزار شد و به‌ زودی نمایندگی بانک خون بند ناف در اقلیم کردستان عراق راه‌اندازی می‌شود.

گفتنی است؛ این سمینار با هدف بررسی نقش سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف، ارتقا علمی دانشگاه و هم‌اندیشی در مسائل تخصصی با حضور پزشکان، متخصصان زنان و زایمان، پیراپزشکان و پزشک مشاوره خون در سنندج برگزار شد.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول