اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان اعلام کرد

حذف سالانه 150 تن فرآورده دامی از چرخه مصرف

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در راستای عرضه گوشت سالم طی سال 120 تا 150 تن فرآورده خام دامی غیر‌ قابل مصرف توسط این اداره کل ضبط و از چرخه مصرف حذف می‌شود.

حذف سالانه 150 تن فرآورده دامی از چرخه مصرف

غلامرضا زیدآبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به جایگاه دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی جامعه اظهار داشت: نقش دامپزشکی در ارتقای بهداشت عمومی جامعه و تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی بسیار مهم و حساس است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تضمین کیفیت فرآوردهای خام دامی در دستور کار این اداره کل است، افزود: در قالب این طرح طی سال جاری 150 هزار مورد نمونه‌برداری از مراکزی مانند مراکز جمع‌آوری شیر‌، کشتارگاه‌ها‌، مراکز عرضه فرآورده‌های دامی‌، کارخانجات شیر‌، مراکز عرضه تخم‌مرغ مزارع پرورش مرغ زنده و سایر مراکز مرتبط اخذ می‌شود.

زیدآبادی تصریح کرد: بر روی نمونه‌های اخذ شده، بررسی‌های لازم در مورد باقیمانده‌های انواع آنتی‌بیوتیک و داروها، وضعیت آلودگی‌های میکروبی و سایر تقلبات ممکن به جدیت انجام می‌گیرد. 

وی با پرهزینه و سخت خواندن نظارت بر 4 هزار مرکز عرضه، 3 هزار و 500 واحد پرورش دام و یک هزار واحد پرورش طیور‌ عنوان کرد: ماموران نظارتی این اداره کل با دقت و حساسیت زیادی ‌بر این مراکز نظارت می‌کنند.

زیدآبادی با بیان اینکه این اداره کل در مورد سلامت جامعه بسیار حساس بوده و سلامت غذای مردم را از اهداف مهم خود می‌داند، گفت: در راستای عرضه گوشت سالم طی سال 120 تا 150 تن فرآورده خام دامی غیر‌ قابل مصرف توسط این اداره کل ضبط و از چرخه مصرف حذف می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: ‌در همین راستا با حضور مأموران دامپزشکی در محل 34 کشتارگاه استان بر مراحل ذبح شرعی و بهداشتی 35 هزار رأس دام سنگین، 400 هزار رأس دام سبک و 12 میلیون قطعه طیور نظارت صورت می‌پذیرد.

زیدآبادی نقش دامپزشکی در حمایت از تولید ملی را از طریق کنترل بیماری‌ها دانست و بیان داشت: کنترل بیماری‌های مختلف موجب رونق بخش دامپروری و افزایش تولیدات دام و طیور است. 

وی با اشاره به اینکه مبارزه با بیماری‌ها با رونق بخشیدن به صنعت پرورش دام و طیور موجب کمک به اقتصاد خانوادها می‌شود، افزود:‌ این کمک اقتصادی از 2 لحاظ اهمیت دارد، اول اینکه به طور مستقیم درآمد دامدار افزایش می‌یابد و در مرحله بعد به دلیل عرضه گوشت مناسب و بهداشتی به اندازه نیاز جامعه، قیمت این فراورده متعادل می‌ماند.

زیدآبادی مهم‌ترین راه مبارزه با بیماری‌های دامی را شامل واکسیناسیون  انواع دام و طیور ‌علیه بیماری‌ها و اقدامات کنترلی و قرنطینه‌ای دانست و گفت: انجام اقدامات گسترده خونگیری‌، تست سل و مایه‌کوبی‌ علیه بیماری‌هایی مانند بروسلوز، شاربن‌، هاری و مراقبت فعال و غیر‌فعال از بیماری‌ها می‌تواند از بروز بیماری‌های مشترک در جامعه پیشگیری کند و موجب پیشگیری از تحمیل ‌بار اضافی مالی و روانی ناشی از شیوع این بیماری‌ها در جامعه شود.

زیدآبادی با اشاره به اجرای طرح توسعه کشاورزی توسط دولت این طرح را یک گام مهم برای اشتغالزایی در بخش دام و طیور دانست و افزود: مردم و همچنین متخصصان دامپزشکی می‌توانند با بهره‌گیری از تسهیلات مناسب این طرح علاوه بر اشتغالزایی موجب رونق صنعت پرورش دام و طیور شوند.

وی به کمبودهای دامپزشکی به ویژه در موضوع نیروی انسانی‌، خودرو‌، اعتبارات و سنتی بودن واحدهای دامپروری استان اشاره کرد و بیان داشت: بیش از 80 پست سازمانی بلاتصدی از 239 پست دامپزشکی، مانع از انجام صحیح وظایف می‌شود که ضرورت دارد، تدبیری از سوی مقامات استانی به ویژه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اندیشده‌ شود.

زیدآبادی با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در راستای تغییر وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی از سوی استانداری خواستار جذب سهمیه نیروی انسانی به ویژه نیروی متخصص از سوی استانداری شد و تصریح کرد: ضرورت دارد به دلیل اقدامات وسیع‌ و وظایف گسترده دامپزشکی مانند مشکلات عدیده فرا روی دامپزشکی مساعدت‌های لازم صورت پذیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با ناکافی دانستن پست‌های موجود دامپزشکی به دلیل تعدد و گستردگی وظایف خواستار افزایش این پست‌های از سرجمع پست‌های مازاد سایر دستگاه‌ها شد.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول