اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری

صیانت از جنگل‎ها نیازمند اعتبار بیشتری است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: میزان اعتبارات استانی تخصیص داده شده در مقایسه با سطح 330 هزار هکتاری جنگل در استان بسیار ناچیز است.

صیانت از جنگل‎ها نیازمند اعتبار بیشتری است

شهرام جزایری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: مهم‌ترین سیاست این اداره با توجه به مشکلاتی که امروزه گریبانگیر جنگل‎های این استان است از جمله معیشت شغلی بهره‌برداران جنگل و استفاده بسیاری از افراد از جنگل به عنوان یک منبع شغلی، صیانت و حفاظت از جنگل است.

وی افزود: زغال‌گیری، قطع درختان برای سوخت و استفاده دامداران از اراضی جنگلی، کشت و کار نامناسب و شخم و شیار غلط از چالش‌های اصلی استان است که مانع توسعه عملکرد و احیای طبیعی جنگل و همچنین کند شدن عملکرد احیای مصنوعی جنگل‎ها از سوی این سازمان است.

جزایری ایجاد مشاغلی در موازات طبیعت و کاهش وابستگی افراد به جنگل‌ها را از دیگر سیاست‌های این اداره‌کل برشمرد و گفت: اتخاذ راهکاری در راستای اینکه دامداری به حالت چند منظوره مدیریت شود در این بستر می‎تواند مثمرثمر باشد، چراکه جنگل نباید تاوان اشتغال و محرومیت افراد را بدهد.

رئیس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به برخی از وظایف جنگل، گفت: وظیفه جنگل ایجاد یک فضای تفریحی، تداوم چرخه آب شیرین و جذب توریسم است در حالی که جنگل امروزه برخلاف طبیعت‎اش بهره‎برداری می‎شود.

جزایری به برخی از برنامه‌های سال‌جاری این اداره اشاره کرد و افزود: کاهش عوامل تخریب اراضی جنگلی، اجرای طرح صیانت از جنگل در راستای توسعه جنگل در سطوحی که جنگل کاملا از بین رفته است از جمله این برنامه‌ها محسوب می‎شود.

وی در ادامه از پروژه‌های معیشتی و مشارکتی در زمینه ایجاد اشتغال، حفاظت از جنگل و احیای جنگل و پروژه مراقبت از جنگل از طریق یگان حفاظت با مشارکت بهره‌برداران محلی نام برد که از طریق ساماندهی بهره‌برداران صورت می‌گیرد و به محافظین جنگل واگذار می‎شود که این حفاظت فیزیکی عامل مهم جلوگیری از تصرف عدوانی، شخم و شیار نامناسب است.

رئیس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده به بخش جنگل، گفت: اعتبارات جنگل به دو بخش ملی و استانی تقسیم می‎شود.

در بخش ملی در حدود 700 تا 800 میلیون تومان در دو فاز به استان تخصیص داده شده است، در بخش استانی نیز اعتباری افزون بر 350 میلیون تومان تخصیص داده می‎شود.

وی در ادامه این میزان اعتبار استانی را در مقایسه با سطح 330 هزار هکتاری جنگل در استان بسیار کم دانست و گفت: با توجه به این مساحت اعتبارات بسیار کم است و لازم است به این بخش توجه بیشتری شود.

جزایری با اشاره به اجرای طرح صیانت از جنگل در این استان، گفت: در حال حاضر طرح‌های مهم جنگل‎داری و صیانت از جنگل در دست اجراست که از جمله آن می‎توان به طرح صیانت از جنگل لردگان در 33 هزار و 500 هکتار و یا طرح جنگل‌داری چند منظوره بازفت در سطح 10 هزار هکتار و طرح مشارکتی با کشور ژاپن به نام سازمان جایکا اشاره کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح مشارکتی با سازمان جایکا، افزود: این طرح مشارکتی در سطح 75 روستای پایلوت در مساحت 10 هزار هکتار در این استان در دست اجراست که در راستای مدیریت جنگل به عنوان طرح‌های عمده برنامه‌ریزی شده، اعتبارگذاری و اعتبارگیری شده است.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول