اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری:

شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: شورای نگهبان قانون اساسی کشور حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام است

شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام است

 حجت‌الاسلام امام‌قلی جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: هر نظام و کشوری برای ماندگاری و ثبات خود و برای رسیدن به برنامه‌ها و اهدافش به یک چارچوب کلی نیازمند است که بتواند براساس آن چارچوب عمل کند.

وی افزود: چارچوب و اصول نظام جمهوری اسلامی ایران را قانون اساسی تعیین و ترسیم می‌کند که در این میان نقش شورای نگهبان قانون اساسی از اهمیت خاص و ویژه‌‌ای برخوردار می‌شود.

جعفری از قانون اساسی به عنوان میثاق ملی یاد کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته از ارزش‌ها و آرمان‌های دین اسلام و مبتنی بر آرای مردم است برهمین اساس برای اینکه این اسلامیت و جمهوریت حفظ شود و به آن خللی وارد نشود، طراحان و نخبگان، قانون اساسی را تدوین کردند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برهمین اساس وجود شورایی برای حفظ و حراست و اجرای صحیح قانون اساسی در ارکان و بخش‌های مختلف کشور ضرورت داشته که شورای نگهبان این وظیفه مهم و خطیر را برعهده دارد.

جعفری با اشاره به وظایف شورای نگهبان، گفت: تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی، نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، و تفسیر اصول و مواد قانون اساسی از مهمترین وظایف شورای نگهبان است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی است، گفت: حفظ و پایداری ارکان نظام جمهوری اسلامی بر عهده شورای نگهبان است چراکه این شورا نهادی است که حافظ اجرای صحیح قانون اساسی در نهادها و حوزه‌های مختلف کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برهمین اساس ضرورت دارد تا شورای نگهبان به صورت فعال و گسترده بر حسن اجرای قانون اساسی بر بخش‌های مختلف کشور نظارت داشته باشد.

جعفری به افراد تشکیل‌دهنده شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: این شورا متشکل از شش فقیه اسلام‌شناس، عادل و زمان‌شناس و شش حقوقدان است که این ترکیب عالی شرایط مساعدی را برای عمل و انجام وظایف این شورا فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در هر استانی دارای یک دفتر نظارت بر انتخابات است، افزود: برای برگزاری انتخابات سالم و قانونمند در هر استانی شورای نگهبان دفتر نظارت بر انتخابات تشکیل می‌دهد که امور استان‌ها را انجام می‌دهد و ابطال یا تایید انتخابات را تعیین کند.

جعفری، بسترسازی برای انجام یک انتخابات سالم و قانونی را مهمترین وظیفه دفاتر نظارت شورای نگهبان در استان‌ها دانست و تصریح کرد: این دفاتر چندماه قبل از انتخابات فعالیت خود را آغاز کرده و در روز انتخابات با نظارت خود ضامن اجرای صحیح انتخابات هستند و در هنگام اعلام نتایج تایید یا ابطال انتخابات را برعهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری صحیح و قانونی انتخابات‌ مختلف در استان می‌توان گفت که دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان در چهارمحال و بختیاری عملکرد مطلوب و خوبی در این راستا داشته است.

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول