اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی زیر میز هم بستر مرهم دردهای بیمار می‌شود

دست‌های زیرمیزی و پول‌های رومیزی از بیماران

خبرگزاری فارس: گریه در اینجا بیداد می‌کند، ناامیدی در چشمانشان برق می‌زند، التماس شده کار هرروزشان، آری اینجا سر گردنه است در گلوگاه مراکز بهداشتی و درمانی، گردنه‌ای که نه مثل صخره سفت و محکم باشد بلکه این گردنه حکم همان گردن بیمارانی که در چاله‌ ناامیدی بیماری خویش، پزشک را جانشین خدایی می‌دانند، است.

دست‌های زیرمیزی و پول‌های رومیزی از بیماران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، زیرمیزی گرفتن پزشکان که به راحتی امروز شکل قانونی به خود گرفته در اصل اعتراض آشکار جامعه پزشکی به تعرفه‌های کم پزشکی است که دولت حاضر به افزایش و سرمایه‌گذاری جدی در بخش سلامت به خاطر نگاه هزینه‌بر به آن نیست.

قانونی کردن زیر میزی پزشکان که در چه شرایطی باید گرفته شود یا موجودیت داشته باشد یا خیر مسئله‌ای است که به طور حتم باید به آن پرداخت زیرا در فضای کنونی هر پزشکی که زورش برسد پول بیشتری از بیمار دریافت می‌کند.

برخی از مسئولان پزشکی با وجودی که به صراحت و شفاف زیرمیزی را در مطب‌ها، بیمارستان‌‌های خصوصی و حتی دولتی مشاهده می‌کنند، اما به شدت جبهه می‌گیرند.

یک پزشک مسئول اصفهانی در این ارتباط اعلام کرد: «بسیار وحشتناک است که می‌گویند زیر میزی وجود ندارد در صورتی که از کره مریخ نیامده است» .

موضوع زیر میزی گرفتن پزشکان هیچ جا ثبت قانونی نشده است، اما بهتر از هر قانون دیگری به اجرا درآمده و با نرخ‌های کلان بر اساس شهرت جراح، پولدار بودن خانواده مریض، خصوصی یا دولتی بودن مرکز درمانی و حتی نوع بیماری فرد سنجیده و دریافت می‌شود.

به دنبال اجرایی کردن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها فضایی برای گران شدن تمام خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی پزشکی باز شد به گونه‌ای که اگر وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه به هر دلیل تمایلی به افزایش تعرفه برخی خدمات نداشتند به راحتی اتحادیه‌ها دست به کار شدند و به صورت صنفی اقدام به بالا بردن تعرفه‌ها کردند و مسرور از اینکه برای نخستین بار مردم هیچ اعتراضی نکردند چون متوجه شدند که دولت وقتی حاضر به ارائه سوبسیدی نباشد انتظاری از بخش‌های خصوصی نیست، این گفته‌های یکی دیگر از پزشکان مسئول کشوری است که بی‌توجه به درآمد اکثر خانواده‌های ایرانی از افزایش تعرفه‌ها سخن می‌گوید.

عضو هیئت تجدید نظر و هیئت مدیره نظام پزشکی استان اصفهان در ارتباط با زیرمیزی گفت: من نمی‌دانم زیرمیزی را به چه چیز می‌گویید بهتر است که این موضوع را این‌گونه برای شما توضیح بدم، به عنوان مثال دولت زمانی که حق‌العمل را 35 k (ضریب تعرفه پزشکی) در نظر می‌گیرد و بیمه‌ها به راحتی می‌گویند تنها قادر به پرداخت هزینه  تا 25 k هستند، پزشک مابه‌التفاوت آن را از بیمار دریافت می‌کند که این زیرمیزی نیست.

هوشنگ پاک‌صاد ادامه داد: زیرمیزی زمانی است که پزشک بالاتر از تعرفه 35 k دریافت کند که به ندرت این کار صورت می‌گیرد و اگر شاهد آن باشیم مطب پزشکان بین سه تا شش ماه تعطیل و یا حتی به طور کامل از طبابت محروم می‌شوند.

عضو نظام پزشکی استان اصفهان نیز گفت: زیرمیزی یک پدیده شوم است که باید حذف شود اما برای حذف آن باید اقداماتی انجام شود.

حسین ایقاعی با اشاره به اینکه زیرمیزی جنبه‌های بد و منفی بسیاری دارد، اما اینکه یک سیستمی تعریف شده باشد که به عنوان مجری یک آنالیز روی تعرفه‌های پزشکی داشته باشد هنوز وجود ندارد و اظهار کرد: در این وضعیت که هیچ کس به وظیفه خود عمل نمی‌کند، حق ناداده را به صورت زیرمیزی از بیماران باید گرفته شود.

* پاسخ تأمل برانگیز وزیر بهداشت به زیرمیزی گرفتن پزشکان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به منظور افتتاح نخستین پلی کلینیک فوق تخصصی بانوان به اصفهان سفر کرده بود در حاشیه این برنامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد وضعیت زیرمیزی گرفتن پزشکان و نحوه برخورد مسئولان بهداشت و درمان با این دسته از پزشکان پاسخ طنزآمیز داد که نه تنها خنده‌ای به دنبال نداشت بلکه جای تأمل و تدبر را به دنبال دارد.

مرضیه وحید دستجردی در پاسخ به اینکه چرا با وجودی که زیرمیزی گرفتن پزشکان بسیاری از خانواده بیماران را به زیر خط فقر کشانده، اما همچنان شاهد آن در عرصه بهداشت و درمان هستیم و اقدامی شایسته‌ای در این عرصه انجام نمی‌شود، وی خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خنده گفت: «مگر در اصفهان زیرمیزی هم وجود دارد».

این نوع پاسخ دادن از سوی بالاترین مقام مسئول بهداشت و درمان کشور که باید خود را موظف به پاسخ دادن علمی در مقابل هر گونه پرسشی نسبت به حوزه سلامت بداند و نگاه دقیق و همه‌جانبه‌ای نسبت به چالش‌های این حوزه داشته باشد قابل تأمل و بحث برانگیز است.

در جامعه کنونی پزشکی کسی بر زیرمیزی گرفتن پزشکان هیچ شک و شبهه‌ای ندارد و این مقوله را بارها در سخنرانی‌های متعدد و مصاحبه‌های مختلف رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در نقطه اوج حوزه سلامت استان قرار دارد، شاهد بودیم و این در حالی است که اعضای کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای نظام پزشکی اصفهان و حتی کشور به موضوع زیرمیزی اقرار و از سوی رسانه‌های مختلف به آن اشاره و تاکید شده است .

* مقابله با زیرمیزی تنها با کمک مردم امکان‌پذیر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکانی اصفهان با اشاره به اینکه موضوع زیرمیزی بیشتر در بخش جراحی مشاهده شده است و در رشته‌های داخلی مثل ریه و اطفال همچنین مسئله‌ای وجود ندارد، اظهار داشت: در صورتی که مشخص شود به عنوان مثال یک عضو هیئت علمی اقدام به زیرمیزی پزشکان کرده است، مانع ارتقا علمی آن می‌شویم.

شاهین شیرانی ادامه داد: به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه با پزشکانی که اقدام به دریافت زیرمیزی می‌کنند، برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: به منظور پیشگیری، شناسایی و ممانعت از فعالیت این دسته از پزشکان، نیروهایی برای بازرسی به بیمارستان‌های ارسال کردیم که این کار را نیز از بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان همچون کاشانی و الزهرا (س) آغاز کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان که یکی از مباحث فلسفی پزشکی را وجود اطلاعات نابرابر بین بیمار و پزشک دانست، گفت: هیچ‌گاه یک بیمار به اندازه یک پزشک اطلاعات ندارد و همین مسئله شاید سبب ایجاد مسئله‌ای به نام زیرمیزی شده است.

یکی از پزشکان اصفهان در این ارتباط گفت: اعتراف پزشکان به مقوله زیر میزی مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت بلکه موضوع قابل توجهی که بار فاجعه را نشان می‌دهد.

سهیلا چنگیزی ادامه داد: اگر به یک وکیل پیشنهاد زیرمیزی یا رشوه را بدهی نوعی توهین به خود می‌داند و از گفت‌وگو با طرف مقابل دست می‌کشد در صورتی که در جامعه پزشکی، مریض به راحتی می‌گوید حق زیرمیزی شما چقدر است؟

وی گفت: پشت در اتاق عمل بیمارستان نجف‌آباد مشاهده کردم که بیماری را به خاطر واریز نکردن دو میلیون تومان حق زیرمیزی پزشک جراح، نگهداشته بودند.

این پزشک گفت: اگر قرار باشد که در زمینه زیر میزی و تفاوت قیمت پزشکان بخش دولتی و خصوصی صحبت کنم فشارهایی از سوی حاکمان بر من می‌شود که آسایش زندگی را از من می‌گیرد.

* بیماران و زیر میزی که به ناچار پرداخت کردند

احمد نیک نام در ارتباط با پرداخت زیرمیزی گفت: برای عمل دست برادرم به بیمارستان کاشانی مراجعه کردم و چون فهمیدم که 200 هزار تومان می‌گیرند تا توسط رزیدنت‌ها این جراحی انجام شود به طور شخصی به پزشک علاوه بر حق‌العمل، 200 هزار تومان پرداخت کردم.

مرضیه حاجی بابایی که به خاطر بیماری مادرش به بیمارستان مراجعه کرده بود، گفت: مادرم از درد کیسه صفرا، آنچنان به خود می‌پیچید که پرسان پرسان با پزشک متخصصی آشنا شدیم که به هنگام مراجعه گفت: بالاخره حاج آقا هم باید برای خانومشان کاری انجام دهند تا بتوانیم آن را عمل کنیم.

پدر پیری که با تقلیل رفتن سنش، رمق زانوهایش را هم از دست داده بود و به خاطر اینکه دیگر توان راه رفتن نداشت برای معالجه به بیمارستان سینا مراجعه کرده بود تنها 8 میلیون تومان حق زیرمیزی داد که در مجموع 11 میلیون تومان حق عمل خود را اعلام کرده بود.

دیگری فرد حادثه دیده‌ای بود که به خاطر تصادف، استخوان ران وی از لگن جدا شده و هنگامی که برای انجام جراحی به بیمارستان سینا مراجعه کرده بود تنها سه میلیون تومان حق زیرمیزی پرداخت و علاوه بر آن 500 هزار تومان هزینه عمل جراحی وی شده بود.

ریحانه مولایی بیمار دیگری گفت: برای جراحی زیبایی بینی (رینو پلاست) به بیمارستان بهارستان مراجعه کردم که  500 هزار تومان حق زیرمیزی و 400 تومان حق‌العمل به پزشک خود دادم.

بیمار که مات و مبهوت به منشی پزشک خود می‌نگریست که می‌گفت: شما از بازار پزشکان خبر ندارید که پرداخت 800 هزار تومان برای حق زیرمیزی یک جراحی سرطان سینه را مازاد می‌دانید.

این منشی پزشک متخصص زنان و زایمان هم همچون سایر مردم عادی شدن یک خطا را توجیه مناسبی برای آن دانست هر چند نسبت به گفته خود مطلع نبود.

همراه یکی از بیماران که مبتلا به بیماری صفرا بود، گفت: از آنجایی که دستگاه‌های ای آر سی پی در اصفهان تنها در دو بیمارستان الزهرا و  سپاهان وجود دارد و به دلیل خرابی این دستگاه در بیمارستان دولتی، مجبور به مراجعه در بیمارستان سپاهان شدیم که به هنگام ویزیت قرار شد 700 هزار تومان تنها برای استفاده از دستگاه، قبل از پذیرش رسمی بیمار در بیمارستان پرداخت شود و به خاطر هزینه عمل، دو میلیون تومان هزینه دهیم که به خاطر بالا بودن هزینه مجبور شدیم که حداقل چهار ماه تا درست شدن دستگاه مورد نظر در بیمارستان دولتی صبر کرده و سپس بیمار خود را در حالت اورژانسی عمل کنیم.

به گزارش فارس، همه این بی عدالتی‌ها در مراجعه بیماران به پزشکان در صورتی که است که بیمار پس از خداوند تنها امید به دست توانای پزشکانی دارد که قسم خورده‌اند تا آخرین توان خود برای نجات جان بیمار تلاش کنند، اما در دنیای امروزی و برای کسب درآمد بیشتر قسم‌نامه خود را نیز زیر پا می‌گذارند، البته ناگفته نماند که نمی‌توان مقصر اصلی را پزشکان دانست زیرا دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه که تنها به بیان افتخارات خود بسنده کرده‌اند باید راهگشای این مشکل و هزاران مشکل دیگر باشند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول