اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اشتیاق عمومی برای خرید مرغ‌های 4700 تومانی در سراب

آیا مرغ دولتی به همه سفره‌ها راه می‌یابد

خبرگزاری فارس: تولید گوشت مرغ در کشور از چند سال پیش با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده اما این روزها افزایش قیمت گوشت مرغ به حدی رسیده که صدای مردم را درآورده است.

آیا مرغ دولتی به همه سفره‌ها راه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، تولید گوشت مرغ در کشور از چند سال پیش با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده و اکنون پس از گذشت این سال‌ها مشکل نوسان قیمت این فرآورده غذایی همچنان ادامه دارد و مردم برای تهیه آن با قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شوند.

از سویی خرید فراورده‌های گوشتی و پروتئینی جزو ضروریات سبد خرید خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود و نوسان قیمت می‌تواند بر قدرت خرید مردم تأثیر بگذارد و اقتصاد خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. اما این روزها افزایش قیمت گوشت مرغ به حدی رسیده که صدای مردم را درآورده است. بسیاری از اقشار متوسط جامعه از این افزایش قیمت ناراضی‌اند و قادر به خرید نیستند. تولیدکنندگان هم با اظهار اینکه قیمت نهاده‌های دامی هزینه تولید را بالا برده، از افزایش قیمت حمایت می‌کنند. آنان معتقدند در صورتی که قیمت گوشت مرغ افزایش نیابد، دیگر تولیدکننده‌ای باقی نخواهد ماند تا محصولی به بازار عرضه کند.

ماه مبارک رمضان در پیش است و مردم تلاش می‌کنند تا سبد خانوارهای خود را از مواد غذایی مورد نیاز پر کنند در این میان چند روزی است که اداره صنعت، تجارت و معدن یا همان بازرگانی سابق متولی نظارت بر توزیع مرغ‌های با قیمت دولتی است.

صف‌های طویل مردم در مقابل فروشگاه‌های توزیع مرغ نشان از دغدغه خاطر شهروندان در تامین مرغ مورد نیاز خانوارهای خود است.

در شهرستان سراب نیز توزیع مرغ دولتی شهروندان را به تکاپو انداخته تا با تلف کردن ساعت‌هایی از وقت خود بتوانند مرغ‌های ارزان قیمت البته ارزان‌تر از قیمت بازار تهیه کنند.

داود رفیقی رئیس اداره صنعت، تجارت و معدن سراب به خبرنگار ما گفت: علت اینکه مرغ‌های دولتی در سراب تنها در یک فروشگاه عرضه می‌شود به خاطر آن است که تنها نمایندگی آراز مرغ در سراب همین فروشگاه است.

رفیقی در تکمیل این مطلب ادامه داد: کار توزیع مرغ‌های دولتی در استان به دو شرکت آذرمرغ و آراز مرغ واگذارشده و توزیع مرغ‌های دولتی در تبریز از سوی آذرمرغ و در شهرستان‌ها توسط آراز مرغ صورت می‌گیرد.

وی در عین حال گفت: به احتمال زیاد یک فروشگاه نمایندگی آذرمرغ نیز به توزیع مرغ‌های دولتی در سراب افزوده خواهد شد.

رفیقی از تلاش مسئولان برای تثبیت قیمت مرغ در 4700 تومان خبر داد.

یک شهروند سرابی که ساعاتی را در صف مرغ گذارنده بود گفت: علت رغبت عمومی برای خرید این مرغ‌ها عدم داشتن تضمین و اعتماد در زمینه توزیع دراز مدت این نوع مرغ‌هاست.

رضا شهروند دیگر با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان از مسئولان مربوطه خواست تا تمهیدات لازم را برای توزیع مرغ دولتی در طول ماه مبارک به عمل آورند.

باقر محمودی شهروند دیگر سرابی با انتقاد از این نوع توزیع مرغ یادآور شد: این گونه موارد مقطعی بوده و مسکن کوتاه‌مدت محسوب می‌شوند.

وی راهکار خود را کمک و حمایت دولت از مرغداری‌ها برای پایین آمدن هزینه تمام شده محصول عنوان کرد، کاری که در کشورهای همجوار صورت می‌گیرد.

شهروند دیگری در مورد اشتیاق مردم برای تهیه مایحتاج پروتئینی خود اظهار کرد: مرغ هم‌اینک به عنوان منبع عمده تامین پروتئین بدن بسیاری از خانواده‌هاست چراکه گوشت قرمز گران‌تر است.

جعفر یاقوتی شهروند دیگر گفت: فروش مرغ بیشتر و ارزان به جای فروش مرغ کمتر و گران‌تر یک روش ربودن پول مردم است مردم عزیز به نظر بنده مواد و لوازم مورد نیاز خود را به‌روز خرید کنند.

وی افزود: چون اگر تقاضا در بازار کم شود و عرضه زیاد باشد قیمت خود به‌خود پایین خواهد آمد و به جای اینکه در یخچال نگهداری شود و بابت نگهداری گوشت و مرغ در یخچال که هزینه برق نیز به آن اضافه خواهد شد در نتیجه قیمت تمام شده مواد گوشتی بالا خواهد رفت.

به هر حال با وجود اینکه ماه مبارک رمضان در پیش است و تامین و ذخیره آذوقه غذایی خانوارها از مهم‌ترین دغدغه آنهاست، انتظار می‌رود تا با تمهیدات انجام یافته مشکلی در این رابطه پیش نیاید و مسئولان استانی نیز با برنامه‌ریزی مناسب صف‌های طویل مرغ را با عقد قراردادهای چندجانبه و یا سهمیه‌بندی کوتاه‌تر کنند.

اما این نکته هم قابل توجه است که طبق شنیده‌ها در مدت یک هفته 26 تن مرغ دولتی در سراب خریداری شده است، بهتر است شهروندان با تامین احتیاجات واقعی خود اجازه دهند تا همگان امکان تهیه مرغ دولتی را داشته باشند، تلنبار کردن این مرغ‌ها در یخچال‌های خانگی معنایی جز ترجیح منافع خصوصی به منافع عامه مردم نخواهد داشت.

در حال حاضر قیمت مرغ آزاد در سراب بین 6 هزار تا 6500 تومان در نوسان است.

انتهای پیام/آ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول