اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باقری در گردهمایی بزرگ مبلغین-2:

جمهوری اسلامی ایران بازیگر فعال عرصه بین‌المللی است

خبرگزاری فارس: معاون امور بین‌الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی بازیگر فعال در عرصه بین‌المللی است به همین منظور گفت‌و‌گوها کاری مطلوب تلقی می‌شود و راهبرد ایران در حال حاضر تهدیدزدایی است.

جمهوری اسلامی ایران بازیگر فعال عرصه بین‌المللی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی باقری در گردهمایی بزرگ مبلغان اعزامی در ماه رمضان امسال که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد در پاسخ به سئوالات مبغان اظهار کرد: صدا و سیما آمادگی خود را برای پخش مستقیم گفت‌وگوها اعلام کرده بود اما مذاکرات طرف دومی نیز دارد که باید نظر آنها را جویا شد ضمن اینکه در آخرین دور گفت‌وگوها نیز چارچوب طرح جمهوری اسلامی و نقد فنی و حقوقی ایران به پیشنهادات طرف‌های غربی در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده است.

سئوال دیگری که از باقری شد در خصوص اقدامات پیشگیرانه جمهوری اسلامی در خصوص تبدیل نشدن کردستان عراق به پایگاه جدید منافقان بود و معاون امور بین‌الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سئوال گفت: فرهنگ کردی قرابت دیرینه‌ای با ایران زمین دارد به همین منظور نظام تلاش کرده است که پیوند میان ملت ایران با مردم کرد برقرار بوده و موجب پیشرفت هر دو طرف شود بنابراین در حال حاضر نیز بخش عمده‌ای از تبادلات اقتصادی ایران و عراق در همین منطقه صورت می‌گیرد.

وی افزود: این مسئله فضا را برای بیگانگانی که قصد حضور شیطنت‌آمیز دارند نامساعد می‌کند ضمن اینکه اسرائیل رژیمی منفور در منطقه محسوب می‌شود و نمی‌تواند در اینجا حضور یابد.

باقری در خصوص نقش رئیس جمهور در مسائل هسته‌ای ابراز کرد: این مسئله صرفا فنی نبوده و تنها مختص سازمان انرژی اتمی ایران نیست، زیرا بستر اصلی رویارویی نظام سلطه و جمهوری اسلامی محسوب می‌شود بنابراین دستگاه‌های مربوطه نشست‌های مشترکی برگزار کرده و قرار شد همه این نهادها در قالب دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که زیر نظر مقام معظم رهبری است به تبادل نظر بپردازند و تصمیمات کلان و راهبردی نیز پس از تصویب توسط رهبری و ریاست جمهوری اعمال می‌شود بنابراین رئیس جمهوری در تصمیمات هسته‌ای نقش مهمی دارد.

سئوال بعدی از باقری در خصوص سفر محمد مرسی، منتخب مردم مصر به عربستان سعودی بود که وی در پاسخ به آن گفت: سیاست‌مداران در چارچوب منافع خود حرکت کرده و این سفر نیز علی‌القاعده بر همین مبنا صورت گرفته است، زیرا مصر کشوری مستقل است و بنا بر تشخیص خود اقدامات را صورت می‌دهد.

معاون امور بین‌الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص پیش‌بینی روند مذاکرات هسته‌ای گفت: باید توجه داشت که در مذاکرات استانبول باید به یک دستور کار برای مذاکرات جلیلی و اشتون برسیم و چنانچه این روند با حسن نیت طرفین ادامه یابد، این دستور کار مشخص تحقق می‌یابد.

اقدامات ضددینی در آذربایجان موضوع سئوال بعدی از باقری بود که وی در جواب به این پرسش گفت: تعاملات دولت ایران و آذربایجان به گونه‌ای است که مسائل نگران‌کننده مطرح می‌شود، اما برخی عرصه‌ها در سطح دولتی جایگاهی نداشته و باید در حوزه‌های دیگر به دنبال اصلاح یا حل آنها بود.

وی افزود: دولت‌های ایران و آذربایجان تعاملات خوبی با یکدیگر دارند و دیدارهایی در سطوح مختلف صورت می‌گیرد اما نکته حائز اهمیت، هوشمندی در روابط فی مابین است زیرا سران رژیم صهیونیستی پس از جنگ 33 روزه به دنبال فعالیت در مناطقی هستند که بیشترین تاثیر را بر ایران بگذارند بنابراین نباید بهانه را برای فراهم ساختن بستر لازم به منظور حضور صهیونیست‌ها در آذربایجان فراهم کنیم.

باقری در خصوص طولانی شدن گفت‌وگوهای هسته‌ای بیان داشت: ما صرفا به این مذاکرات بسنده نمی‌کنیم به طوری که هم‌اکنون موضوع گفت‌وگوها تامین سوخت 20 درصد است، یعنی با اقدامی فنی از سوی نظام، عرصه گفت‌و‌گوها وارد مرحله جدیدی شده و این مسئله نشان دهنده توانمندی جمهوری اسلامی در تغییر موضوعات است.

اعدام برخی از اتباع ایرانی در عربستان سعودی و پیگیری این امور توسط جمهوری اسلامی موضوع سئوال بعدی از باقری بود که وی پاسخ داد: وزارت خارجه معاونت ویژه‌ای در این زمینه دارد و جزئیات این امر باید توسط این وزارتخانه اعلام شود.

معاون امور بین‌الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص لزوم مذاکرات هسته بیان داشت: جمهوری اسلامی به دنبال بازیگری فعال‌تر در عرصه بین‌المللی است به همین منظور گفت‌و‌گوها کاری مطلوب تلقی می‌شود، اما نباید وارد سناریوهای طراحی شده دشمنان شویم بنابراین راهبرد ایران در حال حاضر تهدیدزدایی بوده و سانتریفیوژهای فعال در ایران منشأ خدمات گسترده‌ای به مردم شده است.

وی افزود: نفس گفت‌وگو امری منکر نبوده و چنانچه چارچوب مذاکرات بر اساس رهنمودهای امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری باشد، در عین پایداری به اصول، پیشرفت نیز نصیب ملت ایران می‌شود و فشارهای کنونی دشمنان نیز به دلیل همین پیشرفت‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ر10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول