اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده علوم انسانی اردبیل:

توسعه علوم انسانی سعادت‌آفرین است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: توسعه رشته‌های علوم انسانی راه سعادت و ترقی جامعه را نشان می‌دهد و باید توسعه متوازن علوم انسانی در کنار سایر علوم اتفاق بیفتد.

توسعه علوم انسانی سعادت‌آفرین است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رضا عبدی عصر امروز در گردهمایی مدیران و مسئولان پژوهشی مؤسسات و مراکز علمی، دانشگاهی اردبیل اظهار داشت:‌ هر چند امروز گرایش به سمت علوم و فنون روزآمد و مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید بیشتر است اما باید این واقعیت را بپذیریم که توجه به علوم انسانی در حقیقت اصالت‌آفرین است و سبب تعهد و اخلاص عمل می‌شود.

وی با اعلام این‌که قدرت و دستیابی به فناوری‌های جدید مبنای ظلم و تعدی می‌تواند باشد، تصریح کرد: اگر به سمت علوم توصیه شده نظام غرب حرکت کنیم به یقین ظلم و تاریکی جامعه را فرا می‌گیرد در حالی که گرایش به سمت علوم انسانی به سعادتمندی و دوری از هرگونه خطا و گناه در جامعه کمک می‌کند.

عبدی موضوع جنبش نرم‌افزاری را یادآور شد و خاطرنشان کرد: پس از درنوردیدن مرزهای علمی و قدم گذاشتن به آن سوی مرز، تولید علم در حقیقت جنبش نرم‌افزاری و علوم و فنون جدید لقب گرفته است به طوری که با تکیه بر این جنبش می‌توانیم از شکل استفاده صرف و مصرف‌گرایی علوم خارج شده و مرزهای علم و کسب مهارت را درنوردیم.

این مسئول با تشبیه این مسئله به مراحل مختلف تحصیل و گذر از سطوح مختلف تحصیلات دانشگاهی اضافه کرد: جنبش علم تلاش برای کسب نهایت علم و رسیدن به مرز مهارتی است که همه با گذر از مرز دانش می‌توانند به آن برسند که گاه بشریت به آن نیز قانع نشده و به دنبال علوم و فنون جدید است.

وی با اعلام این‌که در نظام تحصیلات آکادمیک دانشگاهی مطرح شدن موضوع جنبش نرم‌افزاری و علوم و فنون جدید و احیای رشته‌های علوم انسانی می‌تواند جایگاه علمی ما را نیز اعتلا دهد، بیان کرد: بحث تاریخی موضوع علم در کشورمان مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه حرکتی ارزشمند است که می‌توان گفت جامعه ما را در قرن‌های اخیر به سرآمد تولید علم و دانش مدرن مجهز کرده است.

به گزارش فارس، رئیس دانشکده علوم انسانی اردبیل به آسیب‌ها موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: از زمان‌های دور دشمنان این ملت فرهنگ دوست سعی کردند با آتش زدن کتاب‌ها و ترور دانشمندان ما از توسعه علمی ممانعت کنند به طوری که ما در دوره قاجار با یک نادیده‌انگاری و بهت علمی روبه‌رو بودیم و در دوره معاصر انقلاب اسلامی دوره آگاهی و جبران خلأهای تاریخی به وجود آمده است.

عبدی افزود: در شرایط کنونی هزاران محقق در یک حرکت تاریخی سعی می‌کنند بستر علم و تقویت زمینه‌های مناسب را در این مورد فراهم آورند اما توجه صرف به کمیت‌ها آسیب‌آفرین است.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: هر چند کشورمان در تکاپوی علمی سعی می‌کند به عظمت واقعی و جبران خلأهای گذشته دست یافته و آسیب‌ها را دور کند اما توجه به کمیت‌ها می‌تواند نگران‌کننده و آسیب‌آفرین باشد که در این زمینه شایسته است تدبیری لازم برای کیفی‌سازی علوم و فنون جدید و تحصیلات دانشگاهی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول