اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یکی از مسئولان کنگره علوم انسانی اسلامی خبر داد

ارسال 400 مقاله به کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی

خبرگزاری فارس: مسئول کمیسیون نقد علوم انسانی متداول کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: بیش از 400 مقاله به زبان انگلیسی به همایش جنبی کنگره علوم انسانی اسلامی ارسال شده است.

ارسال 400 مقاله به کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام سید احمد رهنمایی در نشست خبری همایش جنبی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که صبح امروز در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی سی و یکم اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود و به همین منظور همایشی به زبان انگلیسی در روز دوم خردادماه و در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام مقالات پذیرفته شده در این همایش با محوریت نقد علوم انسانی متداول مورد توجه ارزیابان قرار گرفته و به همین دلیل برای تقدیر بهتر از نویسندگان، همایشی مستقل برگزار خواهد شد.

مسئول کمیسیون نقد علوم انسانی متداول کنگره علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه این همایش در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود خاطر نشان کرد: علاوه بر میهمانان خارجی، تعداد زیادی از پژوهشگران مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این همایش سخنرانی کرده و مقالات خود را ارائه خواهند داد.

وی بیان داشت: در روز برگزاری این همایش، برنامه‌های متنوعی مانند سخنرانی افتتاحیه توسط پروفسور «لگن هاوزن» که از اساتید مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) است ارائه می‌شود ضمن اینکه برخی از پژوهشگران ایرانی نیز سخنرانی خواهند کرد.

رهنمایی با اشاره به ارائه هفت مقاله به زبان انگلیسی در این همایش گفت: میزگردی با حضور تعدادی از کارشناسان ایرانی و خارجی و با محوریت علوم انسانی برگزار خواهد شد و پایان بخش این سمینار یک روزه سخنرانی آیت‌الله مصباح‌یزدی است که به طور همزمان، ترجمه انگلیسی آن نیز ارائه می‌شود.

مسئول کمیسیون نقد علوم انسانی متداول کنگره علوم انسانی اسلامی از برگزاری پیش جلسه‌ای برای این کنگره در تهران خبر داد و افزود: محور این پیش‌جلسه، گفتمان آزاد با موضوع علوم انسانی خواهد بود که تعدادی از کارشناسان از قم نیز در این جلسه شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: کارشناسان شرکت‌کننده در این جلسه از میان روحانیون مسلط به زبان انگلیسی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور خواهند بود که در کنار کارشناسان خارجی به سخنرانی خواهند پرداخت.

رهنمایی با بیان اینکه بیشتر مقالات توسط کارشناسان و روحانیون مسلط به زبان انگلیسی شاغل در مؤسسه امام خمینی(ره) ارائه می‌شود گفت: در نظر داریم که این برنامه را ضبط کرده و در شبکه‌های انگلیسی‌ زبان جمهوری اسلامی ایران پخش کنیم.

مسئول کمیسیون نقد علوم انسانی متداول کنگره علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: محورهای اساسی این کمیسیون شامل نقد مبانی علوم انسانی در پنج حوزه مانند مبانی معرفت‌شناختی، مبانی ‌انسان‌شناختی، مبانی روش‌شناختی و مبانی ارزش‌شناختی است.

وی با بیان اینکه برخی از این مبانی برگرفته از علوم انسانی غربی هستند که مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهند گرفت گفت: در محور دوم به پیامدهای علوم انسانی متداول در جهان و کشورهای اسلامی پرداخته می‌شود تا عوارض صحیح یا غیر صحیح آن مورد موشکافی قرار گیرد.

رهنمایی افزود: برای تدوین این مقالات، اصول و معیارهای خاصی در نظر گرفته شده و این مسائل در جلسات شورای علمی کنگره بیان شده‌اند که اساسی‌ترین آنها، بررسی تحول علوم انسانی در مقالات است تا بتوان راهکارهای لازم را برای ایجاد یک تحول شگرف در علوم انسانی یافت.

مسئول کمیسیون نقد علوم انسانی متداول کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به ارسال بیش از 600 چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره عنوان داشت: در این میان 400 مقاله دریافت شده و 150 مقاله نیز توسط دبیرخانه پذیرفته شدند.

وی خاطر نشان کرد: کارشناسان کشورهای اسلامی که تحصیلات خود را در غرب گذرانده‌اند در این کنگره شرکت کرده‌اند و علاوه بر آن، اندیشمندانی نیز از ممالک غربی مانند آمریکا و کشورهای اروپایی، مقالات خود را به این کنگره ارسال کرده‌اند.

رهنمایی گفت: امیدواریم برگزاری این کنگره موجب هم‌اندیشی بهتری در زمینه علوم انسانی شده و روند تحول در این علوم با سرعت بیشتری ادامه یابد.

مسئول کمیسیون نقد علوم انسانی متداول کنگره علوم انسانی اسلامی تعداد کمیسیون‌های این کنگره را هفت مورد اعلام کرد و بیان داشت: در هر کمیسیون مقالات گوناگونی مورد بررسی قرار گرفتند که برخی از آنها در زمان برگزاری، ارائه خواهند شد.

وی با اشاره به ارزیابی‌های مختلف بر روی مقالات دریافت شده افزود: کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور آیت‌الله صادق لاریجانی در تهران افتتاح می‌شود و در نوبت عصر نیز آیت‌الله مصباح‌یزدی سخنرانی خواهند کرد.

رهنمایی ادامه داد: کمیسیون‌های مختلفی چون «نظریه‌های ممتاز در علوم انسانی اسلامی»، «کاربردی‌سازی علوم انسانی اسلامی» و «رویکردهای رایج به علوم انسانی اسلامی در جهان اسلام» در این کنگره فعال بوده و هر یک از آنها مقالات گوناگونی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول