اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارگردان جوان تئاتر کرج:

تئاتر استان البرز به حمید سمندریان مدیون است

خبرگزاری فارس: یک کارگردان جوان تئاتر کرجی گفت: تئاتر و هنر نمایش در استان البرز به مرحوم حمید سمندریان مدیون است.

تئاتر استان البرز به حمید سمندریان مدیون است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج،‌ چندی پیش اواسط اردیبهشت ماه سال جاری برای نخستین بار تئاتر شهری در مرکز استان البرز دایر شد.

در این سالن نمایش که برای نخستین‌بار در کلانشهر کرج با جمعیتی حدود 2 میلیون نفر احداث و به بهره‌برداری رسیده بود، یکی از کارگردانان جوان کشورمان که آموزش دیده کلاس‌های بازیگری استاد حمید سمندریان بود، نمایش رقص کاغذ پاره‌ها را به روی صحنه برد.

در هفتم خرداد سال جاری دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز خبری را منتشر کرد و گزارش داد: پس از حدود 2 هفته از افتتاح رسمی نخستین تئاتر شهر در مرکز استان البرز، یک گروه هنری البرزی نخستین نمایش خود را در این سالن به روی صحنه بردند. نمایشی که شامگاه شنبه (ششم خرداد) در تئاتر شهر کرج اجرا شد، رقص کاغذ پاره‌ها نام داشت که از سوی کارگردان جوان آن به حمید سمندریان از پیشکسوتان تئاتر کشور تقدیم شد.

سیاوش اسد هنرمند جوان کرجی کارگردان رقص کاغذ پاره‌ها بود که امروز در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در کرج اعلام کرد: نمایشنامه این اثر در کلاس‌های استاد سمندریان تدریس می‌شد که بالاخره بعد از چند سال موفق شدم این اثر که نوشته محمد یعقوبی است و خود از شاگردان حمید سمندریان بوده را به روی صحنه ببرم.

وی در همان دوره تئاتر خود را به پیشکسوت تئاتر ایران یعنی حمید سمندریان تقدیم کرد.

اسد درباره تاثیر این استاد تئاتر در توسعه هنرهای نمایشی شهرستان کرج می‌گوید: هنر تئاتر در کشورمان پیشینه‌ای به قدمت فرهنگ و تمدن ایران زمین دارد.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در سال‌هایی ما به این هنر توجه کافی نداشتیم و به همین دلیل آسیب‌های جدی تئاتر ایران متحمل شد، اما در سال‌های اخیر و با تلاش بزرگانی چون مرحوم سمندریان گام‌های ارزشمندی برای احیای هنر تئاتر در ایران برداشته شده است.

این هنرمند جوان البرزی افزود: به واسطه تلاش‌هایی که استاد سمندریان در این راه انجام داد، از سوی علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ ایران به نام پدر تئاتر کشور لقب گرفت و این عنوان به طور قطع برازنده استاد سمندریان بود.

اسد متذکر شد: تاثیر مرحوم سمندریان تنها در حوزه کارگردانی و یا بازگیری نیست و وی در حوزه‌های مختلف هنر تئاتر به کشور خدمت کرده که یکی از این بخش‌ها مربوط به تربیت نسلی مستعد، توانمند و با انگیزه است.

وی افزود: در استان البرز و شهرستان کرج نیز استاد سمندریان شاگردان بسیاری تربیت کرده و امروز بسیاری از هنرمندان جوان و حتی پیشکسوت تئاتر کرج در کلاس‌های درس این استاد گرانقدر به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تربیت شده‌اند.

کارگردان نمایش رقص کاغذ پاره‌ها با اشاره به تقدیر کار خود به سمندریان نیز گفت: به واسطه قدردانی برای تلاش‌هایی که ایشان برای آموزش هنرمندان جوان و با استعداد و همچنین توسعه هنرهای نمایشی در ایران انجام و به ویژه شهرستان کرج داشته، نمایش رقص کاغذ پاره‌ها را به وی تقدیم کردم.

اسد خاطرنشان کرد: البته نمایشنامه این تئاتر در کلاس‌های آموزشی استاد سمندریان به هنرجویان آموزش داده می‌شد و به نوعی نخستین ارتباط من با تئاتر در کلاس‌های ایشان بود و نمایشنامه را نیز در همین دوره‌ها انتخاب کردم.

وی تاکید کرد: بنابراین به عنوان یک عضو خانواده تئاتر لازم بود که کار خود را برای قدردانی به ایشان تقدیم می‌کردم و امروز مفتخریم که نخستین تئاتر در سالن تئاتر شهر کرج، اثری بود که به ایشان تقدیم شد.

این کارگردان جوان کرجی با اشاره به درگذشت پدر تئاتر ایران بیان داشت: فقدان پدر تئاتر ایران به طور قطع آسیب‌های بسیاری به تئاتر و هنرهای نمایشی کشور وارد خواهد کرد که هرگز جبران نخواهد شد.

اسد ادامه داد: ما از یک سو دیگر شاهد نمایش‌های کم‌نظیر و تاثیرگذار استاد سمندریان بر روی صحنه نخواهیم بود و از سوی دیگر جوانان مستعد، با انگیزه و پرتوان کشورمان نمی‌توانند تجارب ارزشمند پدر تئاتر ایران را به صورت مستقیم از ایشان فراگیرند.

وی در پایان متذکر شد: این امر نشان می‌دهد که فقدان و درگذشت استاد سمندریان به تئاتر کشور آسیب بسیاری وارد می‌کند، اگر چه تا به امروز جوانان بسیاری توسط پدر تئاتر ایران پرورش یافته‌اند که امیدواریم آنها جای خالی استاد را در آینده نزدیک پر کنند.

رابطه جالب عدد 22، تئاتر کرج و استاد سمندریان

لازم به توضیح است،‌ در تاریخ 22 اردیبهشت سال 91 نخستین تئاتر شهر در کلانشهر 2 میلیون نفری کرج راه‌اندازی شد، نخستین نمایشی که در این سالن اجرا شد، تئاتر رقص کاغذ پاره‌ها بود که به حمید سمندریان تقدیم شود و مراسم اختتامیه این نمایش در تاریخ 22 خرداد 91 برگزار شد و سرانجام اینکه استاد حمید سمندریان در تاریخ 22 تیر 91 به دیدار حق شتافت.

این رابطه عددی به طور قطع معنی‌دار نیست، اما می‌توان جالب توجه باشد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول