اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای ترویج بهتر تئاتر

نمایش میدانی می‌تواند بهترین تبلیغ برای تئاتر باشد

خبرگزاری فارس: یک کارگردان تئاتر گفت: به جای اینکه انتظار داشته باشیم مردم به تماشای تئاتر بیایند بهتر است تئاتر را به میان آنها ببریم و با کمک نمایش‌های میدانی مردم را با ماهیت زیبای تئاتر آشنا کنیم.

نمایش میدانی می‌تواند بهترین تبلیغ برای تئاتر باشد

رادمهر کشانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره شکل‌گیری تئاتر خیابانی اظهار کرد: اساس شکل‌گیری تئاتر خیابانی به منظور بیان صحبت‌هایی که امکان مطرح کردن آنها بر روی صحنه نبود، شکل گرفت و شامل نمایش‌هایی انتقادی درباره سیاست، حکومت و مسایل قومی و قبیله‌ای بود.

وی افزود: طریقه اجرای این تئاترها بدین شکل بود که چندین بازیگر بدون آنکه لباس خاصی پوشیده باشند و یا از موسیقی ویژه‌ای برای اجرای تئاتر خود استفاده کنند ناگهان در میان مردم اقدام به اجرای نمایش می‌کردند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: این افراد پس از بیان حرف‌ها و انتقادهای خود به کمک تئاتر سریع خود را در میان مردم گم می‌کردند تا از چشم مأموران و گزمه‌ها پنهان بمانند.

وی ادامه داد: با گذشت زمان این نوع تئاتر شکل و شمایل دیگری به خود گرفت و با اضافه شدن موسیقی، لباس خاص تئاتر و موارد دیگر به سمت و سوی تئاتر میدانی رفت.

کشانی با بیان اینکه این نوع تئاتر بعدها به شکل ارگانی در آمد، گفت: در آن زمان سازمان‌ها برای بیان مسایل درون ارگانی خود به حمایت مالی از برخی گروه‌های تئاتری برخاستند تا آنها تئاترهایی هم‌سو با سیاست داخلی این ارگان‌ها تولید کنند اما این نوع نمایش نیز نمی‌توانست به خوبی هنر تئاتر را معرفی کند.

وی با بیان اینکه در زمان حال نمایش خیابانی می‌تواند بهترین تبلیغ برای تئاتر باشد، تاکید کرد: در نوروز90 گروه تئاتری پژوهش مهر، 130 اجرای تئاتر خصوصی خیابانی درباره مکتب کمدی اصفهان داشت و اکنون نیز تئاتر خیابانی "مکتب اصفانیا" را آماده اجرا داریم که قرار است در تمام شهرهای استان اصفهان اجرا شود.

مسئول گروه پژوهش‌مهر اضافه کرد: از این پس گروه تئاتر پژوهش مهر قصد دارد به منظور ترویج بهتر تئاتر هر نمایشی که به صحنه برد، تئاتر میدانی برگرفته از این نمایش را نیز در سطح شهر اجرا کند تا بتوانیم از آنجا تماشاچی را به سمت و  سوی سالن‌های نمایش جذب کنیم.

وی ادامه داد: اجرای تئاتر خیابانی در فرهنگ‌سازی برای استقبال از تئاتر تأثیر بسیاری دارد و سبب می‌شود مردم با ماهیت تئاتر بهتر آشنا شوند و کم کم به سمت سالن‌های نمایش نیز روی آورند.

انتهای پیام/س20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول