اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور کتابخانه‌های نهاد عمومی کتابخانه‌ها خبر داد

راه‌اندازی کتابخانه مرکزی دیجیتال زبان فارسی

خبرگزاری فارس: معاون امور کتابخانه‌ها و کتابخوانان نهاد عمومی کتابخانه‌ها گفت: امسال کتابخانه مرکزی دیجیتال زبان فارسی در دستور کار قرار گرفته است.

راه‌اندازی کتابخانه مرکزی دیجیتال زبان فارسی

مجدالدین معلمی در حاشیه سفر به اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: فایل و نیکی کتابخانه دیجیتالی زبان فارسی با لحاظ کردن برقراری فضای امنیتی و حفظ حق و حقوق ناشران قابل توسعه و بهره‌برداری خواهد بود.

این مسئول به آسیب‌های حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: در کنار گرانی کاغذ، حوزه کتاب و کتابخوانی از معضل نشر کم کتاب‌های عامه‌پسند رنج می‌برد که امیدواریم با تقویت نظارت و ارزشیابی آسیب‌ها برطرف شده و گسترش چاپ و نشر کتاب‌های عامه‌پسند را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: حوزه نشر و کتابخوانی ما همچنان از نبود مشاوره کتابخوانی رنج می‌برد و ما در نهاد سعی می‌کنیم در حوزه شبکه کتابخوانان حرفه‌ای بخش مشاوره کتاب را نیز راه‌اندازی کنیم تا هر مخاطب به دنبال کتاب‌های مورد نظر خود برود.

معلمی تصریح کرد: ما باید کتاب‌ها را مطابق با سن، جنس و معلومات افراد طبقه‌بندی کنیم تا مخاطب به راحتی بتواند از فضای کتابخانه‌ای و کتاب‌های مورد نظر استفاده کند.

معاون امور کتابخانه‌ها و کتابخوانان نهاد عمومی کتابخانه‌ها یکی از تهدیدهای این حوزه را نیز نارسایی در بحث توزیع توصیف کرد و افزود: نظام توزیع و نشر کشور باید اصلاح شود که یکی از برنامه‌های جدی ما در سال جاری نظام‌مند کردن این بخش است.

وی توسعه کتابخانه‌های مجازی را بسیار ضروری توصیف کرد و ابراز داشت: این توسعه هرگز به معنای محدود شدن فعالیت کتابخانه‌های عمومی نیست بلکه معتقدیم در عصر معاصر ما منابع فکری، ارزشی و اعتقادی انقلاب اسلامی را می‌توانیم از طریق فضاهای مجازی و اینترنتی که سهل‌الوصول هستند به دنیا انتشار دهیم.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در احداث کتابخانه‌ها فقط نقشه و تیپ‌های کتابخانه‌ها را تهیه کرده و در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم تا به احداث کتابخانه‌ها همت کنند.

معلمی اولویت این نهاد را ساخت کتابخانه‌های بزرگ و مرکزی در شهرهای مختلف کشور توصیف کرد و گفت: ساخت و توسعه کتابخانه‌های کوچک سیاست ما نیست.

وی در خصوص پروژه‌های مهر ماندگار کتابخانه‌‌سازی در سراسر کشور نیز اذعان داشت: تا پایان دولت دهم اغلب کتابخانه‌های نیمه‌تمام و در حال احداث تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون امور کتابخانه‌ها و کتابخوانان نهاد عمومی کتابخانه‌ها متذکر شد: استان‌هایی نظیر سمنان، قم و خراسان جنوبی کتابخانه مرکزی ندارند که تلاش می‌کنیم به سرعت در این استان‌ها نیز در فضاهای 2 هزار مترمربعی کتابخانه مرکزی را دایر کنیم.

انتهای پیام/ن20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول