اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد مسکن فارس:

اجرای طرح هادی مانع مهاجرت روستائیان می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه تهیه و اجرای طرح هادی در روستاها باید به یک سند افتخار برای فعالیت‌های عمرانی این نهاد تبدیل شود، گفت: اجرای این طرح مانع مهاجرت روستائیان می‌شود.

اجرای طرح هادی مانع مهاجرت روستائیان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس، سید علی‌نقی لقمانی در جلسه هم‌اندیشی ناظران فنی اداره‌های بنیاد مسکن شهرستان‌های استان فارس با مهم توصیف‌کردن فعالیت در قالب نظارت‌های مستمر بر اجرای دقیق طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در مناطق روستایی گفت: طرح هادی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا شود که به یک سند افتخار برای بنیاد مسکن و مجریان خط مقدم آن تبدیل شود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس افزود: در مناطق روستایی اعتبارات مناسبی صرف تهیه و اجرای طرح هادی می‌شود و باید به این نکته توجه کنیم که محصول اجرای آن نیز باید به همان اندازه از کیفیت مناسبی برخوردار باشد.

به گفته وی، در بخش اجرای طرح هادی اعتبارات خوبی در سال‌های گذشته اختصاص یافته و ما انتظار داریم محصول این طرح‌ها نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، هرچند در بازدیدهای انجام شده از بعضی مناطق، کیفیت ارائه شده با رقم هزینه شده تناسب نداشته و ضروری است تا در این مورد جلسات هم‌اندیشی با ناظران و دیگر مسئولان پروژه‌ها در شهرستان‌ها تقویت شود.

وی از دست‌اندرکاران برگزاری این جلسات خواست تا محل برگزاری را در مکان پروژه‌های موفق و الگوی طرح هادی انتخاب کنند تا شرکت‌کنندگان در آن از مشخصات پروژه موفق بیشترین بهره را ببرند.

لقمانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن دارای تکالیف فنی و عمرانی بسیاری بوده که از حساسیت‌های خاص خود برخوردار شده و این نهاد متولی پروژه‌های بزرگی محسوب می‌شود که بخش عمران روستایی، مسکن، مسکن مهر و تملک اراضی را برعهده دارد و پاسخ‌گوی حجم بالای متقاضیان به‌ویژه در مناطق روستایی است.

وی گفت: در بخش اجرای طرح هادی کارها به طور کامل متفاوت است و اگر ارقام اختصاص یافته به این طرح را با مسکن مهر و تسهیلات مقاوم‌سازی قیاس کنیم شاید 10 درصد آن اعتبارات را شامل شود اما همین 10 درصد دارای اهمیت ویژه و ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است و به نوعی زیر ذره‌بین دستگاه‌های نظارتی و از همه مهم‌تر آنکه مردم ناظر اصلی بر این پروژه‌ها هستند و در مورد آن قضاوت می‌کنند.

این مسئول با یادآوری این نکته که طراحی 400 سال گذشته خیابان چهارباغ اصفهان هنوز پاسخ‌گوی حجم گسترده نیازهاست، افزود: نوع معماری دوران صفویه در این نقطه بعد از گذشت این سال‌ها به عنوان یک الگوی موفق و یک سند ماندگار مطرح است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان این که اجرای طرح هادی نیازمند همفکری و مساعدت جمعی است، گفت: باید کارها به گونه‌ای باشد که کمتر مورد ایراد قرار گیرد و در این راستا باید با یکدیگر میثاق ببندیم کارها را با برنامه قبلی توام با اهداف عالی اجرایی کنیم و از اجرای کارهای بدون برنامه و هدف پرهیز شود.

این مقام مسئول ادامه داد: این در شرایطی است که منابع تامین شده هزینه هر پروژه از بیت‌المال بوده و باید نسبت به آن توجه مناسب‌تری داشته باشیم.

لقمانی از مسئولان مربوطه خواست طرح‌های موفق و اجرا شده هادی در مناطق روستایی را معرفی و عوامل اجرایی آن را مورد تشویق قرار دهند.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی که به مدت دو روز در شیراز برگزار شد،  مصطفی هاشمی معاون عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن فارس نیز طی سخنانی بر اهمیت تهیه، اجرا و نظارت بر طرح‌های هادی روستایی تاکید کرد و گفت: در دو دهه گذشته که مسئولیت تهیه، اجرا و نظارت بر بهسازی مناطق روستایی کشور بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است تحولات چشم‌گیری را در این مناطق در انتظار توسعه شاهد بوده‌ایم و تجارب ارزنده‌ای نیز به دست آمده است.

به گفته هاشمی طرح هادی یک برنامه صرف فنی و عمرانی نیست که دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نبوده، بلکه این طرح با اجرای دقیق و موفق خود قادر است در کاهش مهاجرت‌ها از روستا به کلان‌شهرها و حفظ سرمایه‌های روستایی موثر باشد و به عنوان یک سند بالادستی برای بهسازی روستاها ایفای نقش کند.

این مسئول اضافه کرد: همچنین در رعایت مسائل زیست محیطی و بهبود شرایط در مناطق روستایی، حفظ میراث فرهنگی و توجه هرچه بیشتر به مشارکت مردم در اجرای طرح‌ها نیز تاثیرات متفاوتی دارد.

وی از مجریان طرح هادی خواست تا در مراحل اجرای آن با مردم و مسئولان دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرستان هماهنگی مضاعفی داشته باشند.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول