اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار چابهار:

چابهار از اهمیت استراتژی بالایی برخوردار است که نیاز به توجه ویژه دارد

خبرگزاری فارس: فرماندار چابهار گفت: با توجه به اهمیت استراتژی و سوق‌الجیشی چابهار، ضروریست تا همه ایران اسلامی به این منطقه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

چابهار از اهمیت استراتژی بالایی برخوردار است که نیاز به توجه ویژه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، ایرج حیدری عصر امروز در گردهمایی بزرگ شورای اداری شهرستان چابهار با حضور تمامی نمایندگان استان، مدیران، مسئولان اجرایی شهرستان و نیز عبدالرضا عزیزی نماینده مردم خراسان شمالی و مجید منصوری نماینده مردم شهرستان لنجان استان اصفهان که مهمانان ویژه این جلسه بودند، اظهار داشت: برگزاری اینچنین گردهمایی‌هایی نمایانگر حرکت بزرگی برای آینده و پیشرفت استان به ویژه بندر چابهار است.

وی پیشنهادات خود را در قالب درخواست در حضور نمایندگان و میهمانان مطرح کرد و افزود: انتظار من این است که آنچه از این جلسه استخراج می‌شود رضایت پروردگار و بندگانش به ویژه مردم بومی استان و شهرستان چابهار را در برداشته باشد زیرا این مردم از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون وفادار بودند.

نماینده عالی دولت در چابهار ادامه داد: برگزاری این گردهمایی‌ها و همایش‌ها سبب رشد و شکوفایی منطقه خواهد شد.

حیدری بیان داشت: خدمات نظام و توجه مسئولان ارشد تاکنون نتوانسته فاجعه محرومیت که حاصل نظام ستم‌شاهی است را برطرف کند.

وی گفت: با توجه به موقعیت فوق استراتژی و سوق‌الجیشی که حائز اهمیت فراوانی است و در واقع چابهار پیشانی توسعه کشورمان محسوب می‌شود لذا هر گاه مناطق استراتژیک دنیا دچار بحران شود این بندر به لحاظ موقعییت خاصی که دارد قادر است کشورهای حاشیه‌ شرقی و شمالی کشورمان را از بحران نجات دهد.

فرماندار چابهار افزود: با توجه به احساس نیاز شهرستان ضروری است برای آمایش سرزمینی و عمران منطقه‌ای حرکت کنیم.

حیدری از دانشگاهیان و اساتید و مدیران اجرایی استان خواست از آنجایی که دانشگاه سیستان‌وبلوچستان یکی از معتبرترین دانشگاه‌ها در سطح دنیا و ایران است، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکترای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را با توجه به نیازسنجی و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان با اولویت شهرستان چابهار در زمینه عمران و توسعه منطقه به کار گیرند و نگذارند که بلااستفاده بمانند و در کتابخانه‌ها نگه‌داری شود.

نماینده عالی دولت در چابهار گفت: عقب ماندگی‌ها و محرومیت‌های چابهار از زمان طاغوت به جا مانده است در آن زمان حتی یک روستای ما آب آشامیدنی نداشت، از برق و راه ارتباطی محروم بوده و شماری هم که برق داشتند، انگشت شمار بودند.

حیدری ادامه داد: روستاها قبل از انقلاب از آموزش، امکانات بهداشتی و غیره بی‌بهره بودند اما این خدمات بعد از انقلاب اسلامی در روستاها مشهود شد و ماهیت عدالت را به طور کامل می‌توان در استان سیستان‌وبلوچستان به چشم دید.

وی تصریح کرد: در نظر است تا پایان سال 94، در برنامه‌های آتی 261 روستا را وارد شبکه آبرسانی کنیم که با تلاش بی‌وقفه مسئولان استانی و شهرستان چابهار از برنامه جلوتر هستیم و به طور قطع امیدواریم تا پایان سال 92 با توجه به روند کار در این مورد به هدف برسیم و در این زمینه شش سال از برنامه جلوتر هستیم.

حیدری افزود: هر مدیری که بتواند انجام تکلیف کند و در این راه قصور یا کوتاهی شود به مثابه آن است که نمازش را قضا کرده است و هر مدیری که بر مسند مسئولیتی بنشیند و به درستی انجام وظیفه نکند، جایگاهی را غصب کرده است.

نماینده عالی دولت در چابهار با توجه به نگارش مطالبی در یکی از رسانه‌ها گفت: در روستایی که فقط 20 خانوار جمعیت دارد، تقاضای تاسیس دانشگاه آزاد برای این روستا امری غیرمنطقی و غیرمعقول است.

حیدری به تلاش مسئولان در جذب اعتبارات عمرانی شهرستان چابهار اشاره کرد و بیان داشت: در سال 90 با تلاش مسئولان توانستیم 28 میلیارد تومان اعتبار آب را در یک سال جذب کنیم.

وی عنوان کرد: نگاه نمایندگان استان فراتر از حوزه انتخابیه آنها بوده و برای کل منطقه و حتی استان‌های همجوار و ایران اسلامی نیز دلسوزانه تلاش می‌کنند.

فرماندار چابهار از مسئولان دستگاه‌ها خواست که پاسخ سوالات مطرح شده برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را در جلسه بدهند و از نمایندگان نیز تقاضا کرد که برای پروژه‌های ملی مهر ماندگار از جمله راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد و همچنین طرح پتروشیمی با قدرت و حدت بیشتر تلاش و با هماهنگی مسئولان اجرایی استان این پروژه‌های عمرانی مطرح شده را پیگیری کنند.

حیدری از نمایندگان مجلس خواست تا از محل اعتبارات ماده 180 این مهم را اجرایی کرده و جلو بیندازند.

* توسعه شبکه برق در دست پیگیری است

نماینده عالی دولت در چابهار گفت: در زمان قبل از انقلاب تنها دو روستا در منطقه برق داشتند در حالی که بعد از انقلاب 400 روستای بالای 10 خانوار از نعمت برق بهره‌مند هستند و روستایی که بالای 10 خانوار باشد وجود ندارد که از برق بی‌بهره باشد.

حیدری افزود: برای 152 روستا، طرح هادی تهیه شده است.

وی بیان داشت: نسبت به سال 90، توانسته‌ایم 19 میلیارد ریال از اعتبارات ماده 180 را در سال‌جاری جذب کنیم.

فرماندار چابهار همچنین خواستار اختصاص اعتبارات ویژه از محل اعتبارات متمرکز برای زیرساخت‌های حمل و نقل از راه و شهرسازی شد با توجه به اینکه این منطقه از بنیه مالی متمرکزی برخوردار نیست.

وی به توسعه فرودگاه چابهار اشاره کرد و افزود: جانمایی فرودگاه چابهار آماده شده است و در صدد رفع موانع و مشکلات موجود در این زمینه هستیم.

نماینده عالی دولت در چابهار بیان داشت: اختصاص اعتبارات برای فرسایش خندقی (گرگروهای) 120 روستای منطقه دشتیاری کافی نیست لذا برای جلوگیری از هدر رفت و مدیریت آب‌ها باید از محل اعتبارات ملی توسط نمایندگان این مهم پیگیری شود.

حیدری به پدیده روند خشکسالی مکرر در شهرستان چابهار اشاره کرد که در این مورد حمیدرضا پشنگ ریگی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی بلافاصله در جلسه با محمدحسین صفرپور طاهر مدیر صندوق بیمه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تماس تلفنی برقرار کرد و مسئله خشکسالی منطقه را مطرح و بیمه روستاییان و کشاورزان تمام مزارع به ویژه باغ‌های موز را به اطلاع وی رساند.

محمدحسین صفرپورطاهر در مورد بیمه روستاییان و کشاورزان منطقه در تماس تلفنی گفت: بیمه مذکور را به آینده موکول کرده و در حال حاضر نمی‌توانیم به این مسئله بپردازیم ولی این موضوع را در اولویت برنامه‌های آینده قرار می‌دهیم.

دادرحمن بامری مدیر جهاد کشاورزی چابهار نیز در تماس تلفنی از مدیر صندوق بیمه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی سوال کرد که طبق قراردادی که با کشاورزان بومی برای باغات موز بسته‌اید روند خشکسالی شهرستان چابهار را لحاظ نکرده‌اید؟

صفرپورطاهر در جواب مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: گزارش کارشناسی از طریق وزارت کشاورزی باید تهیه شود و به صندوق بیمه کشاورزی یعنی اینجانب تحویل تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

فرماندار چابهار در ادامه به فاصله 700 کیلومتری شهرستان چابهار تا مرکز استان اشاره کرد و خواستار تجهیز و توسعه بیمارستان به ویژه بخش بالینی در این منطقه شد.

حیدری از نمایندگان مردم در مجلس به طور جد تقاضا کرد تا جریمه و سود وام‌هایی را که مردم به ویژه روستاییان منطقه بر اثر طوفان گونو که خانه‌هایشان خسارت دید، از بانک‌ها دریافت کردند به دلیل ناتوانی در پرداخت وام‌ها و بخشودگی جرائم به یاری روستاییان و کشاورزان خسارت دیده ناشی از طوفان گونو بشتابند و این موارد را پیگیر شوند تا برای آنها بخشیده شود.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول