اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

اسناد مربوط به گیلان باز گردانده می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از برگزاری همایش ملی میرزاکوچک‌خان در گیلان خبر داد و گفت: تمام اسناد مربوط به گیلان که در کتابخانه ملی تهران موجود است، به این استان بازگردانده می‌شود.

اسناد مربوط به گیلان باز گردانده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسحاق صلاحی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح ساختمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان اظهار کرد: گیلان دارالمومنین است و قدمت تاریخی و شفاف دارد و به گواهی تاریخ این سرزمین بسیار مبارک بوده و در ترویج فرهنگ شیعه اثرگذار است.

وی، حفظ میراث گرانبهای تاریخی کشور و استان را مهم دانست و افزود: گذشته ایران، فرهنگی و تاریخی دیگر است که کشورهای نزدیک و همسایه را از نظر سنت به ما گره می‌زند.

این مسئول با بیان اینکه در گرجستان میراث گرانبهایی وجود دارد که بیش از 3 هزار واژه فارسی است، تصریح کرد: گرجستانی‌ها از شاهنامه فردوسی استفاده کرده و در بعد عرفان برای جهیزیه عروسان دیوان حافظ می‌گیرند و در مجالس خود اشعار خیام را می‌خوانند.

* وجود 330 هزار نسخ خطی در ایران

وی، تعداد نسخ خطی موجود ایران را 330 هزار نسخ عنوان کرد و گفت: در هندوستان 1.5 برابر این آمار نسخ خطی موجود متعلق به ایران وجود دارد که ما آن را متعلق به بشریت می‌دانیم زیرا تمدن و فرهنگ سرزمین ماست.

صلاحی، وظیفه امروز مورخان را مهم دانست و ابراز کرد: با توجه به هجمه وسیع دشمن در از بین بردن هویت ایرانی، مورخان تلاشی مضاعف دارند.

وی، ساختمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان را یازدهمین ساختمان اسناد در کشور ذکر کرد و افزود: مجوز راه‌اندازی 20 مرکز اسناد دیگر در کشور گرفته شده که در سال جاری ایجاد می‌شود.

مشاور رئیس جمهور، مهم‌ترین فعالیت این مراکز را جمع‌آوری اسناد تاریخی و گذشته و مکانی برای تحقیق و پژوهش برای محققان نامید و خاطرنشان کرد: جمع‌آوری اسناد برای اثبات هویت ایرانی است که از لابلای این اسناد بیرون آورده  می‌شوند.

* برگزاری همایش ملی میرزاکوچک در رشت / تمام اسناد گیلان بازگردانده می‌شود

وی، شناسایی تمام اسناد و مدارک موجود را از مهم‌ترین وظیفه مراکز مذکور خواند و بیان کرد: در گیلان امکانات خوبی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

صلاحی، ثبت هر میراث ملی و فرهنگی را وظیفه کتابخانه ملی دانست و یادآور شد: محققان با انگیزه بومی باید دسترسی به اسناد داشته باشند.

وی، از برگزاری همایش میرزا کوچک خان به صورت ملی در رشت خبر داد و افزود: تمام اسناد مربوط به گیلان که تاکنون در تهران نگه‌داری می‌شد به گیلان بازگردانده می‌شود.

این مسئول، اذعان کرد: در گیلان فرهنگ و تمدن خوبی وجود دارد و ما تنها میراث‌دار آن نیستیم بلکه میراث‌سازی مهم‌ترین وظیفه ماست.

* برخورد غیرحرفه‌ای خبرنگار صدا و سیمای مرکز گیلان با خبرگزاری‌ها

به گزارش فارس، در حاشیه این مراسم حسین کلهر خبرنگار صدا و سیمای مرکز گیلان مانع از مصاحبه خبرنگاران با صلاحی شد و با رفتاری تند و ناشایست اظهار کرد که قبلا برای مصاحبه با صلاحی نوبت گرفته است و در پاسخ به اعتراض خبرنگاران خبرگزاری‌ها که چرا با لحن بد صحبت کرده است، گفت: بهتر از این زبان نمی‌شد با شماها صحبت کرد.

این موضوع سبب شده تا خبرنگاران نتوانند با صلاحی مصاحبه کنند.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول