اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی:

مسجد کردشت یادگار دوران طلایی معماری آذربایجان‌شرقی است

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با اشاره به مرمت مسجد کردشت، گفت: این مسجد یادگاری از دوران طلایی معماری ایران به ویژه آذربایجان‌شرقی است.

مسجد کردشت یادگار دوران طلایی معماری آذربایجان‌شرقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از مرمت مسجد کردشت جلفا افزود: مسجد کردشت همچون بناهای مذهبی اواسط دوره صفوی در آذربایجان، کوشکی نیست بلکه به صورت هسته‌ای مرکزی در داخل یک باغ احداث شده بود.

وی تشریح کرد: البته این باغ بعدها و در طول زمان تخریب و به گورستان تبدیل شده بود که پس از تکمیل عملیات مرمتی مسجد، این باغ نیز احیا خواهد شد.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های این بنا اظهار داشت: مسجد کردشت به منظور همخوانی با بناهای اقلیم آذربایجان و با توجه به قرارگیری در سواحل ارس و تطبیق با شرایط محیطی و اقلیمی، بر روی سکوی سنگی مرتفعی ساخته شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان تصریح کرد: البته این سکوی سنگی تا پیش از آغاز مرمت زیر خاک مدفون بود و با توجه به ویژگی‌های معماری ابنیه مناطق مرطوب و کوهستانی پیش‌بینی کرده بودیم که باید چنین سکویی در قسمت زیرین بنا موجود باشد که پس از خاکبرداری این سکوی سنگی یک متر و 80 سانتی را پیدا کردیم.

محمدی با اشاره به بخش‌های مختلف مسجد کردشت تشریح کرد: این مسجد از سه بخش اصلی باغ به عنوان محوطه بنا، سکویی روباز برای اقامه نمازهای انفرادی در بیرون فضای مسجد و بخش اصلی مسجد که مستطیلی 9 در 11 متری است، تشکیل شده است.

وی مصالح مسجد کردشت را سنگ، خشت و چوب عنوان کرد و گفت: معماری این بنا به صورت طاق‌هایی بوده که پوشش سقف تیر چوبی بر روی آن اجرا شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: تزئینات این بنا به گچ‌بری‌ها و نقش آیات قرآنی سبز رنگ بر روی آنها محدود می‌شود که این خطوط قرآنی با خط «ثلث جلیل» که خط رایج تا پیش از نیمه دوم دوره صفوی بوده، نوشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یادآور شد: علاوه بر این موارد، طی عملیات مرمتی، دست‌نوشته‌هایی به دست آمده که نشان می‌دهد به احتمال قوی این مسجد در دوره صفوی توأمان به صورت خانقاه و مسجد استفاده می‌شده چون اکثر مضامین عرفانی و اسامی شیوخ و عرفای مناطق مختلف در این دست‌نوشته‌ها دیده می‌شود.

وی با اشاره به تاریخچه این مسجد اظهار داشت: تا پیش از آغاز عملیات مرمتی تصور می‌شد که قدمت این مسجد همچون سایر مجموعه کردشت یعنی حمام و قلعه متعلق به دوره قاجار باشد، اما شیوه معماری بنا و لایه‌برداری‌های پس از ثبت و آغاز بازسازی، این احتمال را قوت بخشید که قدمت مسجد کردشت دست کم می‌تواند مربوط به دوره صفویه باشد.

محمدی همچنین با اشاره به عملیات مرمتی انجام گرفته روی این بنای ثبتی، گفت: در آغاز عملیات، با بازگشت دادن بنا به دوره اصلی، الحاقات اضافی آن حذف شد و همزمان با اجرای مرمت‌های حفاظتی استحکام‌بخشی نیز روی آن انجام گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود: سایر اقدامات مرمتی نظیر مرمت سکوی سنگی و خود مسجد، محوطه‌سازی و احیای باغ و قنات آب آن امسال اجرایی می‌شود.

محمدی اظهار امیدواری کرد، با تکمیل مرمت‌های نهایی مسجد و احیای باغ آن، مسجد کردشت در سال‌جاری آماده بهره‌برداری خواهد شد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول