اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی:

مسجد شیخ طبق شهرستان میانه با الگوی مساجد صفوی بازسازی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: مسجد شیخ طبق میانه خاطره‌ای فراموش شده از دوران صفویه است که با آغاز عملیات مرمتی، منطبق بر الگوی مساجد دوره صفویه بازسازی می‌شود.

مسجد شیخ طبق شهرستان میانه با الگوی مساجد صفوی بازسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی از آغاز مرمت مسجد روستایی شیخ طبق میانه از خرداد ماه جاری خبر داد و افزود: مرمت این مسجد روستایی از امسال در دستور کار قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری آماده بهره‌برداری قرار گیرد.

وی از تنها کتیبه به جا مانده مسجد شیخ طبق به عنوان اسناد تاریخی آن یاد کرد و گفت: این مسجد روستایی در دوره‌های مختلف تغییر و معماری و طرح اولیه آن از بین رفته و تنها یک کتیبه به یادگار مانده است که نشان از احداث این مسجد در دوره صفویه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به معماری این مسجد تاریخی اظهار کرد: با توجه به تغییرات و تحولات بسیاری که این مسجد در طول دوره‌های مختلف داشته است مسجد شیخ طبق را طبق نمونه‌های مشابه خود در دوره تاریخی صفویه بازسازی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مسجد شیخ طبق مسجد روستایی و شبستانی بوده و ستون‌ها و سقفی بلند چوبی دارد و کمرپوش زنانه آن در دو جبهه شمالی و غربی کشیده شده است.

محمدی از اتاقک کوچک درون مسجد یاد کرد و گفت: اتاقک کوچکی سمت محراب در این مسجد وجود دارد که طبق دو روایت مختلف گفته می‌شود این اتاق امامزاده بوده و یا متعلق به بانی این مسجد است که آن هم مطابق با معماری مسجد در دست مرمت قرار دارد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی علت اهمیت این مسجد را در تعداد محدود مساجد تاریخی روستایی در شهرستان میانه عنوان کرد و افزود: در شهرستان میانه که به لحاظ کثرت روستاها مورد اهمیت و توجه قرار دارد مساجد تاریخی روستایی کم بوده و در میان 900 روستا تنها حدود 15 مسجد تاریخی روستایی کشف شده است که همین کم بودن موجب شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به عملیات مرمتی مسجد شیخ طبق اشاره کرد و افزود: سبک‌سازی پشت بام، پی‌ریزی و عایق‌کاری پشت‌بام، جمع‌آوری نماهای ناهمخوان و ناهماهنگ در جبهه شمالی، شرقی و غربی از جمله برنامه‌های مرمتی این مسجد است.

وی نماسازی و بدنه‌سازی بیرونی مسجد، اندودبرداری از دیوارها، خاک‌برداری از کف، استحکام‌بخشی پایه‌ها از داخل و بیرون، محوطه‌سازی و تامین دسترسی به بخش زنانه‌نشین نیز در دستور کار مرمتی مسجد شیخ طبق عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود این مسجد تاریخی تا پایان سال‌جاری آماده بهره‌برداری شود.

انتهای پیام/آ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول