اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی:

معماری مسجد قراملک تبریز روح سادگی را بر جان می‌نشاند

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با اشاره به سادگی و بی‌تکلفی معماری مسجد قراملک تبریز گفت: معماری بی‌تکلف مسجد قراملک روح پاکی و سادگی را بر جان هر بیننده‌ای می‌نشاند.

معماری مسجد قراملک تبریز روح سادگی را بر جان می‌نشاند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در بازدید از عملیات مرمت مسجد قراملک تبریز سادگی و زیبایی مسجد قراملک را خاص دانست و اظهار کرد: نمای آجری و درب و پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی، فضای روحانی خاصی را در عین سادگی در این بنا به وجود آورده است.

وی با اشاره به قدمت این مسجد تاریخی روستایی گفت: این مسجد متعلق به دوره صفویه بوده اما برخلاف مساجد هم دوره خود در شهرستان بناب و مراغه، معماری ساده‌ای داشته و ستون‌ها و سقف آن به شکل ساده‌ای آجر کاری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: مسجد قراملک با 12 گنبد و سقفی بلند است که نور در سایه شیشه‌های رنگی پنجره‌های چوبی بازی رنگ را در زیر گنبدها به نمایش می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: مسجد قراملک در طرح اولیه خود تنها طاق داشته و با تغییرات در طول سالیان مختلف طاق و گنبد به آن اضافه شده و تا به امروز این مسجد تبدیل به مسجد 12 گنبدی با نمای آجری شده است.

محمدی با اشاره به نمای مسجد گفت: نمای داخلی و خارجی این مسجد آجری و در برخی قسمت‌ها از جنس سنگ بوده و سردر آن نیز ترکیبی از سنگ و آجر است.

رئیس شورای آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با اشاره به عملیات مرمت و بازسازی مساجد استان گفت: مسجد تاریخی قراملک نیز در فهرست مساجد مرمتی قرار دارد و بهمن ماه سال 90 عملیات مرمت آن آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا مهرماه سال‌جاری به اتمام برسد.

وی ادامه داد: مرمت مسجد به پایان رسیده و اکنون مراحل بازسازی بخش‌های الحاقی، طاق و گنبدها انجام می‌شود.

محمدی، بخش‌های الحاقی مسجد را شامل قسمت‌های شرقی و زنانه‌نشین عنوان کرد و گفت: پیش از این طاق و گنبدها تیر آهنی بود که در عملیات بازسازی آنها به صورت طرح اولیه خود یعنی آجری مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، سرویس بهداشتی و بخش‌هایی از حیاط را دیگر قسمت‌های الحاقی عنوان کرد و یادآور شد: بیش از 900 میلیون ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی مسجد تاریخی روستای قراملک اختصاص یافته است.

انتهای پیام/غ20/ف4004

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول