اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور:

تجربه ناموفق غرب برای آرامش در سکونتگاه‌ها را دنبال نکنیم

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور گفت: غربی‌ها امروز به این نتیجه رسیده‌اند که سکونتگاه‌ها را در شکل موجود تغییر دهند تا به آرامش دست یابند اما، ما به سمت هدفی می‌رویم که آنها تجربه کرده و درصدد اصلاح آن هستند.

تجربه ناموفق غرب برای آرامش در سکونتگاه‌ها را دنبال نکنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان سید مهدی هاشمی ظهر امروز در نخستین همایش ملی معماری و هویت با محوریت مسکن اسلامی ایرانی در همدان اظهار کرد: احیای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی با شرایط، ابزارها و نیازهای امروز جزو مشکلاتی است که عموماً مسئولان با غفلت خود موجبات بروز آن را فراهم کرده‌اند و برگزاری این همایش فرصتی را فراهم می‌کند تا در راستای اصلاح و بهبود وضعیت موجود گام‌های مؤثری برداشته شود.

وی افزود: این همایش فرصت مناسبی را فراهم کرده تا در آن به نکاتی که در واقع به فرهنگ، نماد و ارزش‌های ما آسیب‌‌زده بپردازیم و بستر حفظ ارزش‌ها، سرمایه‌ها و اقدامات لازم در این زمینه را با آنچه که شایسته بشریت و به خصوص ملت شریف ایرانی است را مرور و مراحل تحقق آن را روشن سازیم.

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: معماری و شهرسازی نمادی است برای نشان دادن نخستین تصویر از فرهنگ، تمدن، تاریخ، مدیریت، بهداشت، رفاه و اقتصاد جامعه ما و اهمیت دادن به آن می‌تواند تصویر دقیقی از امروز را برای آیندگان به ارمغان آورد و اگر امروز ما به تاریخ، تمدن و گذشته خود افتخار می‌کنیم مهمترین شاخص آن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی است.

وی بیان کرد: برای دارا بودن الگوهای معماری و شهرسازی غنی و با هویت به منظور ارائه آن به آیندگان باید همه ارکان نظام، مسئولان و متولیان اداره جامعه این عزم و اراده خود را در راستای تحقق این امر به کار بگیرند که اصلی‌ترین و مهمترین موضوع مورد نظر در این امر مدیریت است.

هاشمی ادامه داد: اگر مدیران جامعه ما به این باور دست یافته و هدف‌گذاری و اهتمام ویژه را نسبت به تحقق اهداف داشته باشند می‌توان به سرعت این امر را فرهنگ‌سازی، پیگیری و محقق کرد.

وی ابراز داشت: به طوری که یکی از اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی آگاه‌سازی مسئولان نسبت به وضع موجود و همراه کردن آنها برای پذیرش این باور است که ما نقص‌هایی داریم که در گذشته نداشته‌ایم و یا در حداقل قرار داشت و درونی کردن این باور که ایجاد تغییر امکان‌پذیر است و ما بایستی رسالت و مسئولیت‌ها را به درستی بر عهده گرفته و آن به عمل برسانیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: بایستی در این راستا از روش‌ها و فناوری‌های نوین برای تأمین نیازها و الگوهای مورد نظر استفاده کرده و اگر می‌خواهیم که معماری و شهرسازی پایداری داشته باشیم حتماً باید از فناوری‌های نوین بهره ببریم چرا که برطرف کردن نیاز امروز جامعه ما بدون استفاده از این امکان محقق نمی‌شود.

وی افزود: در الگوی معماری و شهرسازی بایستی زمینه و بستر تربیت نیروی انسانی را به عنوان مهمترین سرمایه فراهم کرده تا در زمینه سکونتگاهی و ساخت مساکن نیروهای ارزشمندی را به عنوان سرمایه اصلی جامعه تربیت و حفظ کنیم.

هاشمی اظهار کرد: البته این بدان معنا نیست که تغییر در سبک معماری را تنها بر دوش این قشر بیاندازیم چرا که اصلی‌ترین ایراد حاکم بر جامعه ما ایراد مدیریتی است و اگر مدیریت حاکم در جامعه به این موضوعات توجه کند در پیوست آن جامعه مهندسی نیز در این راستا حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: سکونتگاه‌های ما بی‌تأثیر در پرورش نیروهای انسانی کارآمد نیست و در گذشته وضعیت تربیت نیروهای انسانی توانمند بسیار بیشتر از امروز بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: بنابراین اگر می‌خواهیم استعدادها شکوفا شود و بتوانیم تربیت و پرورش نیروی انسانی مورد نظر را برای فراهم کردن بستر ظهور فراهم کنیم که امری بسیار مشکل ولی غیر ممکن نیست باید در مرحله نخست مسکن، سکونتگاه‌ها و شهرسازی را به نحوی فراهم کنیم که نیروی مورد انتظار ما بتواند در درون آن رشد و تربیت شود.

وی فزود: غربی‌ها امروز به این نتیجه رسیده‌اند که سکونتگاه‌ها را در شکل موجود تغییر و ساماندهی کنند تا به آرامش دست یابند اما ما به سمت هدفی می‌رویم که آنها تجربه کرده و پشیمان درصدد اصلاح آن هستند ولی ما با سرعت بالایی در این مسیر حرکت می‌کنیم.

هاشمی یکی دیگر از نیازهای موجود در جامعه را تولید علم و دست‌یابی به راهکارهایی برای برون‌رفت از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: ما از ظرفیت‌های موجود استفاده لازم را نمی‌بریم در حالی که بایستی تصمیم‌سازی‌ها را جهت داده و کاری اصولی و منطقی را برای دست‌یابی به اهداف خود در پیش گیریم.

وی تأکید کرد: امروز در کشور یک کارگاه بزرگ عمرانی داریم که شاید در هیچ یک از مقاطع تاریخ دیده نشده که در سه بخش دولتی، عمومی و خصوصی این مقدار ساخت و ساز انجام گیرد و حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا سرمایه‌ها را هدر می‌دهیم؟ مگر نخستین و مهمترین سرمایه اصلی هر خانواده را مسکن به خود اختصاص نمی‌دهد پس چرا این سرمایه‌ها نامناسب احداث شده و عمر ساختمان در کشور اینقدر پایین و غیراستاندارد است؟

رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: در امر ساخت و ساز بایستی حداکثر کیفیت، ایمنی، کاربری و زیبایی را به کار برده و اینقدر ساختمان‌های نازیبا نسازیم و تلاش کنیم تا مسئولیت‌ و مدیریت خود را به خوبی انجام و آسیب‌شناسی لازم را برای شناسایی و برون رفت از مشکلات موجود انجام دهیم.

وی افزود: مسئولان اجرایی باید در خط مقدم این حرکت باشند و خود الگوسازی کنند تا ابتدا ساختمان‌های دولتی اسلامی و کیفی احداث شود و سپس در مراحل بعدی ساختمان‌های غیردولتی ویژگی‌ها و شاخص‌های اصولی را رعایت کنند.

هاشمی در پایان گفت: نمی‌توان تنها با شعار دادن ساخت و ساز ایرانی و اسلامی را در جامعه ایجاد کرد در حالی که می‌بینیم ساخت و سازهای اداری هیچ نمادی از فرهنگ ایرانی اسلامی ندارند، بنابراین بایستی ابتدا فرهنگ‌سازی و بسترسازی را در ادارات رعایت و سپس آن را به سایر جامعه تعمیم دهیم چرا که نخستین خط‌‌مشی سازمان نظام مهندسی توسعه و تقویت فرهنگ ارزش‌های اسلامی معماری و شهرسازی است و امید است برگزاری این همایش بتواند سرآغاز حرکتی نو در این زمینه را فراهم کند.

انتهای پیام/ع10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول