اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی مرکز بهداشت همدان:

اثری از بیماری تب کریمه کنگو در همدان نیست

خبرگزاری فارس: معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان گفت: تاکنون آثار تب کریمه کنگو در همدان مشاهده نشده اما در استان‌های مجاور مواردی دیده شده است.

اثری از بیماری تب کریمه کنگو در همدان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسین عرفانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی در عدم ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو که نخستین رد پای آن در سال 12 میلادی بوده است، خسارت‌های انسانی و دامی بسیاری را به دنبال دارد.

وی بیان داشت: امروز جنگ بیوتروریسم نیز سرلوحه جنگ‌افزارهای کشورهای متخاصم قرار گرفته است که می‌تواند از این طریق به کشورها نفوذ و جوامع انسانی را تهدید کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان بیماری‌های تب مالت و هاری را از بیماری‌های زئونوز استان همدان عنوان کرد و افزود: در کنار این بیماری‌‌ها باید پرونده آنفلوآنزا و آنفولانزای خوکی را هنوز بسته ندانیم در صورتی که شرایط غیرمساعد بود اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشیم تا جوامع بشری اطلاع یابند.

وی با اشاره به بیماری تب مالت که در دو دهه گذشته بررسی شد، افزود: در سال 1375 استان همدان جزو سومین استان در تب مالت بود به طوری که از 225 در 100 هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند.

عرفانی تصریح کرد: پس از سال 75، با انجام برنامه مشترک بین دامپزشکی و مرکز بهداشت تا حدودی میزان بروز به این بیماری کاهش یافت به طوری که واکسیناسیون دام‌ها را شبکه دامپزشکی و آموزش در خانه‌های بهداشت انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 88 میزان بروز به بیماری تب مالت از 225 به 31 نفر در 100 هزار نفر کاهش یافت، در سال 89، روند افزایشی ایجاد شد و میزان بروز به 36 درصد در 100 هزار نفر و در سال 90، به 50 درصد از هر 100 هزار نفر صورت گرفت.

معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو ابراز داشت: کریمه کنگو بیماری ویروسی است که از طریق کنه انتقال می‌یابد، به طوری که انسان‌ها با گزش حیوانات به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی به علائم این بیماری اشاره کرد و گفت: شروع بیماری با تب، سردرد، درد در عضلات به خصوص گردن و پشت، درد چشم و ترس از نور، گلو درد و حالت تهوع و استفراغ همراه است.

عرفانی تصریح کرد: با پیشرفت بیماری فرد مبتلا دچار خونریزی‌های داخلی و خارجی وسیعی به خصوص در دستگاه تنفسی و گوارشی می‌شود که این خونریزی‌ها به تدریج در مدفوع و ادرار فرد بیمار نیز دیده می‌شود.

به گفته وی، میزان مرگ و میر این بیماری بین 15 تا 30 درصد است که بیشتر مرگ در هفته دوم رخ می‌دهد و از هر 10 نفر سه نفر فوت می‌کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به اینکه این بیماری در دام نشانه خاصی ندارد، گفت: دوره کمون این بیماری پس از گزش کنه بین سه تا 9 روز است و در صورت انتقال از طریق تماس با گوشت و یا ترشحات آلوده 13 روز طول می‌کشد.

وی با توصیه به شهروندان یادآور شد: گوشت باید بعد از سلاخی به مدت 24 ساعت در محیط سردی قرار گیرد و پس از انجماد نسبت به بسته‌بندی اقدام شود.

عرفانی بیان داشت: امسال موارد بیماری تب کریمه کنگو در برخی استان‌ها گزارش شده اما احتمال سرایت به عنوان عفونت بیمارستانی نیز مطرح است، اهمیت آن را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط با دام باید تا حداقل ممکن کاهش یابد، افزود: تاکنون در همدان این بیماری مشاهده نشده اما در استان‌های مجاور وجود داشته است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان بیماری هاری را بیماری حاد بافت مغزی دانست و گفت: احتمال مرگ پس از ابتلا به این بیماری حتمی است و در تاریخ این بیماری تنها سه مورد از مرگ حتمی نجات یافته‌اند.

وی تأکید کرد: اگر فردی مورد گزش یکی از حیوانات اهلی وحشی شد، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کند تا با واکسینه شدن، نجات یابد اما در مرحله نخست گزش با آب و صابون محل گزش را شست‌وشو دهد و سپس به مراکز درمانی مراجعه کند.

عرفانی با بیان اینکه هر سال 242 نفر در هر 100 هزار نفر مورد گزش قرار می‌گیرند، افزود: بیماری هاری در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری وجود دارد و بیشتر کودکان و نوجوانان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال قبل یک مورد بر اثر هاری تلف شد، افزود: این مورد مرگ، به علت تأخیر در مراجعه به مراکز پیشگیری از هاری بود و مردم این را جدی بگیرند.

انتهای پیام/ع10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول