اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان یزد:

بیماری‌های مشترک انسان و دام هیچ تلفات انسانی در یزد نداشته است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اینکه هفت بیماری مشترک بین انسان و دام بیش از سایر بیماری‌ها در یزد مردم را تهدید می‌کند گفت: این بیماری‌ها طی دو سال اخیر هیچ تلفاتی در یزد نداشته است.

بیماری‌های مشترک انسان و دام هیچ تلفات انسانی در یزد نداشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، علی‌اکبر حدادزاده بعدازظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به روز ملی مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام اظهار داشت: این بیماری‌ها اهمیت بسیاری در کنترل سلامت جامعه دارند.

وی افزود: بیماری‌های مشترک تنها از دام به انسان منتقل نمی‌شود و انسان نیز می‌تواند ناقل بسیاری از بیماری‌ها برای دام باشد.

حدادزاده عنوان کرد: تب مالت، هاری، تب کریمه کنگو، آنفولانزای فوق حاد طیور از بیماری‌هایی است که از دام به انسان منتقل می‌شود و سل، سالمولنا و ... نیز از بیماری‌هایی است که از انسان به دام منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با بیماری‌های مشترک بسیار مشکل است، بیان کرد: اگر بتوانیم این بیماری‌ها را در جمعیت انسانی و وحوش ریشه‌کن کنیم، کنترل بیماری‌ها وحوش امکان‌پذیر نیست.

حدادزاده را‌ه‌های انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را از طریق خاک، آب، حشرات، غذا و ... اعلام کرد و افزود: ناقلان بندپا تعدادشان بسیار زیاد و مبارزه با آنها نیز بسیار مشکل است.

وی عنوان کرد: یک کنه که ناقل بیماری تب کریمه کنگوست می‌تواند دو تا 8 هزار تخم در هر نوبت تولید کند که این امر مبارزه با ناقلان بیماری‌های مشترک را بسیار مشکل کرده است.

حدادزاده خاطرنشان کرد: از هزار و 709 عامل بیماری بیماری مشترک، 732 مورد از دام به انسان منتقل می‌شود ضمن اینکه در 35 سال اخیر، 156 بیماری بازپدید و نوپدید به وجود آمده که 114 مورد آن از دام به انسان منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: بیماری‌های جدید بیشتر بستر دامی دارند و در شبکه دامپزشکی استان یزد برنامه‌های متعددی برای مبارزه با این بیماری‌ها انجام شده که مایه‌کوبی، سم‌پاشی، کنترل کشتارگاه‌ها، کنترل واحدهای فرآوری، کنترل و نظارت فروشگاه‌های عرضه و ... از آن جمله است.

حدادزاده خاطرنشان کرد: در استان یزد هفت بیماری مشترک بیش از سایر بیماری‌ها مردم و دام‌ها را تهدید می‌کند که این بیماری‌ها شامل آنفولانزای فوق حاد پرندگان، هاری، تب کریمه کنگو، تب مالت، سل و شاربن است.

وی در توضیح هر یک از این بیماری‌ها عنوان کرد: شاربن معمولا در خاک وجود دارد و بیشتر در دهانه‌های جلگه‌ای قابل مشاهده است و خوشبختانه در استان یزد مورد انسانی نداشته‌ایم و تنها یک مورد مشکوک انسانی داشتیم که هنوز آزمایش‌های آن به نتیجه نرسیده است.

حدادزاده خاطرنشان کرد: تب کریمه کنگو و پس از آن، آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیشترین بیماری‌هایی هستند که دام‌ها و جمعیت انسانی استان یزد را تهدید می‌کنند.

وی افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان اگر وارد سالن‌های مرغداری شود، تا 100 درصد نیز تلفات می‌دهد.

حدادزاده یادآور شد: در سال گذشته 2 هزار و 357 مورد مراقبت فعال در استان یزد صورت گرفته است.

وی بیان کرد: یکی از بیماری‌هایی که در استان می‌تواند مشکل‌ساز شود، هاری است که منبع آن حیات وحش است.

حدادزاده خاطرنشان کرد: از سال 81 تاکنون، به جز میبد، موارد مثبت هاری در همه شهرستان‌های استان یزد مشاهده شده و تاکنون بیشترین آمار بیماری هاری مربوط به شهرستان خاتم و پس از آن منطقه ندوشن شهرستان صدوق بوده است.

وی عنوان کرد: کانون هاری در استان یزد بسیار متغیر بوده به نحوی که در سال 85 حدود 20 کانون و در سال گذشته یک کانون مشاهده شده و در سال جاری هیچ کانون هاری در استان یزد مشاهده نشده است.

حدادزاده با بیان اینکه مردم نسبت به هرگونه تغییر رفتار در دام‌های خود مشکوک باشند، افزود: آرامش در حیواناتی که قبلا خشن بوده‌اند و خشونت در حیواناتی که قبلا آرام بوده‌اند از علائم هاری است ضمن اینکه هاری تنها در سگ و گربه بروز نمی‌کند و حتی گاو نیز می‌تواند حامل این بیماری باشد.

وی با اشاره به آمار ابتلا و تلفات احتمالی هفت بیماری یاد شده در استان یزد اظهار داشت: در استان یزد طی سال گذشته و سال جاری، 157 نفر به تب مالت مبتلا شده‌اند، موردی از هاری در جمعیت انسانی مشاهده نشده و تب کریمه کنگو نیز امسال هفت مورد کانون مشکوک اعلام شد که همه موارد منفی بود و در سال گذشته نیز هیچ تلفاتی از این بیماری نداشتیم.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول