اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر موزه مردم‌شناسی سیستان خبر داد

اتمام مرمت موزه مردم‌شناسی سیستان

خبرگزاری فارس: مدیر موزه مردم‌شناسی سیستان گفت: کار مرمت موزه مردم‌شناسی شهرستان زابل با استحکام بخشی پشت بام این موزه پایان یافت.

اتمام مرمت موزه مردم‌شناسی سیستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، طاهره شهرکی عصر امروز اظهار داشت: استحکام‌بخشی و مرمت پشت‌بام گنبدی این موزه با 2 هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر 80 میلیون ریال اجرا شد.

وی افزود: احداث محل برگزاری همایش‌ها، احداث چایخانه، نانوایی و شیرینی‌پزی سنتی از جمله طرح‌های توسعه‌ای این موزه است.

مدیر موزه مردم‌شناسی سیستان بیان کرد: در حال حاضر بیش از 32 هزار شی و اثر تاریخی کاوش‌های دهانه غلامان و شهر سوخته در این موزه نگهداری می‌شود.

شهرکی ادامه داد: بنای فعلی موزه مردم‌شناسی که در دوره قاجار و در سال 1898 میلادی به عنوان کنسولگری انگلیس توسط معماران محلی احداث شده است، در سال 1377 به شماره 2082 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی گفت: کار مرمت اولیه این بنا در سال 1385 به پایان رسید و در همان سال به عنوان نخستین موزه مردم‌شناسی استان در شهرستان زابل مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیر موزه مردم‌شناسی سیستان تصریح کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی سیستان این اقدام باید هر چند سال یک بار انجام شود که آخرین بار حدود پنج سال پیش صورت پذیرفته است.

شهرکی با اشاره به اینکه اقدام مذکور حدود یک ماه پیش آغاز شد، افزود: طویل‌ترین پشت‌بام گنبدی خشت و گلی دوره قاجار در استان ویژگی بارز این موزه است که حدود 2 هزار و 200 مترمربع مساحت دارد.

وی اضافه کرد: موزه مردم‌شناسی سیستان، 4 هزار متر مربع مساحت و هزار و 200 متر زیربنا دارد.

مدیر موزه مردم‌شناسی سیستان خاطرنشان کرد: بنای موزه مردم‌شناسی سیستان در زمان قاجار به عنوان کنسولگری انگلیس ساخته شد و سال 85 به عنوان نخستین موزه استان سیستان‌وبلوچستان افتتاح شد.

انتهای پیام/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول