اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد

فاز دوم موزه استحمام فارس در آستانه بهره‌برداری

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از بهره‌برداری فاز دوم موزه استحمام فارس در روزهای آینده خبر داد.

فاز دوم موزه استحمام فارس در آستانه بهره‌برداری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فریدون فعالی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تجهیز فاز دوم این موزه که شامل 18 تندیس بوده از ابتدای سال جاری آغاز شده که بخشی از آن آماده بهره‌برداری است و به‌زودی در معرض دید مردم و علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی در مورد تجهیزات و امکانات این بخش از موزه گفت: در این بخش از موزه تلاش شده است با استفاده از فناوری نوین فضایی زنده از حمام و فرهنگ استحمام در گذشته به نمایش گذاشته شود که بر این اساس با استفاده از آمیپانف، صداگذاری و افکت سه بعدی در کنار نمایش تندیس‌ها جذابیت موزه برای بازدیدکننده دوچندان می‌شود.

فعالی با اشاره به اعتبار 121 میلیون تومانی برای تکمیل این فاز موزه استحمام گفت: در این مرحله محیط حمام نورپردازی و به میزان قابل توجهی با استفاده از لامپ‌های LED علاوه بر روشنایی در مصرف انرژی نیز به طور چشم‌گیری صرفه‌جویی و بهینه‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: در فاز نخست این موزه نیز 30 مجسمه مومی از اقشار مختلف مردم در شیراز قدیم از پهلوان و درویش و دهقان و کدخدا گرفته تا گزمه و داروغه و حمال و تاجر نصب شده که هر یک معرف شخصیت و فرهنگ خاصی از مردم فارس و شیراز قدیم است.

فعالی در پایان با اشاره به اختصاص اعتبار  2 میلیارد و 500 میلیون ریالی در فازهای اول و دوم این پروژه تصریح کرد: فاز سوم نیز که شامل معرفی فرهنگ حنابندان است، در سال جاری افتتاح می‌شود.

به گزارش فارس، حمام تاریخی وکیل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های تاریخی کشور پس از مرمت مدتی به رستوران سنتی و سپس به موزه فرش و دست‌بافته‌های داری تغییر کاربری داده شد و با توجه به سنخیت فضای حمام با موزه گرمابه تغییر کاربری این فضای تاریخی به موزه گرمابه و استحمام در دستور کار قرار گرفت و به مرحله اجرا رسید.

این بنا در غرب مسجد وکیل شیراز واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین حمام‌های تاریخی ایران است. حمام وکیل توسط کریم‌خان زند ساخته شده است.

بنا شامل بخش‌های هشتی، سربینه و گرم‌خانه بوده و ورودی حمام در سمت شمال قرار دارد و از آنجا وارد هشتی زیبایی می‌شویم که بدنه آن با نقوش اسلیمی به شیوه آهک‌بری، مزین شده است.

هشتی از طریق راهرویی به سربینه حمام راه می‌یابد و رخت‌کن یا سربینه هشت ضلعی است و پوشش طاق و گنبد آن بر روی هشت ستون سنگی یک‌پارچه قرار دارد.

تمام کف و ازاره آن با تخته‌سنگ‌های مرمرین پوشیده شده و در میانه آن حوض هشت‌ضلعی قرار دارد. قسمت گرم‌خانه حمام نیز بزرگ و وسیع بوده و پوشش طاق و گنبد این محوطه بر چهار ستون سنگی یک‌پارچه استوار شده است. در قسمت جنوبی گرمخانه، سه خزینه آب وجود دارد.

این حمام تاریخی به شماره 917 در سال 1351 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ب20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول